۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نقض حقوق بشر در مجموعه های تحت کنترل کردها در سوریه

نقض حقوق بشر در مجموعه های تحت کنترل کردها در سوریه

  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
  • ۱۴۵ بازدید
  • ۰

گزارش دیده بان حقوق بشر می گوید: مقامات کرد حاکم بر سه مجموعه شمال سوریه، مرتکب دستگیری های خودسرانه، نقض های صریح حقوق بشر شده اند و نتوانسته اند به موارد قتل و مفقودالاثر بلاتکلیف پاسخ دهند.
شاخه سوری پ.ک.ک موسوم به پ.ی.د بر سه منطقه محصور کردی از زمان عقب نشینی نیروهای دولت سوریه از آنجا در سال ۲۰۱۲ حکومت می کنند و یک اداره محلی با دادگاه، زندان و پلیس برای خود دارند.
آنچه پ.ی.د. باید انجام دهد
در مورد زندانیان سیاسی گزارش شده، شفاف سازی کند. کسانی را که خودسرانه دستگیر نموده آزاد کند. در مورد افراد ناپدیده شده بدون تعیین سرنوشت و قتل مخالفان تحقیق نماید. باید مکانیسمی روشن برای نقض حقوق افراد بازداشتی ایجاد شود. پ.ی.د. باید همه افراد زیر ۱۸ سال را از نیروهای امنیتی و مسلح خود مرخص نماید و استفاده از کودک سرباز را متوقف کند.
در این گزارش ۱۰۷ صفحه ای آمده است که “ندیم نوری” معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر می گوید: “مناطق کردنشین آرام تر از بقیه مناطق جنگ زده کشور هستند اما موارد حاد نقض حقوق بشر در آن رخ می دهد. پ.ی.د. قاطعانه متهم است و باید دست از نقض حقوق بشر بردارد.”
پ.ی.د. و احزاب هم پیمان آن در ژانویه سال ۲۰۱۴ یک اداره انتقالی در سه کانتون ایجاد کردند که عفرین، کوبانی و جزیره نام دارند. آنها شوراهایی ایجاد کرده و وزرایی را تعیین نموده اند. پ.ی.د. به دیده بان حقوق بشر اجازه بازدید داد اما به خاطر نگرانی های امنیتی فقط بازدید از قامیشلو ممکن بود. از دو زندان بازدید و با مسئولان مختلف و افراد دیگر دیدار شد. مواردی از دستگیری های خودسرانه مخالفان سیاسی توسط آسایش ثبت شد. در مواردی نیز، اعضای مخالفان سیاسی کرد به دادگاه غیرعادلانه با ادعای ساختگی دست داشتن در بمبگذاری محکوم شده بودند. افراد دستگیر شده می گفتند بدون حکم دادگاه دستگیر شده اند، مدتی طولانی بازداشت بودند و حق دسترسی به وکیل نداشتند. حداقل ۹ مخالف سیاسی پ.ی.د. در طی دو سال و نیم در مناطق تحت کنترل آن کشته یا ناپدید شده بودند. پ.ی.د. مسئولیت این موارد را قبول نکرد اما در این زمینه تحقیقات شفافی نیز انجام نداد. اما نیروهای امنیتی آن پس از بیشتر بمگذاری ها توسط گروه های تندرو، دستگیری های گسترده مخالفان را انجام می دادند.
در مورد سیستم قضایی محلی پ.ی.د. نیز باید بگوییم پ.ی.د. مدعی است این سیستم مستقل است اما وکلا و فعالان حقوق بشر می گویند در روند محاکمه و تحقیقات گرایش سیاسی حاکم است. در بعضی موارد بر اساس اعترافات، حکم صادر کرده اند و به موارد نقض صورت گرفته توجه نکرده اند. بعضی از افراد بازداشتی به دیده بان حقوق بشر گفتند در بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و از جمله دو نفر بر اثر شکنجه جان خود را از دست دادند. در یک مورد فرد ضارب تنبیه ساده شد. و در مورد دیگر نیز آسایش اعلام کرد فرد خودکشی کرده است. اما افرادی که جنازه را دیده بودند می گفتند آثار شکنجه و کبودی و شکستگی در وی وجود داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین