۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نخستین محموله تولیدی پتروشیمی مهاباد به کشور هند ارسال شد

نخستین محموله تولیدی پتروشیمی مهاباد به کشور هند ارسال شد

  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
  • ۲۷۳ بازدید
  • ۰
 مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد گفت: نخستین محموله تولید شده در این مجتمع پس از اجرای برجام به کشور هند ارسال شد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از ایرنا، محسن مجیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله شامل ۲۶۰ تن محصول بوتن یک است که همزمان با لغو تحریم ها به مقصد کشور هند بارگیری و ارسال شد.
مجیدی اضافه کرد: این نخستین محموله تولید شده در این مجتمع است که پس از راه اندازی آن در یک ماه گذشته به یک کشور خارجی ارسال می شود.
وی محصولات تولید شده در این شرکت را پلی اتیلن و بوتن یک عنوان کرد و افزود: پیش بینی شده است یک محموله دیگر از تولیدات این مجتمع نیز به میزان ۱۰ هزار تن در آینده ای نزدیک به کشور چین ارسال شود که این محموله هم اکنون در حال تولید است.
مجیدی میزان تولیدات شرکت پتروشیمی مهاباد را از زمان آغاز به کار آن در یک ماه اخیر سه هزار تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان تولید محصولات این مجتمع به بیش از ۲۰ هزار تن برسد.
وی افزود: مجتمع پتروشیمی مهاباد به علت کمبود خوراک تحویلی به آن هم اکنون با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می کند که در صورت افزایش میزان خوراک، ظرفیت تولید در این مجتمع نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
مجیدی اضافه کرد: این مجتمع هم اکنون در هر ساعت ۱۵ تن اتیلن با فشار ۳۲ بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کند که پیش بینی می شود با توجه به وارد مدار شدن کامل پتروشیمی کاویان و نیز راه اندازی کامل ایستگاه های تقویت فشار، این میزان به مرز دریافت ۴۰ تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند.
به گفته مدیرعامل این واحد تولیدی، مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی و غرب کشور در آینده ای نزدیک با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسمی خواهد رسید.
مجیدی بازار هدف محصولات این مجتمع را کشورهای اروپائی عنوان کرد و گفت: با لغو تحریم ها صادرات این مجتمع به کشورهای اروپائی نیز به زودی آغاز خواهد شد.
وی گفت: برای احداث این مجتمع عظیم ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که شامل ۲۵۵ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‎ ۶۰۰کیلومتر احداث شده است.
اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می دهد در روز چهارم شهریور ماه امسال از عسلویه به این مجتمع تزریق شد.
در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، گچساران، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث شده و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه است.
این طرح ماندگار که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال ۸۳ و عملیات اجرایی آن از سال ۸۸ آغاز شده، در زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.
مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.
مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع منتقل می شود.
این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین