۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فرمانده سابق نیروهای مسلح ترکیه: باید پذیرفت ملت سوریه در کنار اسد ماندند/ سیاست ترکیه در قبال سوریه اشتباه است

فرمانده سابق نیروهای مسلح ترکیه: باید پذیرفت ملت سوریه در کنار اسد ماندند/ سیاست ترکیه در قبال سوریه اشتباه است

  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۳
  • ۲۹۶ بازدید
  • ۰
فرمانده پیشین نیروهای مسلح ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد که سیاست کشورش در قبال سوریه اشتباه بوده است و ترکیه باید بپذیرد که مردم سوریه در کنار بشار اسد مانده اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری Bugun، ژنرال ایلکر باشبوغ، فرمانده پیشین نیروهای مسلح ترکیه که در رونمایی کتاب خود در آنکارا تحت عنوان «ترکیه ای با چه معیارهایی؟» سخنرانی می کرد، اظهار داشت: برای بررسی سیاست های ترکیه در خاورمیانه که منتهی به عملیات آرامگاه شاه سلیمان شد، باید به بهار عربی بازگردیم. انقلاب های موسوم به بهار عربی در مصر، تونس و لیبی آغاز شد. در مصر بهار عربی به یک نتیجه رسید، زیرا تمام ملت مصر خواهان تغییر رژیم بودند. زمانی که درگیری ها در سوریه آغاز شد، تمام دنیا احساس کردند اتفاقات به مانند مصر در حال تکرار است. حتی در روزهای نخست شروع حوادث سوریه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که بشار اسد در حال شکست است؛ و شکست خواهد خورد. ولی برخلاف اظهارات آمریکا و غرب تابلویی که در سوریه به نمایش گذاشته شد، خلاف میل آنان بود.
باشبوغ تاکید کرد: در آنجا برخلاف مصر، تمام ملت خواهان براندازی بشار اسد نبودند. ارتش از وی حمایت کرد. مسلمانان سوریه با ترس از آینده سوریه در کنار بشار اسدی ماندند که مسلمان است. این موضوع را باید پذیرفت ملت سوریه در کنار بشار اسد ماندند. بخش بزرگی از سوریه به بشار اسد وفادار ماند. با مشاهده این تحولات ایالات متحده آمریکا در سیاست خارجی خود در قبال سوریه دست به تغییراتی زد. ای کاش ترکیه نیز در خصوص سیاست های خود در قبال سوریه تغییراتی انجام می داد.
وی افزود: سیاستی که ترکیه در قبال سوریه اتخاذ کرده است، از یک اشتباه ناشی شده است. کاش این سیاست تغییر پیدا کند. اگر این سیاست تغییر کند، اتفاقات مفیدی صورت خواهد گرفت. برای تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه ابتدا مجلس باید دست به کار شود. به همین دلیل از احزاب اپوزیسیون در مجلس می خواهم تا برای تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه اقدامات لازم را آغاز کنند. اگر روابط ما با سوریه عادی بود، اگر روابط دیپلماتیکی با سوریه داشتیم و قطع روابط صورت نگرفته بود، عملیات شاه سلیمان به این شکل با منهدم کردن آرامگاه و انتقال آن صورت نمی گرفت.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین