۱۶ تیر ۱۴۰۳

مردم عفرین قربانی خودخواهی پ.ک.ک شدند

  • ۱۳ تیر ۱۴۰۳
  • ۵۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: درست یک هفته قبل از حمله ترکیه به شهر عفرین مقامات روسیه به پ.ک.ک هشدار داده بودند که شهر عفرین را به حکومت سوریه واگذار کنند، اما مدیران پ.ک.ک به این درخواست جواب رد دادند. چرا که  روسیه می دانست که حمله به عفرین با چراغ سبز آمریکا همراه خواهد بود؛ اما آنها وضعیت پیش رو را درک نکردند که سرانجام عفرین به دست نیروهای ترکیه درآمد و بیش از ۲۰۰۰۰۰ کرد درمانده و آواره شدند و پ.ک.ک نتوانست هیچ کار ی انجام بدهد و با مداخلات بعد از جنگ نیز وضعیت را پیچیده تر کرد.

در ۱۸ مارس ۲۰۱۸، در ۵۸ اُمین روز عملیات ارتش ترکیه در عفرین، ارتش آزاد سوریه و نیرو‌های مسلح ترکیه عفرین را تصرف کردند. کمی پس از تصرف شهر، جنگجویان ارتش آزاد سوریه (تحت حمایت ترکیه) بخش‌هایی از شهر را غارت کردند و بسیاری از نماد‌های کرد‌ها از جمله مجسمه کاوه آهنگر را تخریب کردند؛ چرا که نیرو‌های ارتش ترکیه با بالا بردن پرچم ترکیه در سرتاسر شهر کنترل بر عفرین را اعلام کردند.

در ۱۲ مارس ۲۰۱۸، روزنامه انگلیسی مستقل ایندیپندنت فیلمی را منتشر کرد که در آن مبارزان تحت حمایت ترکیه در زمان حمله ترکیه به عفرین در شمال سوریه، مردم کرد را به قتل‌عام تهدید می‌کنند، مگر اینکه کرد‌ها به ایدئولوژی اسلام‌گرایانه داعش و القاعده پایبند باشند.

هر روز گزارش هایی منتشر می شود که نیروهای تحت حاکمیت ترکیه عده ای از کردها را دستگیر می کنند و تجاوز به زنان و دخترن به حالت عادی تبدیل شده است و اموال کردها تاراج می شود و باغات زیتون نیز نابود می شود.

در ژوئن ۲۰۱۸،سازمان ملل متحد گزارشی منتشر کرد که حاکی از آن است که وضعیت امنیتی منطقه تحت کنترل شورشیان مورد حمایت ترکیه همچنان ناپایدار است. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش‌هایی از بی‌قانونی و جرایم شایع مانند دزدی، آزار و اذیت، رفتار بی‌رحمانه و سوءاستفاده دیگر و قتل‌های انجام‌شده توسط چندین گروه مسلح تحت حمایت ترکیه به ویژه توسط سلطان مراد و حمزه را دریافت کرده بود. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین اظهار داشت که شهروندان، به ویژه کرد‌های عفرین، هدف تبعیض از سوی مبارزان تحت حمایت ترکیه قرار دارند.

در نتیجه سیاستهای خودخواهانه پ ک ک بیش از ۲۰۰۰۰۰ کرد مجبور به ترک شهر و روستاها شدند که عده ای نیز به مهاجرت و عده ای نیز در کمپ ها زندگی می کنند و عده ای کمی که در روستاها ماندند از طرف نیروهای پ ک ک وادار به فعالیت جاسوسی می شوند که در گذشته تعدادی شناسایی شدند و از طرف نیروهای ترکیه بازداشت و کشته شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *