۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نخست وزیر ترکیه: اعدام؛ برای جرایم تروریستی لازم است

نخست وزیر ترکیه: اعدام؛ برای جرایم تروریستی لازم است

  • ۲۲ آبان ۱۳۹۱
  • ۳۶۱ بازدید
  • ۰

به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیشب در هواپیما و در مسیر بازگشت از برونئی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی پیرامون امکان دیدار و مذاکره چند عضو از هیات دولت ترکیه با عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک در جزیره ایمره آلی گفت:” سیاستمدار و دولت نمی تواند با اوجالان دیدار و گفتگو کند. چنین اقدامی یک خطای فاحش سیاسی است و ما قدم در این راه نمی گذاریم. من نه با جزیره و نه با کسانی که تروریست ها را در آغوش کشیده و با آنان عکس یادگاری گرفتند، دیدار نمی کنم. آن دسته از نمایندگان حزب صلح و دموکراسی که در ماجرای عکس یادگاری حضور نداشته اند می توانند مورد خطاب ما باشند همچنان که شما هم دیدید وزیر دادگشتری من با صلاح الدین دمیرتاش و سری ثریا اُندر دیدار کرد.”

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل تاکید وی بر جزای اعدام در نشست بالی اندونزی گفت:” خیلی ها از من انتقاد کرده و گفته اند چرا در شرایطی که اتحادیه اروپا جزای اعدام را از میان برداشته من دوباره به این مساله باز می گرد. من همین جا پاسخ همه این منتقدین را می دهم: اروپا همه دنیا نیست نیست. چین، آمریکا، ژاپن و چندین کشور دیگر هنوز اعدام را اجرا می کنند. اعدام نه برای متهمین سیاسی بلکه برای کسانی که مرتکب اقدامات تروریستی و تجزبه طلبانه و جنایات عمومی شده باشند، می تواند یک جزای مناسب و به جا باشد و باید یک بار دیگر روی این مساله فکر کنیم.”

گفتنی است در سالیان ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ و در شرایطی که ملی گرایان و خانواده های نظامیان کشته شده ترکیه پس از دستگیری اوجالان، هر روز با طناب به خیابان ها آمده و خواستار اعدام رهبر پ.ک.ک بودند، آنکارا اعلام کرد که به منظور تکمیل شرایط عضویت در اتحادیه اروپا با لغو جزای اعدام موافقت می کند.

برخی تحلیل گران سیاسی ترکیه همچون محمدعلی بیراند نیز بر این باورند که این موضوع هیچ ارتباطی با اتحادیه اروپا نداشته و بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا از دولت ائتلافی بلنت اجویت، مسعود یلماز و دولت باغچلی تعهد گرفته که اگر اوجالان را اعدام نکنند، وی را دستگیر کرده و به آنکارا تحویل می دهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین