۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نظرسنجی شرکت گزیجی: کردهای ترکیه اوجالان را رهبر خود نمی دانند/ HDP کماکان محبوب است

نظرسنجی شرکت گزیجی: کردهای ترکیه اوجالان را رهبر خود نمی دانند/ HDP کماکان محبوب است

  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
  • ۲۹۹ بازدید
  • ۰
نظرسنجی ها نشان می دهد که اکنون رهبر کردهای ترکیه عبدالله اوجالان نیست زیرا ۶۰ الی ۶۲ درصد از کردهای ترکیه صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها را به عنوان رهبر کردهای ترکیه معرفی می کنند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از روزنامه زمان، شرکت نظرسنجی گزیجی در تاریخ ۹ – ۸ آگوست ۲۰۱۵ در یک نظرسنجی که میان ۴ هزار و ۸۶۰ نفر برگزار کرده است به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده که در زیر آمده است.
یکی از نتایج قابل توجه این نظرسنجی کاهش آراء حزب عدالت و توسعه به زیر ۴۰ درصد است. در این نظرسنجی از شرکت کنندگان پرسیده شده است که اگر انتخابات زودهنگام در ترکیه برگزار شود به کدام حزب رای خواهید داد؟ بر این اساس نتایج به دست آمده به این ترتیب است: حزب عدالت و توسعه: ۳۹٫۲ درصد آراء. حزب جمهوری خواه خلق ترکیه: ۲۶٫۴ درصد آراء. حزب حرکت ملی ترکیه: ۱۶٫۲ درصد آراء و حزب دموکراتیک خلق ها نیز ۱۴٫۱ درصد آراء را به دست آورده اند. مراد گزیجی، رئیس و مالک اصلی شرکت نظرسنجی گزیجی در این خصوص عنوان کرده است با افزایش درگیری ها در ترکیه و افزایش تلفاتی که ارتش ترکیه در این درگیری ها داشته است شهروندان این کشور رجب طیب ادوغان رئیس جمهور ترکیه را عامل این کشتارها می دانند. به همین دلیل حزب عدالت و توسعه در روزهای اخیر کاهش شدیدی در آراء خود داشته است. همچنین در این نظرسنجی ۷۶ درصد از شرکت کنندگان مخالف سیستم ریاست جمهوری در ترکیه هستند. این در حالی است که تنها ۱۹ درصد از سیستم ریاست جمهوری در ترکیه حمایت کرده اند.
وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: با آغاز عملیات ارتش ترکیه علیه پ.ک.ک در داخل و خارج ترکیه اگر انتخابات زودهنگام انجام شود احتمال ریزش ۲۵ درصدی آراء حزب حرکت ملی ترکیه به حزب عدالت و توسعه وجود دارد. بر اساس تحقیقاتی که شرکت ما صورت داده است ۹۸ درصد کسانی که به حزب دموکراتیک خلق ها رای داده اند باز از این حزب حمایت خواهند کرد. اگر این درگیری ها و هرج و مرج در ترکیه از بین برود در این صورت حزب دموکراتیک خلق ها با توجه به نقشی که در روزهای اخیر در خصوص پایان دادن به درگیری ها از خود نشان داده است به احتمال زیاد با افزایش آراء روبه رو خواهد شد.
مالک شرکت نظرسنجی گزیجی در ادامه با تاکید بر اهمیت شهروندان کرد ترکیه در انتخابات کشور عنوان کرد: کردها ۱۹ درصد کل آرای انتخابات را به خود اختصاص می دهند. بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته ۷۵ درصد از کردها خود را مذهبی معرفی کرده اند. همچنین برای اولین بار کردهای ترکیه حمایت ۵۸ درصدی از حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات ۷ ژوئن داشته اند. دیگر نظرسنجی های ما نشان می دهد که اکنون دیگر رهبر کردهای ترکیه عبدالله اوجالان نیست زیرا ۶۰ الی ۶۲ درصد از کردهای ترکیه صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها را به عنوان رهبر کردهای ترکیه معرفی می کنند. به خاطر افزایش محبوبیت دمیرتاش و حزب دموکراتیک خلق ها و احساس خطری که در جریان های سیاسی ترکیه به وجود آمده بود فضای ترکیه را به دهه ۹۰ میلادی برگرداندند. ولی یک واقعیت آشکار وجود دارد که آراء حزب دموکراتیک خلق ها دیگر زیر ۱۴ درصد نخواهد آمد.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *