۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مشخصاً نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس از لاریجانی چه درخواست هایی کردند؟

مشخصاً نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس از لاریجانی چه درخواست هایی کردند؟

  • ۲۲ دی ۱۳۹۳
  • ۳۱۲ بازدید
  • ۰

نمایندگان آذربایجان غربی در سفر لاریجانی درخواستهای خود را مطرح کردند اما آنها چه می خواهند و خواسته هایشان چیست؟ گه در گزارش پیش رو بدان می پردازیم.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از اروم نیوز ، رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه ای که به آذربایجان غربی داشت اعلام کرد که نمایندگان آذربایجان غربی در زمینه احیاء دریاچه ارومیه تلاش کرده و پیگیر امور آن هستند.

وی یکی از مهمترین جنبه های توسعه و پیشرفت استان را داشتن برنامه عنوان و از رکود صنایع آذربایجان غربی و بحث تولید خبر داد.

علی لاریجانی گفت: زمانی می توان از ظرفیت های موجود در آذربایجان غربی بهره جست که برنامه مدونی برای استان در راستای پیشرفت وجود داشته باشد.

وی در حین ورود به ارومیه و در فرودگاه این شهر گفت: در این سفر یک روزه به مسائل امنیتی استان، برنامه ریزی برای لایحه بودجه ۹۴ و رسیدگی به مشکلات دریاچه ارومیه در جلسه شورای اداری، می پردازیم.

لاریجانی آذربایجان غربی را استانی معرفی کرد که استانداری باتجربه، امام جمعه ای فاضل و نمایندگانی پیگیر دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در مراسمی که به مناسبت هفته وحدت و با نام وحدت و امنیتدر مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد سخنرانی و نمایندگان استان در مجلس نیز در سخنرانی هایشان درخواستهای خود را مطرح کردند.

اما نمایندگان استان چه می خواهند و خواسته هایشان چیست؟

منطقه ویژه اقتصادی سلماس راه‌اندازی شود

علی‌اکبر آقایی بهره‌گیری از ظرفیت‌های آذربایجان‌غربی برای رشد اقتصادی استان و کشور اشاره و اظهار داشت: این استان دارای منابع انسانی متفکر و کاردان است که باید از آنها در اداره امور استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نیازهای استان را می‌توان با استفاده از منابع موجود در آن پاسخ گفت افزود: بسیاری از ظرفیت‌های استان مورد غفلت واقع شده است ۲ بازارچه و یک منطقه ویژه اقتصادی از مصوبه سالهای قبل است که مورد غفلت واقع شده‌ و نیازمند پیگیری هستند.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلماس با ترکیه ۴۰ کیلومتر فاصله دارد آنها از امکانات ایران استفاده کافی را می‌برند در حالی که ایران نمی‌تواند از این فرصت‌ها به نفع اقتصاد خود بهره گیرد.

آقایی بروکروسی‌های اداری را مانع از پیشرفت منطقه ویژه اقتصادی سلماس خواند و بیان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات و موانع موجود در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خواستار بودجه‌ای برای راه‌اندازی پایانه و و بازارچه مرزی کوزه‌رش در مرز ایران و ترکیه شد.

مجوز تردد خودرو از منطقه آزاد ماکو به مرکز آذربایجان‌غربی صادر شود

محمد علی‌پور اظهار داشت: امروز آذربایجان‌غربی با وجود دارابودن رتبه ۷ در جمعیت از رتبه ۱۹ در توسعه کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن آذربایجان‌غربی افزود: مردم ۱۳ سال است که در انتظار شنیدن سوت قطار در این استان هستند و ما نیز از دولت خواستاریم تا به این مطالبه دیرینه مردم پاسخ دهد.

آزادراه در آذربایجان غربی احداث شود

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی، آذربایجان‌غربی را استانی مهم و تاثیرگذار در اقتصاد منطقه و کشور معرفی کرد و گفت: این استان با این موقعیت فاقد آزادراه و بزرگراه است، ایجا باند دوم ارومیه – تبریز و بازرگان – ایواوغلی ردیف اعتباری مستقلی ندارد و نیازمند توجه دولت است.

علی‌پور دریاچه ارومیه را از دغدغه‌های اصلی مردم استان و منطقه برشمرد و تصریح کرد: با وجود اینکه رئیس جمهور به احیای آن عنایت ویژه دارند اما در صحنه عمل علائم امیدوار کننده‌ای مشاهده نشده و نیاز است به این دغدغه مردم پاسخ داده شود.

چالدران به منطقه آزاد ماکو الحاق شود

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس تردد خودروهای منطقه آزاد ماکو به مرکز استان را از دیگر مطالبات مردم عنوان و بیان کرد: مجوز این کار از دولت دهم اخذ شده بود ولی معاونت نظارت آن را باطل کرد و رئیس مجلس نیز قول داده‌اند که در صورت تصویب مصوبه جدید حمایت‌های لازم در این رابطه را انجام دهند.

وی الحاق چالدران به منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو را از دیگر خواسته‌های مردم این استان دانست و گفت: ایجاد سد مخزنی در شوط نیز از نیازهای مردم این شهرستان است.

حجم مبادلات اقتصادی پیرانشهر با عراق تا ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد

رسول خضری به موقعیت اقتصادی و جغرافیایی شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت اشاره و اظهار داشت: یکی از این شهرها با اربیل عراق و دیگری با سلیمانیه مبادلات اقتصادی دارد.

وی پیرانشهر و سردشت را دارای ظرفیت صادرات و آنها را محور اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواند و افزود: تبدیل این شهرستان‌ها به مناطق ویژه اقتصادی و آزاد نا به حق نبوده و کاملا به جاست.

مردم مناطق مرزی مورد توجه باشند

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی این دو شهرستان را پیشگام در ۸ سال جنگ تحمیلی با عراق خواند و تصریح کرد: مردم این منطقه تا کیلومتر‌ها در خاک عراق پیشروی کردند و شهدای بسیاری تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و جزء شهرهایی هستند که در اقتصاد منطقه و استان تاثیرات مطلوب بر جای می‌گذارند بنابراین نیاز است که دولت به مردم این منطقه توجه ویژه داشته باشد.

خضری حجم مبادلات اقتصادی این دو شهرستان را با عراق برابر با ۱۲ میلیارد دلار خواند و گفت: در صورت توجه می‌توان حجم این مبادلات را تا ۳۰ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

وی سردشت را دارای ۸ هزار مصدوم شیمیایی دانست و بیان کرد: این منطقه به سبب دارا بودن پوشش گیاهی مناسب می‌طلبد که به منطقه آزاد گردشگری صلح و دوستی تبدیل شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر جاده‌های مواصلاتی، راه آهن مراغه -ارومیه را مطالبات مردم از دولت بیان کرد و خواسار رسیدگی شد.

راه‌های ارتباطی مهاباد بهسازی شود

عثمان احمدی با اشاره به مشکلات شهرستان مهاباد در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی اظهار داشت: چندین سال است که وعده‌ای برای حل مشکل شبکه‌های تلویزیونی روستاهای مهاباد داده می‌شود ولی عملی نشده و مردم روستا‌ها نمی‌تواند از ۵ شبکه سراسری تلویزیون استفاده کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسیر مهاباد- میاندوآب و مسیر میاندوآب- مهاباد- ارومیه از پروژه‌هایی است که بایستی مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی تبصره ۲۲ ماده ۱۸۰ را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشکل‌زا عنوان کرد و گفت: در فصول مناسب سال نمایندگان مجلس به مردم وعده تامین بودجه و تبلیغات لازم برای ترغیب مردم را انجام داده‌اند ولی به سبب تخصیص نابهنگام آن نماینگان مجلس در میان مردم بدقول جلوه‌گر شدند.

مشکلات تولید کنندگان حل شود

نماینده مردم مهاباد با بیان اینکه مجلسیان در عین همکاری و همیاری دولت باید در مواقعی نیز انتقادهایی از دولت داشته باشند تصریح کرد: در برخی از موارد نیاز است به دنبال راهکارهایی در مجلس شورای اسلامی بود.

عثمانی حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند که باید از طریق بانکها مشکلات برطرف شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *