۸ تیر ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • لزوم ورود نمایندگان کُرد مجلس به موضوع کودکان ربوده شده توسط گروهک های تروریستی کُردی

لزوم ورود نمایندگان کُرد مجلس به موضوع کودکان ربوده شده توسط گروهک های تروریستی کُردی

  • ۱ تیر ۱۴۰۳
  • ۴۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: یکی از معضلات مهم اغلب خانواده‌های کُرد نواحی مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام موضوع ربایش کودکان زیر سن قانونی توسط گروهک های تروریستی کُردی است که به نام کُرد، فرزندان آن ها را  به روش های مختلف فریب داده یا می ربایند و به عضویت اجباری خود درمی آورند.

در طی سالیان گذشته موارد زیادی از ربایش دختران و پسران زیر سن قانونی توسط گروهک های تروریستی کُردی توسط انجمن ها و سازمان های حقوق بشری به مسئولان حکومتی گزارش گردیده است. متاسفانه ضعف های فراوانی درخصوص چنین مواردی از پیشگیری گرفته تا تلاش برای بازگردانی کودکان ربوده شده وجود دارد.

حق مسلم کودکان کرد هست که به عنوان شهروندان ایرانی، توسط مسئولان دولت جمهوری اسلامی اعم از قانونگذاران و مسئولان اجرایی کشور محافظت شوند.کودکان به عنوان بخشی از جامعه که به بیشترین حمایت در برابر خشونت و آزار جنسی و سوءتغذیه و شرکت در مخاصمات مسلحانه نیاز دارند معمولاً در دوران تنش و نزاع مسلحانه به فراموشی سپرده می‌شوند و در این فضای بی‌کیفری به فراخور مورد سوء‌استفاده گروه های نظامی ‌قرار می‌گیرند. خوشبختانه طی نیم قرن گذشته پیمان نامه های متعددی برای دفاع از کودکان منعقد شده است. تا قبل از سال ۱۹۴۹ در حالی که نظامیان تحت پوشش عهدنامه های ژنو قرار داشتند غیر نظامیان از هرگونه حمایت حقوقی محروم بودند؛ بطوری‌که مخصوصاً در طی دو جنگ جهانی، در عمل ملاحظه شد که اتباع غیر نظامی ‌دشمن از جمله کودکان آماج هر نوع تجاوز و تعدی بودند. در آن دوران، برخلاف برداشت سنتی که از سوی دانشمندان کلاسیک ابراز شده بود، جنگ هرگز یک اقدام که انحصاراً مربوط به حکومت‌ها باشد، نبود؛ بلکه مستقیماً ملت‌ها را نیز دربر می‌گرفت که از آن جمله می‌توان توقیف و بازداشت آنان را در اردوگاه‌های کار اجباری نام برد. با انعقاد عهدنامه ژنو مورخ ۱۲ اوت سال ۱۹۴۹ مربوط به حمایت از افراد غیر نظامی ‌در زمان جنگ، اتباع دشمن از حیث فردی تحت حمایت شدید حقوقی قرار گرفته و عنوان «شخص حمایت‌شده» را یافتند.

همه انسان‌ها برای زندگی، نیازمند امنیت جسمی، روحی، اقتصادی، اجتماعی و غیره هستند. در این میان، کودکان به لحاظ کم‌توان بودن در حفاظت از خود در مواجهه با مشکلات مختلف، نیازمند مراقبت و حمایت از سوی والدین و دیگر افراد جامعه هستند. با توجه به اینکه هر جامعه‌ای درک و تعریف متفاوتی از کودک دارد، قوانین مختلفی در راستای حمایت از حقوق کودکان تعیین می‌شود. چرا که کودکان هر جامعه بنابر شرایط محیطی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، زندگی متفاوتی نسبت به کودکان جوامع دیگر دارند. از زمانی که جنین تشکیل می‌شود، حقوقی انسانی برای او در نظر گرفته می‌شود. این حقوق، قوانینی انسان دوستانه به منظور حمایت، نگهداری و سهولت زندگی کودکان هستند.

حال با روی کارآمدن مجلس جدید و نیز انتخاب تعدادی از نمایندگان مناطق مرزی از بین هوطنان کرد که ازقضا موضوع کودک سربازان عضو گروهک های تروریستی کردی را از نزدیک لمس نموده اند، فرصت مناسبی است تا در ابتدای کار نمایندگان منتخب از تمام ظرفیت های قانونی استفاده نموده و در سریعترین زمان ممکن قانون حمایت از کودکان سربازان را تصویب نموده و دولت را ملزم به اجرای آن نمایند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *