۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مسجد روستای سوئیناس مهاباد در ردیف آثار ملی به ثبت رسید

مسجد روستای سوئیناس مهاباد در ردیف آثار ملی به ثبت رسید

  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۹۴ بازدید
  • ۰
 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ثبت اثر تاریخی مسجد روستای سوئیناس مهاباد در ردیف آثار ملی کشور خبر داد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :«محمد فتحی» در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر افزود: پرونده دو اثر تاریخی حمام تاریخی محمودآباد شاهیندژ و مسجد روستای سوئیناس مهاباد از دی و بهمن ماه به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده بود که بعد از بررسی های لازم رای به ثبت آن داده شد .
وی اظهار کرد: مسجد روستای سوئیناس مهاباد با شماره های ۳۱۱۹۵ و حمام محمودآباد شاهیندژ با شماره ۳۱۱۹۶ به ثبت رسید.
قدیمی ترین بنای باقی مانده روستای سویناس مسجد آن بوده و متعلق به اواخر عصر قاجاریه می باشد. پلان قبلی این مسجد از خشت بوده که  بعد از تخریب و از روی نقشه قبلی و بدون تغییر و با مصالح سنگی ساخته می شود. مسجد سویناس دارای پلانی تقریباً مربع شکل به مساحت ۳۱۹ متر مربع  با یک در ورودی است که با توجه به نوع اقلیم منطقه و به تبعیت از آن در جبهه جنوبی تعبیه شده است.
این بنای یکپارچه سنگی دارای فضای ایوان ستوندار، شبستان، شبستان زنانه و انبار سوخت با فرمی شبیه به خانه های روستا و با فضایی ستون دار و ارتفاعی بیشتر ساخته شده است.
در جبهه جنوبی مسجد ایوانی ستوندار با ۶ ستون چوبی و دو ستون سنگی و قرار دارد. این دو ستون ابتدا به صورت سنگی بوده اند که یکی از آنها که تخریب می شود از آجر جهت مرمت آن استفاده می کنند. شبستان دارای سه پنجره، ۵ طاقچه، ۲ کمد، یک ورودی و چهار ستون می باشد.
از زیبا ترین بخش های مسجد وجود ستون ها و سرستون های چوبی به شکل ایونیک و متشکل از بالشتک، طوماری و پایه است که تقلیدی از شیوۀ ایونیایی واقع در آسیای صغیر (ترکیه) می باشد.
پوشش فضای داخلی شبستان با کاه گل اندود شده و سقف مسجد نیز به صورت تیر چوبی و قرنیز سنگی می باشد. شبستان زنانه در شرق مسجد قرار دارد واحتمال دارد که بعداً الحاق شده باشد. عرض پنجره های این این قسمت دو متر با اندود گچی است که بر روی کاه گل کشیده شده است. کف مسجد قبلاً سنگ چین بوده که اخیراً به صورت سیمانی درآمده است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین