۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • معاون حزب عدالت و توسعه: AKP بزرگترین حزب کردی ترکیه است/ ترکیه در برنامه هسته ای ایران همیشه در کنار این کشور بوده است

معاون حزب عدالت و توسعه: AKP بزرگترین حزب کردی ترکیه است/ ترکیه در برنامه هسته ای ایران همیشه در کنار این کشور بوده است

  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۴۷ بازدید
  • ۰

یاسین آکتای در سخنانی اعلام کرد که عدالت و توسعه بزرگترین حزب کردهای ترکیه است. وی درخصوص روابط ایران و ترکیه اعلام کرد که ترکیه در برنامه هسته ای ایران همیشه در کنار این کشور قرار داشته است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری TimeTurk، یاسین آکتای، معاون حزب عدالت و توسعه و از سیاستمداران نزدیک به رجب طیب اردوغان، در اظهاراتی ضمن اشاره به این که حزب عدالت و توسعه بزرگترین حزب کردهای ترکیه است، گفت: در دهه ۹۰ میلادی عنوان کردن این که “مشکل کردها در ترکیه وجود ندارد” به معنی نادیده گرفتن آنان و حذف فرهنگ و هویت کردی از ترکیه بود. ولی اکنون وقتی رئیس جمهور ترکیه اعلام می کند: “دیگر در ترکیه مشکلی به نام مشکل کردها وجود ندارد” به معنی حل و فصل مشکلات کردهای ترکیه است. ما مشکل کردها را در این کشور به پایان رساندیم. دیگر در ترکیه هیچ کس نمی تواند کردهای این کشور را نادیده بگیرد. زبان کردی در این سرزمین پذیرفته شده است و هویت کردها به عنوان یکی از هویت های ترکیه مورد شناسایی قرار گرفته است. وارد شدن به عرصه سیاسی با نام “کُرد” در این کشور دیگر امکان پذیر است. در مدارس ترکیه امروزه زبان کردی تعلیم داده می شود. تمام کردهای این کشور به راحتی می توانند بگویند “من کرد هستم” تمام این ها بدین معنیست که در این کشور مسئله کردها به اتمام رسیده است.

وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: خودمختاری که با عنوان مفهوم “خودمختاری سیاسی” مورد نظر پ.ک.ک است به هیچ عنوان به آن دست پیدا نخواهند کرد. ما این گونه خودمختاری را به شما نخواهیم داد.

یاسین آکتای در ادامه اظهارات خود به ارزیابی روابط ایران و ترکیه و تحولات اخیر میان دو کشور پرداخته و عنوان کرد: ترکیه کشوری بود که در مقابل تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد به مخالفت پرداخت و با توجه به حملات سیاسی ایالات متحده آمریکا حمایت خود از ایران را کم نکرد. بر سر اعتقاد خود ماند و عنوان کرد: «انرژی هسته ای حق مسلم تمام کشورها است». به خاطر این اعتقاد همیشه در برنامه هسته ای ایران در کنار این کشور ایستادیم و به خاطر این رفتارمان مورد انتقادهای جهانی قرار گرفتیم ولی عقب ننشستیم. از این به بعد نیز امیدواریم روابطمان این گونه نزدیک پیش برود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین