۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون کردتبارنخست وزیر ترکیه: اولین حزبی که به خاطر کشتار درسیم از ملت عذرخواهی کرد AKP بود/ نخواهیم گذاشت ترکیه به دهه ۹۰ بازگردد

معاون کردتبارنخست وزیر ترکیه: اولین حزبی که به خاطر کشتار درسیم از ملت عذرخواهی کرد AKP بود/ نخواهیم گذاشت ترکیه به دهه ۹۰ بازگردد

  • ۱۵ مهر ۱۳۹۴
  • ۳۱۱ بازدید
  • ۰

اولین حزبی که از کشتار درسیم سخن گفت و به خاطر آن از ملت ترکیه عذر خواهی کرد، حزب عدالت و توسعه بود. با حزب عدالت و توسعه صفحه جدیدی در تاریخ ترکیه گشوده شد. کرد های ترکیه در هیچ دورانی تا این حد آزادی نداشته اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری دوغان، جودت ییلماز، معاون کردتبار نخست وزیر ترکیه در اظهارتی با اشاره به کشتارهای دهه ۹۰ میلادی در مناطق کردنشین ترکیه عنوان کرد: در درسیم کشتاری صورت گرفت و ظلمی به مردم روا شد. اولین حزبی که از این کشتار سخن گفت و از ملت ترکیه عذرخواهی کرد حزب عدالت و توسعه بود. سال های سال نتوانستیم در این سرزمین ها با آزادی هایی که حق طبیعیمان بود زندگی کنیم. دورانی را پشت سر گذاشتیم که در آن بیرون آمدن از خانه را نیز ممنوع کرده بودند. این کشور “۲۸ فوریه”ها دیده است، “۱۲ سپتامبر” ها تجربه کرده است. ولی با حزب عدالت و توسعه صفحه جدیدی در تاریخ ترکیه ورق خورده است. کسانی که معتقدند حاکمیت حزب عدالت و توسعه دیکتاتوری و به دور از اصول دموکراسی است، دورانی را در طول تاریخ جمهوریت ترکیه عنوان کنند که آزادی ها در آن دوران بیشتر از اکنون بوده باشد. اکنون کردهای این کشور به راحتی می توانند زبان خود را در هر جای این کشور تکلم کنند. نه تنها موسیقی کردی رواج پیدا کرده بلکه موسیقی زازا هم در کنار آن با آزادی کامل در کشور اجرا می شود. در گذشته هیچ کس نمی توانست به زبان کردی و زازا موسیقی گوش کند. گوش دادن به موسیقی کردی نوعی ممنوعیت بود که مردم پنهانی این کار را می کردند. تمام این ممنوعیت ها را حزب عدالت و توسعه برداشته است.
وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: ما روند مذاکرات صلح را برای پایان دادن به اشک مادران ترکیه و خاتمه دادن به دعوای برادرها با یکدیگر آغاز کردیم. رجب طیب اردوغان زمانی که روند مذاکرات صلح را آغاز کرد در اظهارات خود عنوان کرده بود «اگر لازم باشد جام شوکران را خواهیم نوشید و دست خود را زیر سنگ خواهیم گذاشت». بر این اساس روند مذاکرات را آغاز کردیم تا دیگر برادری برادر خود را نکشد و اشک مادری سرازیر نشود. مسئله ای را آغاز کردیم که در ترکیه هیچ کس جسارت مطرح کردن آن را نداشت. در حال پایان دادن به این مسئله بودیم که متاسفانه برخی جریان ها در ترکیه این موضوع را قبول نکرده و فتنه هایی به وجود آمد که اکنون شاهد آن هستیم.
ییلماز در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما امنیت شهروندان ترکیه را تامین خواهیم کرد. برای ما چیزی که اهمیت دارد امنیت شهروندان است نه امنیت دولت. در حالی که برای امنیت شهروندان ترکیه تلاش می کنیم روند دموکراتیزه شدن ترکیه را نیز فراموش نخواهیم کرد. از آزادی، حقوق اولیه و طبیعی ملت ترکیه دست برنخواهیم داشت. ما نخواهیم گذاشت کشور به دهه ۹۰ میلادی بازگردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین