۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • عدم توافق احزاب کُرد سوریه در نشست اربیل

عدم توافق احزاب کُرد سوریه در نشست اربیل

  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۲۲ بازدید
  • ۰

احزاب کُرد سوریه عملا در دو جبهه مقابل هم قرار گرفته و میانجی گری مسعود بارزانی برای متحد ساختن آنان هنوز به نتیجه نرسیده است.
اربیل، اقلیم کردستان عراق – حزب اتحاد دموکراتیک بر این باور است که مشکلات احزاب کُرد سوری، نباید در اربیل مورد بررسی قرار بگیرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی: این روزها اختلافات سیاسی بین احزاب سیاسی کُرد در شمال سوریه به شدت بالا گرفته است و این احزاب عملا در دو جبهه مقابل هم قرار گرفته و میانجی گری مسعود بارزانی برای متحد ساختن آنان هنوز به نتیجه نرسیده است.
اربیل یا قامیشلو؛ مساله این است
آلدار خلیل از اعضای شورای عالی کردهای سوریه و از سران حزب اتحاد دموکراتیک در گفتگو با فرات نیوز (نهاد رسانه ای پ.ک.ک) اعلام کرد که شورای عالی کردها در نشست اربیل که به منظور حل اختلافات احزاب کُرد برگزار شده است، حضور پیدا نکرده است. وی معتقد است که محل حل اختلافات این احزاب، شهر کردنشین قامیشلو در شمال سوریه است و نه اربیل.
تحلیل گران سیاسی کُرد بر این باورند که حزب اتحاد دموکراتیک بی طرفی بارزانی را در این زمینه زیر سوال برده و سران این حزب معتقدند که رییس اقلیم کردستان عراق، با حمایت ویژه از عبدالحکیم بشار و نیروهای هم پیمان با وی، قصد دارد آنان را در شمال سوریه به قدرت برساند.
دو اختلاف مهم
در نشست اربیل که با حضور مسعود بارزانی برگزار شده و حزب اتحاد دموکراتیک و حزب تقدم دو غایب مهم آن بوده اند، دو تصمیم مهم اتخاذ شده است.۱- اعلام پایبندی همه احزاب کُرد سوری به توافق نامه اربیل که سال گذشته از سوی نمایندگان این احزاب امضا شده است. ۲- تاسیس یک نیروی نظامی مشترک و متشکل از نیروهای مسلح همه احزاب کُردی به شرطی که این نیرو «واحدهای دفاع از خلق» نام نداشته باشد. چرا که این نیرو تنها شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک را شامل می شود و نمی تواند گروه های نظامی دیگر احزاب کُرد را در بر بگیرد.
بر اساس آخرین اخبار دریافتی از اربیل و قامیشلو، قرار است بعدازظهر امروز نمایندگان حزب اتحاد دموکراتیک و حزب تقدم برای بحث در خصوص این مساله با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق دیدار کنند.
بارزانی: اگر متحد نشوید…
هوشین عمر از فعالان رسانه ای کُرد سوری در گفتگوی تلفنی با کردپرس از این موضوع خبر داد که نشست اربیل با حضور مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان و تعداد معدودی از احزاب کُرد سوری برگزار شده و هنوز نتیجه روشنی برای پایان دادن به اختلافات وجود ندارد. در این نشست بارزانی صراحتا به سران احزاب حاضر در جلسه هشدار داده که اگر به اختلافات داخلی خود پایان ندهند، دیگر تمایلی به میانجی گری و بررسی مشکلات آنان نخواهد داشت.»
بارزانی برای نشان دادن نارضایتی خود از رویکرد احزاب کُرد سوری در نشست دیروز تنها بیست دقیقه در جمع آنان حضور یافته و پس از اعلام مواضع خود جلسه را ترک کرده است.
یک جبهه ائتلافی جدید در راه است
هوشین عمر همچنین از این موضوع خبر داد که ۴ حزب از احزاب کُرد سوری (الپارتی، اتحاد کردستانی، طیار المستقبل و پیروان مشعل تمو) که از لحاظ فکری و سیاسی خود را به حزب دموکرات کردستان عراق و شخص بارزانی نزدیک می بینند، قصد دارند یک جبهه ائتلافی تشکیل دهند و دکتر عبدالحکیم بشار رهبر کنونی الپارتی، رهبری این جریان را بر عهده خواهد گرفت.
این فعال رسانه ای کُرد همچنین از این موضوع خبر داد که شواهد کنونی و لحن سران این احزاب نشان می دهد که گروه مزبور، به عنوان جبهه ای متحد در مقابل حزب دموکراتیک فعالیت خواهند کرد.
کردهای طرفدار بشار اسد نیز متحد می شوند
طی روزهای گذشته در خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» اخباری مبنی بر این موضوع منتشر شد که گروهی از کردهای سوریه که خود را هواداران راهکار مسالمت آمیز معرفی کرده اند، با حمایت از مواضع بشار اسد، بر ضرورت حفظ یکپارچگی سوریه تاکید کرده و خبر کشته شدن کردهای محله شیخ مقصود حلب را تکذیب کرده اند.
بخشی از این فعالان کُرد تحت فرمان فردی به نام عمر اوسی هستند و در حال حاضر فعالیت مسلحانه در دستور کار آنان نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین