۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مهم ترین محورهای مذاکرات بولتون در آنکارا

مهم ترین محورهای مذاکرات بولتون در آنکارا

  • ۱۸ دی ۱۳۹۷
  • ۱۴۷ بازدید
  • ۰

جان بولتون’ مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) بعد از پایان دیدارش در سرزمینهای اشغالی برای تماس با مسوولان ترکیه به آنکارا سفر می کند.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل ار رسانه ها و کارشناسان روابط ترکیه با آمریکا، بولتون و هیات همراه وی با یک دستور کار و یک طیف گسترده از مسایل و موضوعات مختلف در روابط دوجانبه و مسایل منطقه ای وارد آنکارا خواهد شد.
بر اساس این گزارش، بولتون و همتایان ترک وی در آنکارا مساله سوریه، گروه های تروریستی، مبارزه با ‘پ.ک.ک’، فروش سیستم دفاع هوایی ‘پاترییوت’ و روابط اقتصادی دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد.
این مسایل از جمله عوامل و معضلات در روابط ترکیه و آمریکا است که در طول سالها و ماههای اخیر بر روابط دو کشور سایه افکنده و روابط طرفین را در مقاطعی بطور آشکار و در قاطعی بطور سرپوشیده تحت الشعاع قرار داده است.
آمریکا در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد. مسوولان کاخ سفید و در راس آنها ‘دونالد ترامپ’ در روزهای اخیر بکرات اعلام کرده اند که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به فوریت نخواهد بود و این مساله وابسته به شرایطی از جمله حمایت از نیروهای به گفته آنان کرد خواهد بود.
بولتون قبل از سفر به منطقه شرط خروج نیروهای آمریکا از سوریه را تضمین امنیت جنگجویان کرد از سوی ترکیه و شکست تروریستهای’داعش’ خواند. ترامپ نیز در آخرین سخنان خود گفت: هیچ موقع نگفته ام که به سرعت از سوریه خارج خواهیم شد.
متعاقب این سخنان ‘ابراهیم کالین’ سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که ترکیه تنها عضو ناتو است که همزمان با گروه پ ک ک و شاخه های آن در سوریه و داعش مبارزه می کند.
کالین ادعای اینکه کردها هدف مبارزه ترکیه هستند را غیرمنطقی دانست و یادآورشد: مبارزه ترکیه با تروریست های پ ک ک، ‘پ ی د’ و داعش است.
سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: یکی از اهداف آنکارا برای مبارزه با گروه پ ک ک و شاخه های آن در سوریه ، نجات کردها از دست این گروه تروریستی است.
وی ادعای نمایندگان کردها از طرف یک گروه تروریستی را بی احترامی به برادران کرد در ترکیه دانست و گفت: آنکارا به تلاش خود برای توقف جنگ در سوریه ، تامین امنیت و اجرای روند سیاسی در این کشور بدون هیچ تبعیضی بین برادران سوری ادامه خواهد داد.
به گفته کارشناسان سیاسی، توافق ترکیه و آمریکا در مورد ‘منبج’ که در ماههای اخیر انجام شده، یکی از مهمترین مسایل مورد بحث بین بولتون و مسوولان ترکیه خواهد بود. حضور ‘جیمز جفری’ که اخیرا بجای رییس ستاد مستعفی آن کشور منصوب شده، در هیات بولتون نیز نمایانگر این مساله است.
مسوولان ترکیه بارها اعلام کرده اند که خروج آمریکا از شمال عراق باید در هماهنگی با ترکیه صورت بپذیرد و این مساله نیز ناشی از نگرانی آنکارا از برخی موارد ناخواسته از سوی این کشور در شمال سوریه ذکر شده است. مساله زمان بندی خروج نیروهای آمریکا از سوریه نیز مورد تاکید مسوولان ترکیه است. آمریکا مقادیر متنابهی سلاح و مهمات در شمال سوریه در اختیار نیروهای پ.ک.ک و ی.پ.گ گذاشته و گفته می شود که واشنگتن قول پس گرفتن این سلاحها را به ترکیه داده است .
مساله اعاده ‘فتح الله گولن’ رهبر گروه ‘فتو’ که از سالها پیش در آمریکا بسر می برد، یکی دیگر از رئوس دیدارهای بولتون با مقامات ترکیه در آنکارا خواهد بود. به رغم اینکه دولت آنکارا تاکنون بکرات درخواست اعاده گولن را مطرح و پرونده های در این زمینه به واشنگتن ارسال کرده، اما آمریکا از اعاده وی که به گفته مسوولان ترکیه عامل اصلی کودتای نافرجام سه سال پیش این کشور می باشد، سر باز زده است.
مساله فروش سیستم دفاع هوایی پاترییوت به ترکیه نیز در بین مسایل مطروحه در مذاکرات بولتون و مقامات ترکیه خواهد بود.
در پی امتناع آمریکا از فروش موشکهای پاترییوت به ترکیه در سالهای گذشته، دولت آنکارا قرارداد خرید سیستمهای مشابهی با روسیه را امضاء و روسیه نیز در ماههای گذشته از تحویل این سیستمها به ترکیه در آینده نزدیک خبر داد. متعاقب این مساله آمریکا اعلام کرد که آماده فروش سیستمهای پاترییوت به ترکیه است.
روزنامه ‘ینی شفق’ ترکیه امروز نوشت: هیات نظامی آمریکا که در روزهای اخیر به ترکیه سفر کرده بود، در دیدار با مسوولان این کشور با درخواست لغو خرید ‘اس ۴۰۰ ‘ روسی، آخرین تلاش خود را برای جلوگیری از تحویل این پدافند به ترکیه انجام داد.
به گفته کارشناسان سیاسی، پیش بینی می شود مساله مبارزه با پ.ک.ک که تقریبا در تمامی مذاکرات ترکیه با مسوولان آمریکا مورد تاکید قرار می گیرد، در مذاکرات روز جاری بولتون با مقامات ترکیه مطرح و مورد تاکید قرار بگیرد.
ناظران آگاه می گویند در پی سیاستهای اقتصادی اتخاذ شده از سوی ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد واردات به آن کشور و وضع تعرفه های مختلف، ترکیه نیز همانند بسیاری کشورها بطور منفی از این مساله تاثیر پذیرفته است. این مساله نیز یکی از مسایل مهم در مذاکرات بولتون با مسوولان ترکیه خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *