۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نقض حقوق بشر پ.ک.ک دامنگیر همه کردها شده است

نقض حقوق بشر پ.ک.ک دامنگیر همه کردها شده است

  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۱۷۷ بازدید
  • ۰
بر اساس اظهارات مردم محلی، نقض حقوق بشر گروهک پ.ک.ک تنها محدود به اعضای قندیل نمی شود بلکه این گروهک حقوق تمام مردم کرد را نقض کرده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، نباید تصور کنیم که مقرهای پ.ک.ک در کوه‌های قندیل، به یک زندان بزرگ تبدیل شده‌اند و شرایط زندگی فقط برای اعضای پ.ک.ک دشوار است. این گروه به مردم عادی و غیرنظامی نیز رحم نمی‌کند. این گروه در شمال سوریه نیز مردم غیرنظامی را در شرایط بسیار بدی در کمپ‌ها نگهداری می‌کند و به آنها اجازه خروج نمی‌دهد. وضعیت بسیار بد حقوق بشر در کمپ‌های غیرنظامیان تحت کنترل  YPG در شمال سوریه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. شرایط این اردوگاه‌ها آنقدر وخیم است که کمپ‌ها عملا به دوزخ تبدیل شده‌اند و مردم در مسیر مرگ تدریجی قرار دارند. گفتنی است پ.ک.ک با این که شنگال از دست داعش خارج شده اما اجازه بازگشت به کردهای ایزدی به این منطقه را نیز نمی‌دهد.

از طرفی کردها شدیدا معترضند که اگر HDP (شاخه سیاسی پ.ک.ک در ترکیه) واقعا یک حزب رسمی و سیاسی و مستقل است، چرا در برابر اقدامات پ.ک.ک سکوت می‌کند و حتی بیانیه‌ای نیز در محکومیت آن صادر نمی‌کند؟

چرا از حقوق مردم کرد مناطقی مانند لیجه دفاع نمی‌کند که قربانی خشونت پ.ک.ک می‌شوند. مگر HDP مدعی دموکراسی نیست؟ پس چرا متناقض رفتار می‌کند؟ چرا برای جنازه اعضای مسلح پ.ک.ک مراسم برگزار می‌کند اما جنازه چند چوپان قربانی خشونت را مورد بی توجهی قرار میدهد»؟

“کریم سلیمان” نماینده کردهای ایزدی در مجلس ایزدیان نیز با انتقاد شدید از پ.ک.ک اظهار کرد که ایزدی‌ها در شنگال، قربانی خیانت پ.ک.ک و جنایت داعش شدند. اکنون نیز که شنگال آزاد شده است، پ.ک.ک این شهر را تحویل مقامات و مردم آن نمی‌دهد. کریم سلیمان گفت: «ایزدی یک دین قدیمی است و هیچ حزب یا گروهی نباید از آن استفاده ابزاری کند. ما نمی‌خواهیم نام دین ما در کنار شعارهای گروه‌های وابسته به پ.ک.ک بیاید. در حالی که می‌دانیم حضور پ.ک.ک در شنگال برای کردهای ایزدی جز بدبختی چیزی ندارد. اگر پ.ک.ک واقعا به فکر مردم کرد ایزدی است بهتر است هر چه سریع‌تر شنگال را ترک کند تا بیش از این قربانی خشونت آن نشویم. پ.ک.ک به بهانه دفاع از شنگال آمده اما جز زیان و ضرر برای ما چیزی ندارد و امنیت و ثبات منطقه را به هم می‌زند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *