۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی کُردها از عملیات اعضای کُرد داعش در اقلیم کردستان

نگرانی کُردها از عملیات اعضای کُرد داعش در اقلیم کردستان

  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
  • ۲۹۵ بازدید
  • ۰

مقامات امنیتی کردستان عراق می گویند درست است که هزاران کُرد اکنون با داعش در حال نبرد هستند اما صدها تن از کردها هم با این گروه ستیزه جو همراه شده اند که به آسانی می توانند از پستهای امنیتی عبور کرده و در اقلیم کردستان به اقدامات تروریستی دست بزنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ستیزه جویان داعش از زمان حمله به عراق در تابستان گذشته تاکنون توانسته اند دو بار در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عملیات انتحاری انجام دهند. مقامات امنیتی کُرد می گویند بیشتر افرادی که از میان گروه داعش به اقلیم کردستان نفوذ کرده و اقدامات تروریستی انجام می دهند اعضای کُرد این گروه هستند که به راحتی توانسته اند از موانع امنیتی در مناطق هم مرز با داعش عبور کنند.

دکتر طارق نوری، رییس نیروهای امنیتی اربیل به تلویزیون العربیه گفت: هزاران تن از کُردها در عراق و سوریه به مقابله با داعش برخاسته اند اما از طرفی دیگر صدها تن از کردها وارد این گروه تروریستی شده اند و هسته های کُرد داعش در اقلیم کردستان توانسته اند به اقدامات تروریستی دست بزنند. داعش از این افراد به خوبی استفاده کرده است زیرا اعضای کُرد داعش می توانند آسانتر از موانع امنیتی عبور کنند.

رناد منصور، یک کارشناس کُرد در موسسه کارنگی می گوید نیروهای امنیتی کُرد در گذشته بر افراد عرب زبان در مناطق اکثرا کردنشین تمرکز می کردند زیرا به گفته آنها اعضای القاعده بیشتر عرب بودند و شناسایی آنها ممکن بود.

اما دستگیری ۶ تن از اعضای کُرد داعش در روز ۱۸ می ۲۰۱۵ نشان داد که اقلیم کردستان فقط با تهدید اعراب روبه رو نیست زیرا همسویی با داعش و گرایش به این گروه در میان کُردها نیز وجود دارد. برخی از این افراد مذهب را بر قومیت و نژاد خود ترجیح می دهند و این یک نوع تهدید جدید برای اقلیم کردستان است.

مقامات نظامی و امنیتی اقلیم کردستان، کرکوک را منشاء فعالیت اعضای کُرد داعش علیه اقلیم کردستان می دانند. جعفر شیخ مصطفی، وزیر پیشین وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان به العربیه گفت: استراتژی ما این است که انتظار داشته باشم خودروهای بمب گذاری شده از کرکوک وارد می شوند. بیشتر حمایتها از اعضای داعش در اقلیم کردستان از طریق کرکوک صورت می گیرد.

طارق نوری تاکید می کند اگر چه خودروهایی که در اربیل منفجر شد، در شهر حویجه در نزدیکی کرکوک عملیات جاسازی بمبها در آنان انجام شده بود اما انفجار آن بدون کمک نیروهای داعش در کرکوک امکان پذیر نبود.

وزیر پیشین پیشمرگه حضور ۵۰۰۰۰۰ آواره عرب در اقلیم کردستان را که از مناطق تحت کنترل داعش آمده اند چالشی جدید برای نیروهای امنیتی اقلیم کردستان می داند. وی به العربیه گفت: ما فکر می کنیم که اعضای داعش همه جا هستند. تعداد زیادی آواره وارد کرکوک شده اند که از فیلتر نیروهای امنتی رد شده اند.

رناد منصور معتقد است نیروهای امنیتی کُرد اهمیت توجه به هسته های کُرد داعش در اقلیم کردستان را درک کرده اند. مسئولان امنیتی کرد می گویند تهدید هسته های خاموش داعش را در القیم کردستان خنثی کرده اند و احتمال نمی رود آنها بتوانند عملیات دیگری در اقلیم کردستان انجام دهند.

رییس نیروهای امنیتی شهر اربیل گفت: « من معتقدم که داعش در آینده نخواهد توانست حملات دیگری در اربیل انجام دهد. هیچ نیروی داعشی اکنون در اربیل حضور ندارد.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *