۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • متن کامل پیام نوروزی عبدالله اوجالان

متن کامل پیام نوروزی عبدالله اوجالان

  • ۵ فروردین ۱۳۹۴
  • ۱۸۲ بازدید
  • ۰

در آستانه پایان دادن به مبارزات مسلحانه ۴۰ ساله قرار گرفته ایم. دیگر تاریخ و مردم از ما یک صلح و راه حل دموکراتیک را طلب می کنند که با روح دوران جدید سازگار باشد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری Ozgur-Gundem، پیام نوروزی عبدالله اوجالان به دو زبان کردی و ترکی توسط پروین بولدان و سری ثریا اوندر در مراسم بزرگ عید نوروز دیاربکر قرائت شد.
متن کامل نامه عبدالله اوجالان، رهبر دربند پ.ک.ک به شرح ذیل است:
«نوروز را به تمام دوستان و مردممان که طرفدار صلح، برابری، آزادی و دموکراسی هستند و به خاطر آن تلاش می کنند، تبریک می گویم. همکاری مستبدانه قدرت های امپرایالیستی و سرمایه داری با یکدیگر و با تکیه بر اندیشه نئولیبرالیستی باعث به وجود آمدن بحران در منطقه و کشور ترکیه شده است که این مسئله را ما از نزدیک مشاهده کرده ایم. اقلیت ها قومی و تفاوت های دینی مردم ما و فرهنگ ما در میانه این بحران به صورت ظالمانه و بی معنی در حال از بین رفتن است. نه تاریخ ما و نه هم عصرانمان، نه وجدانمان و نه سیاستمان به ساکت ماندن در مقابل این وضعیت رضایت نخواهند داد و خود را کنار نخواهند کشید. در مقابل این وضعیت، بر اساس باورهای مذهبیمان و مسئولیت های سیاسی و اخلاقیمان یک اقدام فوری طلب می کرد.
مبارزه مردم ما برای دموکراسی، آزادی، برابری و صلح با افتخار امروزه در آستانه موفقیت تاریخی قرار گرفته است. مبارزه ۴۰ ساله ما که پر از اتفاقات و خاطرات تلخ برایمان بوده به هدر نرفته است و در یک مرحله بسیار حساس قرار دارد. در آستانه پایان دادن به مبارزات مسلحانه ۴۰ ساله قرار گرفته ایم. دیگر تاریخ و مردم از ما یک صلح و راه حل دموکراتیک را طلب می کنند که با روح دوران جدید سازگار باشد. در همین راستا، ما با مسئولیت سنگینی روبه رو هستیم و این مسئولیت ۱۰ ماده عنوان شده در بیانیه مشترک هیئت امرالی – هیئت حکومتی در کاخ نخست وزیری ترکیه است.
همزمان با اجرای ۱۰ ماده مذکور تشکیل کنگره خلع سلاح پ.ک.ک برای پایان دادن به مبارزه مسلحانه ۴۰ ساله و اندیشیدن تدابیر لازم برای ورود به مجادلات سیاسی که با روح دوران جدید ترکیه سازگار باشد از مسئولیت های تاریخی ما است. برای تغییر استراتژیک و تاکتیک مبارزات پ.ک.ک از مبارزات مسلحانه به مجادلات سیاسی باید کنگره خلع سلاح پ.ک.ک تشکیل شود. امیدوارم در کوتاه ترین زمان ممکن توافقات در خصوص موارد اساسی صورت گرفته، هیئت ناظر در روند مذاکرات آغاز به کار کرده، کمیسیون تحقیق و حقیقت یاب در مجلس تشکیل شده و کنگره خلع سلاح عملی شود. با کنگره جوامع کرد، دوران جدیدی در تاریخ ترکیه رقم خواهد خورد. وارد دورانی می شویم که با اصلاح قانون اساسی و تبدیل آن به یک قانون آزاد و برابر تمام هویت ها در داخل ترکیه به رسمیت شناخته شده و زندگی آزادی در کنار هم خواهند داشت. بدین ترتیب در تاریخ ۹۰ ساله جمهوریت ترکیه تمام حوادث تلخ گذشته را پشت سر گذاشته و برای آینده دموکراتیک و آزاد به راه خود ادامه خواهیم داد. ذاتا این همان مسئله ای است که شایسته تاریخ واقعی و روح حقیقی عید نوروز است. ولیکن، این مسئله برای کشورمان و برای ملتمان بهترین انتخاب است. در عین حال برای منطقه ای که پر از باورهای دینی است نیز تاثیر گذار بوده و مفید خواهد بود.
واقعیت امپریالیسم – کاپیتالیسم در ۲۰۰ سال اخیر به خصوص در ۱۰۰ سال اخیر این گونه است: ملی گراهای درون دولت های ملی را بر علیه تمام اقلیت های قومی و هویتی و همچنین اقلیت های دینی تحریک کرده و آنان را به عنوان دشمن هم معرفی می کنند. یعنی با استفاده از سیاست “تجزیه کن – اداره کن” سعی کرده اند تا به موجودیت خود در این مناطق ادامه دهند و این سیاست را بی رحمانه به منطقه تحمیل کرده اند. کاملا واضح است که آخرین ثمره تلاش های بی رحمانه امپریالیسم در منطقه ای که به هیچ عنوان از آن دست برنداشته اند، تولید و طرح مقوله ای به نام “دولت اسلامی عراق و شام (داعش)” بوده است. گروهی که صفت وحشی گری را نیز رد کرده است. بدون توجه به زنان و کودکان، کردها، ترکمن ها، ایزدی ها، عرب ها، سریانی ها و تمام مردمان منطقه و اندیشه هایشان را وحشیانه قتل و عام کرده است.
دیگر روز آن فرا رسیده است که به این تاریخ تلخ و رنج آور پایان داده و آینده ای با صلح و آزادی، برادری و دموکراسی را که بازتاب کننده واقعی گذشته دورمان است را بنا کنیم. بر اساس باورها و اعتقادات بنده، باید از دولت های ملی گرای افراطی که در اثر ملیت گرایی افراطی، ویران کننده و مصرف کننده شده اند عبور کرده و دولتی با رعایت اصول سیاسی دموکراسی ایجاد کنیم. به نظر من در این شرایط مجبور به این کار هستیم. در همین راستا تمام کشورهای منطقه خاورمیانه را برای تشکیل دولتی با رعایت اصول سیاستهای دموکراتیک دعوت می کنم.
همچنین به وسیله این نامه در این روز مهم از جوانان و زنان کردی که برای آزادی و دموکراسی تلاش می کنند و جزء اصلی ترین عناصر یک جامعه هستند دعوت می کنم تا در دوران جدیدی که پیش رو داریم، در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی حضور فعال داشته باشند و در راه برابری و آزادی به مبارزات خود ادامه دهند. همچنین بدین وسیله به مرد کوبانی که مسئله شان هم برای کشور ما و هم برای تمام کشورهای بین المللی به یک معنی بسیار عمیق تبدیل شده، سلام عرض می کنم و پیروزیشان را تبریک می گویم. در همین چارچوب به “روح توسعه یافته عشمه” (مقبره جدید سلطان سلیمان که تحت کنترل نیروهای کرد قرار دارد) که باعث همکاری مشترک کردها و ترک ها شده است و در میان مردمانمان به عنوان سمبل جدید تاریخ تبدیل شده است را سلام می گویم.
تمام بندهایی که در بالا ذکر کرده ام در یک جمله تلاشی برای به وجود آوردن دیدگاه جدید در خصوص تاریخ و جامعه ما بوده است. تمام این پاراگراف ها قدمی برای تاسیس یک دوران متفاوت و جدید است.
بار دیگر این نوروز را به تمام انسان های جهان تبریک گفته و آرزومندم مایه خیر و برکت برای آنها باشد.
زنده باد نوروز
زنده باد برادری ملت ها
عبدالله اوجالان
زندان امرالی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین