۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صلاح الدین دمیرتاش: بیانیه نوروزی اوجالان با نظارت و توافق دولت ترکیه خوانده شد

صلاح الدین دمیرتاش: بیانیه نوروزی اوجالان با نظارت و توافق دولت ترکیه خوانده شد

  • ۶ فروردین ۱۳۹۴
  • ۳۷۹ بازدید
  • ۰

رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در سخنانی اعلام کرد که بیانیه نوروزی اوجالان تحت نظارت هیئت حکومتی نوشته شده است و آنها به این نامه اعتراضی نداشته اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه زمان، صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در اظهاراتی اعلام کرده است: اختلاف نظرات و درگیری های لفظی میان هیئت حکومتی در روند مذاکرات ، این روزها مهمترین مانع در روند مذاکرات صلح است.
وی که در اظهارات خود ادعاهای موجود پیرامون تغییر نامه عبدالله اوجالان را به شدت رد کرد، افزود: این شایعات در درون حکومت ترکیه طراحی شده است. تا زمانی که در داخل حکومت و هیئت حکومتی توافق نظر وجود ندارد و یک توافق کلی در AKP بدست نیامده است، پیشرفت در روند مذاکرات صلح بسیار دشوار به نظر می آید.
دمیرتاش تاکید کرد: اردوغان به صورت واضح عنوان کرده است «اگر از این کار یک دستاورد سیاسی به دست نیاورم و اگر قرار نیست رئیس جمهور شوم؛ در آن صورت روند مذاکرات چه ارتباطی با من دارد». در حقیقت این یک رفتار قدیمی انتخاباتی است. این اظهارات و رفتار سیاسی اخیر رجب طیب اردوغان از اندیشه های استراتژیک انتخاباتی وی نشأت گرفته است. تمام این جدل ها آغازی برای به پایان رسیدن دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه است. وظیفه ما اکنون فشار به حکومت ترکیه است تا از روند مذاکرات دست برندارند. به طور قطع باید هیئت ناظر در روند مذاکرات تشکیل شده و به جزیره امرالی سفر کند و در خصوص ۱۰ ماده بیانیه مشترک عبدالله اوجالان مذاکرات آغاز شده و توافقات حاصل شود.
وی در خصوص پیام نوروزی عبدالله اوجالان و اشاره به واژه “روح عشمه” در این نامه گفت: در زمانی که این نامه نگاشته می شد حکومت ترکیه اعتراضی از خود نشان نداد. انتقال مقبره شاه سلیمان به منطقه عشمه تحت کنترل نیروهای نظامی کرد PYD با همکاری نیروهای مسلح ترکیه صورت گرفته و به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کرده است. منظور عبدالله اوجالان، این بود که برای این که مشکلات را حل و فصل کنیم باید به مانند عملیات عشمه عمل کرد. چه در حوزه سیاسی، چه اجتماعی و نظامی، ملت ترک باید با کردها حرکت کنند.
رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها تصریح کرد: حکومت ترکیه در جریان این نامه بود و به آن اعتراضی نداشت. پیام نوروزی عبدالله اوجالان بعد از کنترل توسط هیئت حکومتی ترکیه در دیاربکر خوانده شد. نامه ای که در دیاربکر قرائت شد در واقع یک توافق هیئت امرالی و هیئت حکومتی بود. مشخص است که اعتراض ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه برگرفته از رفتار و دستورات رئیس جمهور کشور بوده است. ارتش ترکیه با این بیانیه خود بی اعتنایی اش به توافقات هیئت حکومتی و هیئت امرالی را نشان داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین