۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نخست وزیر ترکیه: اسناد ما خبر از رابطۀ پ.ک.ک و جنبش گولن می دهند

نخست وزیر ترکیه: اسناد ما خبر از رابطۀ پ.ک.ک و جنبش گولن می دهند

  • ۲۶ آذر ۱۳۹۳
  • ۳۰۰ بازدید
  • ۰
احمد داوود اوغلو اعلام کرد که جنبش گولن با پ.ک.ک مرتبط است و این یک تهدید به شمار می رود چراکه هدف آنها رخنه در میان دولت مردان و براندازی حکومت است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از دیلی صباح، احمد داوود اوغلونخست وزیرترکیه سخنان پیشین خود را مبنی بر رابطۀ بین جنبش گولن، که گفته می شود با هدف براندازی حکومت منتخب در میان اعضای کلیدی دولت نفوذ کرده، و پ.ک.ک تکرار کرد.
پیشتر داوود اوغلو هنگام بازگشت از لهستان به ارتباط میان این جنبش و پ.ک.ک اشاره کرده بود، حال وی ضمن تکرار این اظهارات، اعلام کرد که حکومت اسنادی در دست دارد که این رابطه را اثبات می کنند.
داود اوغلو گفت «ما اسناد روشن و واضحی [مبنی بر این ارتباط] داریم. این شایعه نیست. این رابطه است.» هفتۀ گذشته نیز داوود اوغلو تصریح کرد که حکومت به خوبی از مکالمات و تماس های میان جنبش گولن و پ.ک.ک آگاه است و افزود که مردم نیز حق دارند از این روابط مطلع باشند.
حکومت جنبش گولن را یک تهدید به شمار می آورد چون متهم به استراق سمع از هزاران نفر است که در میان آنها مسئولین حکومتی نیز وجود دارند، دیگر اتهامات این جنبش، کدگذاری تلفن ها و نفوذ در میان نهادهای دولتی با هدف سرنگون کردن حکومت عنوان شده است. فتح الله گولن رهبری این جنبش را برعهده دارد که به واسطۀ تبعید خود خواسته در آمریکا به سر می برد. برخی بر این باورند که این جنبش علیه پروسۀ آشتی ای است که میان شهروندان کرد و دولت ترکیه آغاز شده است. پروسۀ آشتی در سال ۲۰۱۲ و با پیش قدم شدن حزب عدالت و توسعه (آک پارتی) آغاز شد و در این راستا گام های دموکراتیک زیادی در جهت حمایت از حقوق شهروندان کرد برداشته شد.
پروسۀ آشتی پس از تظاهرات حمایت از کوبانی در روزهای ۶ و ۷ اکتبر متوقف شد، در این زمان رهبر حزب دموکراتیک خلق ها صلاح الدین دمیرتاش از مردم خواست برای نشان دادن حمایت خود از جنگ جویان کرد کوبانی در سوریه که علیه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مبارزه می کنند به خیابان ها بیایند. وی همچنین حکومت را متهم کرد به اینکه در این کشمکش به اندازۀ کافی به مبارزان کرد سوری کمک نمی کند. ده ها تن از مردم در این اعتراضات که در نهایت به منازعۀ خشونت آمیز هواداران و مخالفان پ.ک.ک تبدیل شدند، جان خود را از دست دادند. پس از این اتفاقات بود که دولت ترکیه بسته امنیتی جدیدی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه آماده کرد و به مجلس تحویل داد.
داوود اوغلو ضمن توضیح اینکه بستۀ امنیتی به مقامات پلیس اجازۀ استفاده از اسلحه را می دهد گفت که این بسته مانع استفاده از کوکتل مولوتوف در تظاهرات می شود، اما اگر کوکتل مولوتوف همچنان به کار رود به منزلۀ حملۀ مسلحانه به نیروهای پلیس قلمداد خواهد شد. وی افزود: «اما این هنوز به این معنی نیست که پلیس با اسلحه از خود دفاع می کند».
وقتی از داوود اوغلو سؤال شد که آیا بستۀ مذکور تهدید نفوذ جنبش گولن در میان نیروهای پلیس را نیز در نظر گرفته است، وی گفت: اگر تظاهرات کنندگان نمی خواهند بازیچۀ این جنبش شوند نباید در اعتراضاتشان از کوکتل مولوتوف استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین