۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراد کارییلان در اربیل عراق

  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

سران گروهک پ ک ک و پژاک با تغییر خط و مشی و رویکردی جدید به دیدار مسعود بارزانی می روند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :مراد کاراییلان سرکرده پیشین ک.ج.ک. – شاخه سیاسی پ ک ک – و مسئول امور نظامی کنونی این فرقه قرار است برای شرکت در کنفرانس ملی کردها با اربیل برود. این اولین بار است که کاراییلان به صورت علنی رفتن خود به اربیل را اعلام کرده است. سفر کاراییلان از این لحاظ قابل توجه است که وی با اطلاع سرویس های امنیتی ترکیه و با حمایت رسمی بارزانی در یک کنفرانس شرکت می کند. قبلا بارزانی و ترکیه بر سر حضور سرکرده های پ ک ک از جمله کاراییلان حتی در کوهستان های کردستان عراق جنگ لفظی داشتند اما این بار حتی شایعه حضور ترکیه در این کنفرانس نیز وجود دارد.

اگر هم هیئتی از ترکیه و هم کاراییلان در این کنفرانس شرکت کنند مسلما دیدارهای دوجانبه ای صورت خواهد گرفت. این سرکرده پ ک ک برای برگزاری چنین کنفرانسی سخت تلاش کرده اما خود نیز می داند بی نتیجه خواهد بود. وی با بارزانی روابط خوبی دارد اما جمیل باییک همانند اوجالان دل خوشی از بارزانی ندارند و همیشه با لحن توهین آمیز از وی یاد می کنند.

شرکت کاراییلان می تواند به نوعی اعطای نقش تازه ای به وی در پ ک ک باشد چرا که اوجالان به صورتی سرزده وی را برکنار کرد و جمیل باییک و بسه هوزات – دو تندروی جنگ طلب- را منصوب نمود.

کاراییلان در این دیدار تلاش خواهد کرد تا بارزانی را به باز کردن دروازه مرزی سملکا تشویق کند اما باز هم تیرش به سنگ خواهد خورد چون حل این مسئله به روابط پ ک ک و الپارتی در سوریه وابسته است.

به نظر می رسد بارزانی با تقویت روابط خود با ترکیه سعی می کند راه را برای فعالیت های غیرنظامی پ ک ک و روی آوردن به همایش های سیاسی باز کند اما موفق نخواهد شد چون روح پ ک ک در گرو دمیدن طبل جنگ است و بس.

افرادی مانند کاراییلان نمی توانند بدون جنگ و خشونت ادامه حیات دهند. توبه گرگ مرگ است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین