۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نماینده مردم مهاباد در مجلس: فاز نخست پتروشیمی مهاباد امسال به بهره‌برداری می‌رسد

نماینده مردم مهاباد در مجلس: فاز نخست پتروشیمی مهاباد امسال به بهره‌برداری می‌رسد

  • ۳ آذر ۱۳۹۳
  • ۲۰۰ بازدید
  • ۰

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: فاز نخست مجتمع پتروشیمی مهاباد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری تسنیم از ارومیه، عثمان احمدی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم در زمینه‌های مختلف مانند راهکارهای خروج از تورم و رکود، لزوم توجه به صنعت و معدن و پیشرفت فیزیکی مجتمع پتروشیمی مهاباد به صحبت پرداخت که مشروح آن در پی می‌آید.
تسنیم: با توجه به اینکه رئیس جمهور گفته اند که تا پایان سال، تورم به زیر ۲۰ درصد می‌رسد ارزیابی شما در این مورد چیست؟
عثمان احمدی: بی‌شک کنترل تورم امری امکان‌پذیر بوده و در این باره مسئله این است که تورم را چگونه معنا کنیم؟ چون از دید عوام در امور اقتصادی و کسانی که توانایی تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی را نداشته و تفکراتشان خرید اقلام روزانه است، تورم اگر کاهش هم یابد محسوس نیست چون مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلات یومیه است.
بنابراین باید در تمامی زمینه‌ها مسائل اقتصادی را تجزیه و تحلیل کنیم چون شاخص اقتصادی ایران از منفی ۶ هم‌اکنون به بیش از ۲ و نیم درصد رسیده است پس این، شاخصه کلی اقتصاد ایران محسوب شده و دولت در تمامی زمینه‌ها تورم را مهار کرده است.
برای مثال در دولت پیشین اصلا ثباتی در بازار ارز و بورس وجود نداشت یعنی روزی قیمت دلار ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و روزی ۳ هزار و ۸۰۰ و روز دیگر ۴ هزار تومان بود و حتی کسانی که انبارهای بسیاری در اختیار داشتند چیزی را از مایحتاج عمومی برای مردم عرضه نمی‌کردند تا بتوانند در آینده با بهای بیشتری آن را به فروش رسانند.
بنابراین یکی از برگ‌های برنده دولت یازدهم همین ثبات بازار بوده و دغدغه‌ای در آن نیست البته برخی اوقات ممکن است که قیمت دلار یا یورو کمی بالا و پایین آید و همین ثبات سبب شود که بتدریج صندوق توسعه ارزی و صندوق ذخیره ارزی و ملی کشورمان، اهداف و برنامه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده از آن منابع استفاده کند.
متاسفانه پیش از این ذخیره ارزی وجود نداشت و حتی صندوق توسعه ملی همواره خالی بوده و بیشتر ماده واحده‌ای که گفته می‌شد متعلق به ریاست جمهوری است برای موارد خاصی که مد نظر دولت بود استفاده می‌شد و بنابراین همه این منابع مالی هم اکنون بازگشته و در خزانه مملکت است.
۸ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران بازگشت
حتی هم‌اینک ذخیره ارزی ایران در سایر کشورها هم وجود دارد درحالی که در گذشته در این باره بدهکار بودیم پس این موارد نشان دهنده شاخص‌های رشد اقتصادی مثبت، چه در داخل و چه در خارج از کشور است و از سوی دیگر اخیرا شاهد بازگشت حدود از ۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در چند قصد شدیم.
بنابراین یقین داشته باشید که مذاکرات هسته‌ای می‌تواند روند بسیار مثبتی بر شاخص‌های اقتصادی بگذارد چون با توجه به اینکه سرمایه‌گذار خارجی وارد مملکت شده و به انجام طرح‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی می‌پردازد، خود می‌تواند زمینه‌ساز حل بحران اقتصادی در کشور باشد.
تسنیم: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند بار اصلی خروج از رکود و تورم با صنعت و معدن است به نظر شما این بخش چگونه می‌تواند در خروج از تورم موثر باشد؟
عثمان احمدی: اگر بحث اقتصاد مقاومتی و بحثی که در آنجا بیشتر به صنعت و معدن و تجارت پرداخت شده به درستی رعایت و پیگیری شود، بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی ایران حل می‌شود برای مثال هم‌اکنون رکود در بازار مسکن بیشتر نمایان‌تر بوده و دلیلش این است که مردم نگران هستند که به خرید مسکن اقدام بکنند یا نکنند چون ممکن است در مذاکرات هسته‌ای نتایجی عاید شود که آنهایی که به خرید مسکن اقدام می کنند ضرر کنند.

اما من معتقدم که در هر شرایطی باید وضعیت بازار را طوری مدیریت کرد که چنین بحران‌هایی گریبان‌گیر مردم نشود چون رکود خود به خود به وجود نمی‌آید و از شائبه‌هایی که بیشتر در بعد اقتصادی رکود ساز است، عدم توجه به زیرساخت‌ها ،منابع و معادن است و در این باره در شهرستان مهاباد بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ معدن وجود دارد که می‌تواند غنی و بسیار قابل توجه باشند.
تسنیم: هم اکنون چند معدن در مهاباد فعال است؟
عثمان احمدی: بیشتر معادن مهاباد نیمه فعال هستند که دلیل عمده آن نبود امکانات و اعتبار برای گسترش آنها است بنابراین با توجه به اینکه استخراج منابع معدنی هزینه‌های گزافی در پی دارد به آن بی‌توجهی شده است بنابراین باید از این قسمت حمایت کنیم، برای مثال در شهرستان تکاب، معدن طلا وجود دارد و حتی نیمی از معادن کشور در آذربایجان غربی هستند.
بنابراین برای خروج از رکود اقتصادی می‌توانیم معادن کشورمان را احیاء کنیم چون در بسیاری از نقاط کشور جاهایی وجود دارد که می‌تواند کمک حال اقتصاد کشور باشد و در این باره یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره فرمودند همان بازگشت به اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه نجات از کشور است پس باید در این باره از تولیدکنندگان داخلی، کشاورزان و شالیکاران حمایت کنیم چون آنها زمینه‌های خروج از تورم و بحران اقتصادی را فراهم می‌کنند.
تسنیم: در مورد پتروشیمی مهاباد توضیح دهید هم‌اکنون در چه مرحله‌ای بوده و از چند درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است؟
عثمان احمدی: خوشبختانه پتروشیمی مهاباد بیش از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در این رابطه رایزنی‌هایی که در دولت پیشین انجام شد ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار از راه‌های مختلف برای آن جذب شد، بنابراین بی‌شک قابلیت‌های بسیار متعددی در پتروشیمی مهاباد نیاز بوده و امید است که در دهه مبارکه فجر امسال فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد.
در مجموع هم اکنون ۲۶۷ نفر در شرکت پتروشیمی مهاباد مشغول به کار هستند و تمام تجهیزات لازم خریداری شده و در واقع هیچ مشکلی از لحاظ تجهیزات مورد نیاز برای خود پتروشیمی وجود ندارد و حتی در گمرکات نیز چیزی به جای ماندنی وجود ندارد چون تجهیزات در خود پتروشیمی مستقر بوده و استفاده می‌شود پس اگر بتوانیم برای سال آینده سرمایه‌گذار خارجی برای زیرمجموعه پتروشیمی جذب کنیم قسمت اعظمی از بیکاری منطقه را هموار می‌شود.
برای اشتغال‌زایی‌ در پتروشیمی مهاباد نیز آزمونی برگزار شد و حدود ۵ هزار و ۱۳۰ نفر متقاضی از سراسر ایران آمدند که در نهایت ۲۲۴ نفر گزینش شدند که حدود ۵۰ نفر مهابادی یا بومی‌ استان هستند بنابراین در حال حاضر پیمان‌کاران در رشته‌های متعدد از جمله ساختار صنعت و تعمیرات مشغول فعالیت هستند و از لحاظ نیروی انسانی مشکل خاصی در آنجا وجود ندارد چون همه کارهای مربوط به زیرساخت‌ها انجام شده است.
بنابراین امید است که در دهه فجر امسال، فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده و اقدامات اساسی برای زیرساخت‌های آن، از سال ۹۴ آغاز شود که اعتبار آن حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است.
گفت‌وگو از نصیبه نیکزاد قوشچی
انتهای پیام/ ب

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *