۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فرهنگ غنی و لزوم حمایت از صنایع دستی مردم کُرد

فرهنگ غنی و لزوم حمایت از صنایع دستی مردم کُرد

  • ۲۲ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۲۲ بازدید
  • ۰

ایران اسلامی دارای تنوع قومیتی بسیار بالایی است که در این بین یکی از اقوام بسیار با فرهنگ مردم کرد می باشند که باید برای حفظ فرهنگشان توجهی ویژه بشود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :وقتی به تنوع قومیتی در ایران نگاه کنیم ، صفحه ی رنگارنگی از اقوام مختلف نظر ما را به خود جلب میکند .

مردم مختلفی زیر یک پرچم زندگی می کنند مردمی با زبان ها و عقاید مختلف که این یکی از مواهب الهی است که در کشور ما وجود دارد و کمتر کشوری دارای این تنوع قومیتی می باشد.

در کشورهایی هم که تنوع قومیتی دارند سعی شده است از این امتیاز برای پیشرفت کشورشان در تمام زمینه ها استفاده شود ، شاید سوال کنید تنوع قومیتی چه ربطی به پیشرفت دارد ، باید بگویم رابطه مستقیمی بین این تنوع و پیشرفت وجود دارد از این تنوع می توان در زمینه جذب توریست استفاده کرد که هم اکنون بخش بسیار بزرگی از اقتصاد جهان بروری صنعت توریست می چرخد .

وقتی به کشور عزیزمان ایران باز گردیم در بین اقوام مختلف قوم بزرگ کرد با تاریخی دیرینه و فرهنگی غنی بسیار متمایز می باشد .

انسان وقتی به مناطق کرد نشین پا می گذارد گویا وارد جهانی دیگر شده جهانی که بقدری با طبیعت و محیط اطرافش آمیخته است که گویا شما به تابلوی رنگارنگی از طبیعت می نگرید .

لباس فوق العاده زیبای کردی یکی ازنشانه های فرهنگ غنی مردم این دیار است ، لباس زنان و مردان کرد با آن رنگ آمیزی زیبایش بقدری زیباست که انسان محو تماشای آن می شود ، لباسی که نشان از فرهنگ غنی و تاریخی دیرینه است .

استفاده از رنگ های مختلف آن هم به شکلی بسیار زیبا کار ساده ای نیست اما به خاطره اینکه مردم کرد دارای تمدن دیرینه ای هستند این رنگ ها به مرور در کنار هم قرار گرفته اند و لباس زیبای زن کرد را تشکیل داده اند.

اگر بخواهیم از منظر اسلامی به لباس زنان کرد نگاهی بیندازیم واقعا هیچ ایرادی نمیتوان به آن گرفت این لباس بر تن زنان با حیای کرد یک تناسب فوق العاده را ایجاد می کند.

در لباس مردان کرد هم شخصیت و زیبایی خاصی نهفته است مثلا انسان وقتی به سربند های مختلفی که مردان کرد به سر می بندد نگاه می کند در اصل در حال تماشای تمدنی بسیار دیرینه است.

روانشناسان اعتقاد دارند علت این رنگ های زیبا در لباس مردم کرد بخصوص زنان ، شاد بودن و در آغوش طبیعت زیستن این مردم است که در لباس هایشان جلوه گر شده است.

متاسفانه با هجوم فرهنگی دشمن این روزها شاهد این مطلب هستیم که زنان و مردان کرد کمتر از لباس هایشان استفاده می کنند و استفاده از این لباس ها که بدون شک نشان فرهنگی بی نظیری است بیشتر در نوار مرزی و روستاها مشاهده می شود ، حال در این وضعیت مسئولان و نخبگان باید به این فکر باشند که راه حل نجات لباس مردم کرد چیست ؟

آیا واقعا فرهنگ و لباس مردم کرد نمی تواند همچون دیگر کشورها برای جذب تروریست و پیشرفت منطقه موثر باشد ، الان در تمام دنیا جهانگردها بدنبال کشورها ومناطقی هستند که از نظر فرهنگی توانسته اند خود را حفظ کنند وگرنه تغییر رنگ دادن به فرهنگ غرب و پوشیدن لباس های غربی کار ساده ایست .

مردم کرد که همواره در خط مقدم دفاع از این کشور عزیز حضور داشته اند حق دارند که انتظار داشته باشند مسئولین برای حفظ فرهنگ آنها و بخصوص لباس زیبایشان برنامه های مدونی داشته باشند ، در این زمینه می توان با اجرای جشنواره ها و فستیوال های مختلف به حفظ و بقا فرهنگ کُردی کمک کرد.
پلکانی_۳۲۴۹۳۱

فرهنگ و تمدن مردم کرد تنها در لباس آنها خلاصه نمی شود بلکه موسیقی بی نظیر کردی هم یکی از این نشانه های تمدن بزرگ است ، موسیقی که هر کس در هر کجای دنیا آن را بشنود هر چند متوجه زبانش نشود برایش جذاب خواهد بود در کنار اینها مهمان نوازی و خونگرمی مردم کردستان همیشه زبان زد مردم ایران بوده است .

معماری خاص و ویژه ی مناطق کرد نیشین هم ، همیشه مورد توجه محققین بوده بخصوص روستاهای پلکانی در مناطق مختلف کردستان.

صنایع دستی مردم کرد شهرتی جهانی دارد گیوه ها ، قالی ها ، گلیم ها و فرش هایی که هر ایرانی آرزو دارد روزی پا برروی یکی از این شاهکارها بگذارد گوشه ای دیگر از فرهنگ غنی مردم کردستان است.

قالی_کرد_۳۲۴۹۲۸

با توجه به دور افتاده بودن و مرزی بودن مناطق کرد نشین و محرومیت، حمایت از اینگونه فعالیت ها بخصوص صنایع دستی بسیار ضروری است وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می شود واقعا حمایت از هنرهای دستی مردم کرد بخصوص زنان هنرمند کرد می تواند در راستای اجرای این سیاست گامی موثر باشد چون زنان کرد بسیار پرتلاش و هنرمندند و در صورت حمایتی کم، می توانند کارهای بسیار بزرگی را انجام دهند.

 حمایت از صنایع دستی مناطق کرد نشین و همچنین کشور می تواند اشتغال زایی بسیار خوبی را ایجاد کند و در زمینه ی صادرات و ارز آوری برای کشور  بسیار موثر باشد چون در بازارهای جهانی هنرهای دستی ایرانی مشتریانی بسیار خوبی دارد .

منبع : سیلوانا نیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین