۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صلاح الدین دمیرتاش: HDP هیچ ارتباطی با پ.ک.ک ندارد

صلاح الدین دمیرتاش: HDP هیچ ارتباطی با پ.ک.ک ندارد

  • ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۴۲۸ بازدید
  • ۰

رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها گفت: پ.ک.ک سازمانی است که مکانیزم های تصمیم گیری خاص خود را دارد. ما هیچ ارتباطی با پ.ک.ک نداریم.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از روزنامه زمان، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها اعلام کرد: اگر حزب دموکراتیک خلق ها به مجلس راه پیدا کند خودمختاری دموکراتیک را عملی خواهد کرد. اعمال نظر کامل سازمانهای مرکز ترکیه بر شاخه های منطقه ای خود باید برداشته شود. اختیارات مدیریت های محلی در چارچوب دموکراسی باید افزایش پیدا کند. در این خصوص نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها تاکید کرد: حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) یک سازمان مسلحانه است و این را به عنوان خط مشی خود انتخاب کرده است. اکنون نیز پذیرفته است که سلاح ها را زمین گذاشته و در راه تبدیل شدن به جنبشی سیاسی و دموکراتیک گام بردارد. ما خواهان حل و فصل غیر مسلحانه و تقویت اصول دموکراسی در کشور هستیم. پ.ک.ک سازمانی است که مکانیزم های تصمیم گیری خاص خود را دارد. ما هیچ ارتباطی با پ.ک.ک نداریم. از گفتن این حرف هم هیچ ابایی نداریم.

وی در خصوص جنبش های سیاسی کرد، گفت: در ترکیه موجی از جنبش های سیاسی کردی آغاز شده است. از سال ۱۹۹۰ به بعد با تشکیل حزب کارگران خلق حرکت های سیاسی کردی وارد یک چارچوب دموکراسی برای دستیابی به حقوق خود شدند. در هر دوران حرکت های سیاسی کردی تقویت شده و فعالیت های خود را گسترده کردند. در وضعیتی که در آن قرار داریم ما خود را تنها جنبش سیاسی کردی قلمداد نمی کنیم.

دمیرتاش در خصوص کسب حدنصاب انتخابات نیز عنوان کرد: ما به راهیابی به مجلس ترکیه ایمان داریم. طرح دیگری به غیر از کسب حدنصاب انتخابات را نداریم. حتی اگر حدنصاب انتخابات را کسب نکردیم نیز به راه خود ادامه خواهیم داد. بدون شک اگر حدنصاب را نیز کسب نکردیم خط مشی سیاسی خود را ادامه خواهیم داد. ما یک حزب سیاسی هستیم. اگر به مجلس نیز راه پیدا نکردیم جزو ۴ حزب بزرگ ترکیه خواهیم ماند. به تعهدهای خود عمل خواهیم کرد و راه خود را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: راهیابی حزب دموکراتیک خلق ها به مجلس ترکیه باعث دموکراتیزه شدن سیستم پارلمانی در ترکیه خواهد شد. سیستم ریاست مشترک در ترکیه به عنوان یک الگوی مناسب مورد نظر قرار خواهد گرفت. موانع تجمعات اعتراضی و راهپیمایی ها برداشته خواهد شد و تمام تجمعات صلح آمیزی که برای تحقق حق برپا شود مشروع اعلام خواهد شد. قانون اساسی ترکیه و قانون امنیت ملی ترکیه اصلاح خواهد شد و آموزش زبان مادری به عنوان یک نوع خدمت در مجلس ترکیه طرح شده و به تصویب خواهد رسید. در تمام مراحل آموزش و پرورش ترکیه در کنار زبان ترکی به عنوان زبان رسمی کشور زبان های مادری نیز آموزش داده خواهد شد. حزب دموکراتیک خلق ها به هیچ عنوان تغییر قانون اساسی را برای تشکیل سیستم ریاست جمهوری در ترکیه قبول نخواهد کرد و در طول دوران سیاسی خود به هیچ عنوان با سیستم ریاست جمهوری توافق نخواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین