۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عدم حضور کردهای سوریه در کنفرانس ژنو ۳

عدم حضور کردهای سوریه در کنفرانس ژنو ۳

  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۴
  • ۳۸۴ بازدید
  • ۰

مخالفت گروه های معارض سوری با حضور حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) نیز یکی دیگر از دلایل عدم حضور این گروه در کنفرانس ژنو است. آنها خط مشی PYD وYPG را همسو با دولت مرکزی سوریه می دانند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : از کنفرانس ژنو ۳ دیروز ۹ بهمن در ژنو آغاز شد. کنفرانسی که ۴ روز برای تعیین نهایی طرف های حاضر در میز مذاکرات تاخیر داشته است.

حزب عدالت و توسعه یکی از مخالفین سرسخت حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) برای بیرون نگه داشتن PYD/YPG (زیرشاخه های پ.ک.ک – حزب کارگران کردستان ترکیه) از کنفرانس ژنو ۳ تمام استراتژی ها و نفوذ خود را به کار بسته و از یک سیاست تهدید در این خصوص استفاده کرد. تهدید به بایکوت کنفرانس ژنو یکی از این سیاست های دولت ترکیه بود. YPG(شاخه نظامی سوری پ.ک.ک) که در سوریه در برابر داعش مبارزه می کند از جانب حکومت ترکیه در لیست گروه های تروریستی مانند النصره و داعش قرار گرفته است.

عدم حضور PYD (شاخه سوری پ.ک.ک) در کنفرانس ژنو ۳ در حالی صورت می گیرد که در این کنفرانس گروه هایی مانند “احرار الشام” حضور پیدا خواهند کرد. موضوعی که “عبدالسلام علی” عضو حزب اتحاد دموکراتیک سوریه از آن به عنوان دعوت تروریست ها به کنفرانس ژنو ۳ یاد کرده است.

مخالفت گروه های معارض سوری با حضور حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) نیز یکی دیگر از دلایل عدم حضور این گروه در کنفرانس ژنو است. آنها خط مشی PYD وYPG را همسو با دولت مرکزی سوریه می دانند. این رخداد باعث شد تا کارشناسان و تحلیل گران سیاسی در خصوص این که کنفرانس ژنو ۳ نیز به سرنوشت کنفرانس ژنو ۲ دچار شود هشدار دهند. گروه های معارض سوری همواره از پیشروی های PYD در شمال سوریه نگران بوده و بارها مخالفت خود با حضور نیروهای PYD در شمال سوریه را ابراز کرده اند. حال ورود حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به کنفرانس ژنو می تواند به حضور و پیشروی های نظامی PYD در شمال سوریه مشروعیت بخشیده و به نوعی حاکمیت این حزب در کردستان سوریه را تحکیم بخشد.

گفتنی است سازمان ملل برای مجلس سوریه دمکراتیک دعوت نامه برای شرکت در مذاکرات صلح ژنو ارسال کرده بودند، آنها نیز اعلام کردند قصد دارند چند نفر متشکل از صالح مسلم و چند نفر دیگر از احزاب کوردی در این مذاکرات صلح شرکت کنند. اما حیسم منا ریس مشترک مجلس سوریه دمکراتیک اعلام کرد از مذاکرات ژنو کناره گیری کرده اند. او گفت میخواستیم با یک تیم شرکت کنیم اما مسول سازمان ملل در رابطه با سوریه (استیفن دمیستوری) به او گفته فقط خود او دعوت است و کسی دیگر نمی تواند بیاید و اما چون هیچ حزب کوردی و انجمنی از کوردها دعوت نشده و دعوت او نیز شخصی است او نیز نمی خواهد شرکت کند و مذاکرات صلح را وتو کرد. به این ترتیب کوردها دیگر در ژنو۳ حضور ندارند.
منبع:کورد پاریز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین