۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عدم حضور نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها(HDP) در جشن تولد اوجالان / اختلاف در پ ک ک یا تقیه؟

عدم حضور نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها(HDP) در جشن تولد اوجالان / اختلاف در پ ک ک یا تقیه؟

  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۴
  • ۱۹۷ بازدید
  • ۰

هیچ نماینده ای از “حزب دموکراتیک خلق ها” در جشن تولد اوجالان حضور نیافت

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : جشن تولد عبدالله اوجالان در روستای “عومرلی” شهر “حالفتی” در استان “شانلی اورفا” بر گزار شده است.

این جشن تولد با بریدن کیک تولد برای ۶۶-مین سالگرد تولد رهبر گروه پ ک ک در حالی برگزار شده است که هیچ نماینده ای از شاخه ی سیاسی این حزب در پارلمان ترکیه در آن دیده نشد.

برادر کوچک عبدالله اوجالان با بریدن این کیک تولد از دولت ترکیه برای آزاد کردن وی درخواست نمود. در این مراسم که از سه روز پیش با برگزاری کنسرت ها هم بوده است آفیش های اوجالان ، پ ک ک و شعارهای ناسیونالیستی کرد استفاده شده بود. همچنین تعدادی از طرفداران وی سعی کردند تا از خاک خانه ی وی برای تبرک بردارند! این عمل با مخالفت و ممانعت برگزار کنندگان این مراسم همراه شد. برادر اوجالان همچنین با تقدیر از وی سخنرانی ناسیونالیستی انجام داد

اما آنچه که دقت رسانه ها را به خود جلب کرد عدم حضور نمایندگان پارلمانی حزب کردی دموکراتیک خلق ها بود. این حزب و نیز گروه پ ک ک با عبدالله اوجالان بانی آن در یک سال اخیر دچار افتراق سیاسی شده اند. این در حالیست که در سنوات گذشته این مراسم با حضور پر رنگ نمایندگان حزب برگزار می شد

در پی فراخوان اوجالان برای برگزاری کنگره و خلع سلاح پ ک ک و نیز صلح با دولت ترکیه این گروه همچنان تلاش دارد تا از خلع سلاح خود ممانعت به عمل آورد. اما تا کنون رسما و علنا از کنار گزاردن اوجالان از رهبریت معنوی این گروه سخنی به میان آورده نشده است زیرا به کناری نهادن وی می تواند موجب ریزش نیرو و شکاف در پ ک ک شود شکافی که از هم اکنون بین بانی و رهبر معنوی آن با کل گروه ایجاد شده است.

رهبران کنونی پ ک ک چندین باراز کوهستان قندیل پیغامهایی فرستاده اند مبنی بر این که گروهک پ ک ک خواهان خلع سلاح و صلح با دولت ترکیه نیست ، این گروه پس از ماجرای عین العرب اعتماد به نفس کاذبی بدست آورده است. زیرا با کمک هوایی ائتلاف ، نیروهای پیشمرگه و دول مختلف در ارسال سلاح به آنان و یاری استخباراتی نیروهای ائتلاف ضد داعش ، پ ک ک چنین تبلیغ نمود که در عین العرب به پیروزی دست یافته است و سعی نمود تا به جذب نیرو بپردازد.

این در حالیست که دولت ترکیه با توسعه ی گفتمانی ، سیاسی و دموکراتیک تمامی حقوق کردها را به رسمیت شناخته است و دیگر وجود گروه خشونت طلب پ ک ک موضوعیتی ندارد.

از سوی دیگر حزب دموکراتیک خلق ها در پارلمان ترکیه سعی می کند تا با مینیمیزه کردن گفتمان ناسیونالیستی کرد بتواند آرای چپ های ترک را نیز جذب کند و گفتمان خود را به یک گفتمان فراگیر ملی در سطح ترکیه بدل کند از این رو برای جذب آرای گروههای چپ در ترکیه دست به تقیه زده است.

اما به نظر می رسد این حزب نیک می داند که با پیشینه ی افراطی گرایی کردی یک حزب ناسیونالیستی محسوب می شود و توان آنرا ندارد که گفتمانی در سطح انترناسیونالیستی ایجاد کند از این رو از سوی پ ک ک به شدت تحت فشار قرار دارد این در حالیست که پ ک ک با مواضع اوجالان دیگر علنا هم نباشد تلویحا مخالفت کرده و وی را از رهبریت کنار گزارده است.

گفتنی است که پ ک ک از سوی جامعه ی جهانی ، غرب ، ایالات متحده و ترکیه به عنوان گروهی خشونت طلب ، تروریست ، قاچاقچی و مافیایی مواد مخدر و نیز گروهی نژادگرا شناخته شده و در لیست سیاه ترور قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین