۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی حزب دمکرات از احتمال تشکیل شاخه نظامی جنبش تغییر

نگرانی حزب دمکرات از احتمال تشکیل شاخه نظامی جنبش تغییر

  • ۲۵ آذر ۱۳۹۴
  • ۲۵۱ بازدید
  • ۰
شورای رهبری حزب دمکرات (پارتی) در سلیمانیه، اقدام احتمالی جنبش تغییر (گوران) در تشکیل شاخه نظامی را اقدامی غیرمنطقی و غیرعقلانی دانست که اقلیم را به سوی فضایی میلیتاریزه سوق می دهد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از کرد پرس  فارس نَورولی سخنگوی شورای رهبری پارتی در سلیمانیه، در پی پیشنهاد عدنان عثمان از اعضای ارشد جنبش تغییر برای تشکیل شاخه نظامی این حزب که واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت، ضمن ابراز نگرانی از تبعات این اقدام، گفت: چنین اقدامی از لحاظ سیاسی غیرعقلانی بوده و به معنای بازگشت به نقطه صفر و میلیتاریزه کردن فضای اقلیم کردستان است.
وی با اشاره به شعارهای گوران در ابتدای تشکیل این حزب که بر مبارزه مدنی و ایجاد فشار رسانه ای و اقدامات اجتماعی و مخالفت با راهکارهای نظامی، تأکید می کرد افزود: در حال حاضر اقلیم در مرحله جدیدی به سر می برد که دوران فعالیت مسلحانه احزاب به پایان رسیده اما برخی جناحهای داخلی گوران قصد دارند از مسئله تشکیل شاخه نظامی به عنوان کارت فشار استفاده کنند.
همچنین خاطرنشان ساخت: اقلیم کردستان دارای نیروی پیشمرگ به عنوان نیروی نظامی قانونی است و علیرغم اینکه این نیرو هنوز کاملاً منسجم و متحد نشده، اما تحت فرمان وزارت پیشمرگ عمل می کند و در صورتی که گوران اقدام احتمالی خود در تشکیل نیروی نظامی مختص به خود را عملی کند کند، این اقدام مخل امنیت سیاسی و عمومی اقلیم خواهد بود.
از سویی دیگر انور حاجی عثمان هم با اشاره به قوانین وزارت پیشمرگ اقلیم اعلام کرد که این قوانین اجازه تشکیل هیچ گونه نیروی نظامی را در خارج از چارچوب وزارت پیشمرگ نمی دهد و چنین اقدامی از سوی گوران در تناقص با این قوانین خواهد بود.
سایت حزب دمکرات در این خبر ادعا کرده که یکی از اعضای ارشد گوران که اشارەای به نام وی نشده در منطقه چم چمال اقلیم، اقدام به ثبت نام افراد در جهت تشکیل شاخه نظامی جنبش تغییر کرده است.
لازم بە ذکر است کە پس از این پیشنهاد عدنان عثمان، جنبش تغییر در اطلاعیەای مخالفت خود با تشکیل نیروی نظامی را اعلام و بر موضع خود در مخالفت با فعالیت مسلحانە احزاب تاکید کرد.
روابط میان حزب دمکرات کردستان(پارتی) و جنبش تغییر (گوران) طی ماههای گذشته با تنش های فراوان همراه بوده و اصرار پارتی بر ابقای مسعود بارزانی رهبر این حزب در منصب ریاست اقلیم و مخالفت شدید گوران با این مسئله، موجب دامن زدن به این اختلافات شده و شروع تظاهرات خیابانی در شهرهای استان سلیمانیه حمله به دفاتر و ساختمان های پارتی این اختلافات را تشدید کرده و پارتی، رهبران گوران و در رأس آنان نوشیروان مصطفی را مسئول بروز آرامی ها و حمله به دفاتر خود می دانند و اقدام به اخراج وزرای گوران از دولت و جلوگیری از ادامه به کار رئیس پارلمان که از اعضای گوران است، کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین