۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صلاح الدین دمیرتاش:  به احترام اردوغان برخاستم، چرا که نیمی از ترکیه به او رای داد 

صلاح الدین دمیرتاش:  به احترام اردوغان برخاستم، چرا که نیمی از ترکیه به او رای داد 

  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
  • ۳۵۴ بازدید
  • ۰

رهبر حزب دموکراتیک خلق ها در پاسخ به منتقدین خود، دلایل کف زدن و به پا خاستن خود در مراسم تحلیف ریاست جمهوری را اعلام کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی ،کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خلق که حاضر نشده بود در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت کند، همراه با برخی از سیاست مداران چپ ترک و کُرد، از رفتار صلاح الدین دمیرتاش انتقاد کرده و اعلام کردند که رهبر حزب دموکراتیک خلق ها نمی بایست در مراسم تحلیف به پا می خاست و نباید اردوغان را تشویق می کرد. آنان این رفتار دمیرتاش را سازشکارانه و تسلیم شدن در برابر ظالمان دانستند.
دمیرتاش که پس از برگزاری انتخابات، طی ۲۲ روز گذشته همواره از رسانه ها دوری کرده، دیروز در گفتگو با روزنامه ی رادیکال اعلام کرد:«موقغیت من در سالن مجلس ملی و در زمان برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، یک موقعیت کاملا یگانه و متفاوت بود. من علاوه بر آن که به عنوان یک نماینده و رهبر یک حزب در آن جا حضور داشتم، یکی از نامزدهای رقیب اردوغان بودم و من نیز در انتخابات ریاست جمهوری برای کسب رای مردم به میادین رفته بودم. من آن جا به احترام اردوغان به پا خواستم چرا که این از اجزای پروتکل مجلس بود و علاوه بر این مساله، به این خاطر برای او دست زدم و به احترامش برخاستم که آرای ۵۲ درصد از مردم ترکیه را کسب کرده است و من ناچارم به عنوان یک سیاست مدار، به اراده و خواست ۵۲ درصد از مردم کشورم احترام بگذارم. ما که نمی توانیم آن رای دهندگان را به چشم دشمن نگاه کنیم. البته این رفتار من، منافاتی با انتقادهای ما علیه ادوغان ندارد. اردوغان و حزب عدالت و توسعه بیشتر از همه ی احزاب، با ما مبارزه کرده اند و انتقادات ما از آنان به قوت خود باقی است. اما از آن جایی که حزب جمهوری خلق درگیر بحران داخلی شده، به دنبال آن هستند تا با برجسته کردن رفتار من و ارائه ی تحلیل ها و توصیف های اغراق آمیز، هم شکست خود را پنهان کنند، هم این که مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک را زیر سوال ببرند. بین دیدگاه های من و قلچداراوغلو یک تفاوت مهم وجود دارد. ایشان اعلام کرده که فقط در صورتی حاضر است به دیدار اردوغان برود که جنگ در بگیرد. اما دمیرتاش به مردم ترکیه می گوید: حاضرم هر روز به دیدار اردوغان بروم تا جنگ و درگیری به وجود نیاید».
در روز مراسم تحلیف و در حضور مهمانان خارجی، یکی از سران حزب جمهوی خلق، در اعتراض به برگزیده شدن اردوغان، کاب اساسنامه ی مجلس را به سوی رئیس پرتابر کرد و این رفتار بازتاب گسترده ای در رسانه ها پیدا کرد. دمیرتاش در مود این موضوع نیز گفت:«حزب جمهوری خلق نمی تواند درک کند که حزب عدالت و توسعه با تشویق و کف زدن شکست می خورد و نه با پرتاب کتاب. اگر آنان بخواهند به رفتار بی ادبانه ی خود یعنی پرتاب کتاب اساسنامه ادامه دهند و از آن سو، حزب عدالت و توسعه نیز همواره رای هوادران خود را جذب کند، یاران اردوغان تا پنجاه سال دیگر بر سر قدرت می مانند و برادران ما در حزب جمهوری خلق توان درک این معادله ی ساده را ندارند».
پس از پرتاب کتاب در مراسم تحلیف، دمیرتاش نخستین سیاست مداری ود که این رفتار را دور از نزاکت و ادب دانسته و آن را محکوم کرده بود.
صلاح الدین دمیرتاش که به عنوان نامزد جریان وابسته به پ.ک.ک در انتخابات ریاست جمهوری با اردوغان رقابت کرده بود، با کسب قریب به ۱۰درصد از آرای مردم ترکیه، توجه رسانه ها و محافل سیاسی را به سوی خود جلب کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *