۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نمایندگان کُرد نامه اوجالان را به قندیل می برند

نمایندگان کُرد نامه اوجالان را به قندیل می برند

  • ۹ اسفند ۱۳۹۱
  • ۱۷۴ بازدید
  • ۰

آلتان تان برخی از جزییات ملاقات با عبدالله اوجالان را با رسانه ها در میان گذاشت.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی:در حالی که دومین ملاقات هیات نمایندگان کُرد با عبدالله اوجالان به مهم ترین خبر سیاسی ترکیه تبدیل شده، آلتان تان نماینده دیابربکر و یکی از اعضای هیات ملاقات با اوجالان به ذکر برخی از جزییات این دیدار پرداخت.
آلتان تان که شب گذشته در شبکه تلویزیونی CNNturk به سوالات نمایندگان ۵ رسانه مشهور ترکیه پاسخ داده بود، شب گذشته نیز در شبکه تلویزیونی HABERturkمهمان برنامه تحلیل گر مشهور ترکیه فاتح آلتایلی بود. وی در هر دو برنامه اعلام کرد که بر اساس توافقاتی که با حکومت و سران حزب خود داشته، مجاز نیست که همه جزییات این ددیار با علنی کند.
اوجالان به دنبال دولت مستقل نیست

آلتان تان در خصوص اصلی ترین مواضع سیاسی عبدالله اوجالان گفت:« در ملاقات سه ساعته ما حرفی از دولت مستقل به میان نیامد. اوجالان همه چیز را در ذهن خود حل کرده است و واقعا به دنبال موضوعاتی همچون دولت مستقل، خودمختاری و خودگردانی نیست اما بر این موضوع اصرار می روزد که در چهارچوب الگوهای دموکراتیک کشورهای اروپایی، ادارات و نهادهای محلی همچون استانداری، شهرداری و فرمانداری، اختیاراتی به کردها داده شود و استانداران نیز از جانب مردم انتخاب شوند. او صراحتا اعلام کرد که اگر در این مقطع حساس کسی به مذاکرات صلح ضربه بزند، دشمن من است.»

مذاکرات باید همه جانبه باشد

آلتان تان درباره مهم ترین پیشنهادهای اوجالان برای ساختار سیاسی ترکیه گقت:« اوجالان به دنبال این نیست که هدف یگانه تحولات سیاسی ترکیه، پایان دادن به معضل کردها و پ.ک.ک باشد، او در واقع بر این نکته تاکید می کند که کل سیستم اجرایی و سیاسی ترکیه نقص دارد و این کشور نیاز مبرمی به قوانین دموکراتیک دارد و معضل کردها نیز با مسائلی همچون مشکلات علویان، موانع اسلام گرایی و بسیاری دیگر از مسائل ترکیه در هم گره خورده اند.»

تان همچینین درباره طرف های مذاکره گفت:« موضوع کردهای ترکیه ابعاد سیاسی و جغرافیایی گسترده ای دارد و دولت ترکیه ناچار است نه تنها با پ.ک.ک و کردها بلکه با کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، افرادی همچون بارزانی و طالبانی و دیگران رایزینی کند و دامنه مشورت و گفتگو گسترده باشد.»

اوجالان پیشنهاداتی برای تغییر قانون اساسی ترکیه دارد

تان در ادامه سخنان خود گفت:« من هنوز نامه ارسال شده از سوی اوجالان را مطالعه نکرده ام و این نامه بعدازظهر امروز به حزب ما تحویل داده شده است. اما روزی که به ملاقات اوجالان رفتیم نامه ها روی میز بود و درباره محتویات آن با ما صحبت کرد. او به این موضوع اشاره کرد که در این نامه توضیحات مفصلی در خصوص راهکارهای تغییر و اصلاح قانون اساسی ترکیه پیشنهاد کرده است.»

نمایندگان کُرد نامه اوجالان را به قندیل می برند

نماینده دیاربکر در ادامه و درباره مقاطع پیش رو گقت:« نامه های اوجالان به سران پ.ک.ک در قندیل و اروپا تخویل داده خواهد شد و قاعدتا دو گروه از نمایندگان این وظیفه را بر عهده خواهند گرفت. امیدوارم در این خصوص آخرین مشورت ها در حزب ما به زودی به پایان برسد و دو هیات مزبور به قندیل و ارپا بروند.

موضوع شمال سوریه ربطی به اردوغان ندارد

آلتان تان درباره اظهارات روز گذشته اردوغان در خصوص شمال سوریه و تلاش کردها برای ایجاد یک منطقه خودگردان گفت:« بهتر است جناب نخست وزیر همه توان خود را صرف مشکلات خودمان کند. مساله سوریه هیچ ربطی به اردوغان ندارد. کردهای سوریه نمی توانند در شرایط فعلی دست روی دست بگذارند. آنان اگر به عنوان مثال نهایتا چیزی شبیه الگوی اقلیم کردستان عراق به وجود بیاورند، هیچ دردسری برای ترکیه ایجاد نخواهد کرد. تا زمانی که اردوغان هیچ پیشنهاد، طرح و برنامه روشن و نقشه ای را به عنوان برنامه جایگزین به کردهای سوریه ارائه نداده و هیچ تصوری از فردای سوریه ندارد، منطقی نیست که در خصوص مسائل این کشور اظهار نظر کند.»

روابط اربیل آنکارا بسیاری از مسائل را تغییر داد

آلتان تان در بخش دیگری از توضیحات خود به روابط آنکارا و اربیل اشاره کرده و گفت:« در شرایطی که روابط ترکیه با عراق، ایران و سوریه تعریفی ندارد، شاهد اوج گرفتن روابط اردوغان با اربیل هستیم. واقعیت این است که این رابطه بسیاری از چیزها را تغییر داده و دست کم این موضوع را به روشنی ثابت کرده است که کردها دوستان خوبی برای اردوغان هستند و می تواند به آنها اعتماد کند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *