۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عضو شورای رهبری کنگرۀ ملی کردستان: آنکارا برای تضعیف کرد های جدایی طلب ترکیه از داعش حمایت می کند

عضو شورای رهبری کنگرۀ ملی کردستان: آنکارا برای تضعیف کرد های جدایی طلب ترکیه از داعش حمایت می کند

  • ۲۹ دی ۱۳۹۴
  • ۳۴۲ بازدید
  • ۰

حکومت ترکیه به منظور فشار بر PKK در سوریه و جلوگیری از کسب مشروعیت توسط این گروه جدایی طلب در ترکیه، برای داعش شرایط حمل و نقل نیرو و تسلیحات فراهم می کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از آژانس خبری اسپوتنیک، یک سیاستمدار کرد مدعی شد حکومت ترکیه از دولت اسلامی عراق و شام (داعش) حمایت می کند تا گروه های افراط گرا با جدایی طلبان حزب کارگران کردستان (PKK) بجنگند.
کرد های جدایی طلب بیش از سی سال است در جنوب شرقی ترکیه مبارزه می کنند و تا کنون ده ها هزار تن در این میان جان خود را از دست داده اند. در ماه های اخیر درگیری های میان PKK و نیروهای امنیتی ترکیه تشدید شده اند.
آدم اوزون، یکی از اعضای شورای اجرایی کنگرۀ ملی کردستان (KNK)، که ائتلافی است متشکل از سیاستمداران، حقوق دانان و فعالان کرد در تبعید در اروپا، گفت پیروزی های PKK در سوریه در مقابله با داعش باعث خواهد شد کشورهای غربی با این سازمان جدایی طلب همراهی کنند.
اوزون در گفتگوی تلفنی با رادیو اسپوتنیک از دفتر مرکزی KNK در بلژیک گفت آنکارا به منظور فشار بر PKK در سوریه و جلوگیری از کسب مشروعیت توسط این گروه جدایی طلب در ترکیه، برای داعش شرایط حمل و نقل افراد و تسلیحات فراهم می کند و از این سازمان افراط گرا نفت خریداری می کند.
اوزون در فاصلۀ سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ یکی از اصلی ترین مذاکره کنندگان در گفتگو های صلح میان حکومت ترکیه و PKK در اسلو پایتخت نروژ بود. این مذاکرات نتوانست مسألۀ کرد ها را حل کند.
اوزون گفت از ماه جولای که آتش بس دو ساله به پایان رسید تاکنون بیش از ۲۶۰ غیرنظامی، از جمله ۵۸ کودک، در حکومت نظامی هایی که حکومت ترکیه در مناطق عمدتاً کردنشین وضع کرده، جان خود را از دست داده اند.
وی گفت: «منطقه ای در جنوب شرقی ترکیه هست که آب ندارد، برق ندارد، غذا ندارد. مردم دارند می میرند.»
اوزون تصریح کرد که ارتش ترکیه در داخل ترکیه لشکرکشی می کند تا در آنجا به PKK فشار بیاورد و همچنین کرد های حامی جدایی طلبان PKK را که در سوریه علیه داعش می جنگند، تضعیف کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین