۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صالح مسلم: اردوغان ضد منافع کردها است

صالح مسلم: اردوغان ضد منافع کردها است

  • ۸ آبان ۱۳۹۳
  • ۲۵۵ بازدید
  • ۰

رهبر پ.ی.د بر این باور است که رئیس جمهور ترکیه از قدرت گرفتن کردهای سوریه هراس دارد.
انجمن بی تاوان به نقل ازخبرگزاری کردپرس، در شرایطی که موضوع اعزام نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق و همچنین اعزام نیروهای ارتش آزاد سوریه به کوبانی، به داغ ترین بحث روزنامه ها و دیگر رسانه های ترکیه تبیدل شده، صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ.ی.د) در یک گفتگوی تلویزیونی به نکات مهمی در مورد تحولات اخیر اشاره کرد.
رهبر پ.ی.د در گفتگوی زنده با شبکه ی تلویزیونی سی.ان.ان ترک به زبان ترکی به سوالات شیرین پاییز روزنامه نگار مشهور این شبکه پاسخ داد.

اردوغان ضد منافع کردها است
صالح مسلم در مورد رویکرد رئیس جمهور ترکیه نسبت به کردها گفت:«جناب اردوغان در هر جایی که منافعی برای کردها وجود داشته باشد در مقام مخالف و ضد منافع کردها، از همه ی ابزارها و امکانات خود استفاده می کند. همین الان یکی از دغدغه های اردوغان این است که کردها در شمال سوریه مناطق خود را اداره می کنند و به یک قدرت جدی تبدیل شده اند. متاسفانه جناب رئیس جمهور این واقعیت را قبول نمی کند و با قدرت گرفتن کردها مشکل دارد و برای آن که مانع از پیشرفت ما شود، به دنبال بهانه های عجیب و غریب می گردد. من از ایشان سوال می کنم: چگونه است که مرا به عنوان رهبر این حزب به طور رسمی به کشورتان دعوت می کنید و همین که من بیرون می روم ما را تروریست می دانید؟ این چه رویکردی است که در قبال ما اتخاذ می کنید؟ ما قبلا گفته ایم و حالا هم تکرار می کنیم، اگر اجازه بدهند کردها در سوریه منافع و امنیت خود را حفظ کنند، چنین چیزی بدون تردید به نفع ترکیه نیز هست و ما عملا به ثبات و امنیت ترکیه نیز کمک می کنیم و از مسئولین این کشور می خواهم این واقعیت را به خوبی درک کنند».

با پ.ک.ک ارتباط سازمانی نداریم
صالح مسلم در پاسخ به این سوال که چرا اردوغان پ.ک.ک و پ.ی.د را یکی می داند؛ گفت:«این جناب اردوغان است که باید به چنین سوالی پاسخ دهد. از نظر ما ایشان سخت در اشتباهند. ما هیچ گاه پ.ک.ک نبوده و نیستیم. اسم حزب ما پ.ی.د است و با پ.ک.ک ارتباط سازمانی نداریم. پ.ک.ک حزبی کُردی است که مربوط به کردستان ترکیه است و اگر جناب اردوغان با این حزب مشکلی دارد، این به خودشان مربوط است و فکر می کنم در حال حاضر نیز برای حل آن مشکلات در حال مذاکره هستند. ما نیز در حد توانمان حاضریم به آنها کمک کنیم و بخشی از نیروهای ارائه دهنده ی راهکارهای سازنده برای رسیدن به صلح و ثبات باشیم و نقش خود را به خوبی ایفا کنیم».

اردوغان اثبات کند که ضد داعش است
رهبر پ.ی.د در ادامه گفت:«من چندین بار به استانبول و آنکارا آمده و با مهم ترین مقامات این کشور دیدار کرده ام و عجیب است که جناب اردوغان ما را تروریست قلمداد می کند. هم ایشان و هم دیگر مقامات ترکیه به خوبی می دانند که ما تروریست نیستیم و هیچ نیرویی به اندازه ی ما در برابر داعش نجنگیده است. در واقع این جناب اردوغان است که باید اثبات کند ضد داعش است. اگر ایشان داعش را یک گروه تروریستی می دانند و به ضرورت مبارزه با چنین گروه خطرناکی اعتقاد دارند، لازم است از ما حمایت کنند. بنابراین من از رئیس جمهور ترکیه می خواهم برای اثبات ادعای خود در صف مبارزه با ترور، از ما حمایت کند. جناب اردوغان در یکی از سخنرانی های خود اعلام کرد که کوبانی سقوط کرده و یا در آستانه ی سقوط است. اما دیدی که چنین نشد و کوبانی هنوز هم مقاومت می کند و مطمئن باشید مدافعین کوبانی پیروز می شوند».

اعزام نیروهای پیشمرگ به کوبانی
صالح مسلم در مورد این که چرا قبلا قرار شده دویست نفر از نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق به کوبانی اعزام شوند و حالا این رقم به یک صد و پنجاه نفر کاهش پیدا کرده، گفت:«من در اقلیم کردستان عراق با مسئولین آن جا دیدار کردم و در پایان گفتگوهایمان به این توافق سیاسی رسیدیم که نیروهای پیشمرگ به کوبانی اعزام شوند. از این نظر مشکلی وجود ندارد و خوشبختانه به توافقات لازم دست پیدا کرده ایم. اما در مورد تعداد نفرات، سلاح و تجهیزات لازم، محل عبور، تاریخ اعزام و مسائلی از این دست، لازم است فرماندهان نیروهای پیشمرگ با فرماندهان ی.پ.گ در کوبانی هماهنگ شوند. چرا که تعداد نفرات لازم از سوی فرماندهان ی.پ.گ مشخص می شود و این مساله به آنان مربوط است. مسئولین اقلیم اعلام کردند که هر تعداد نیروی پیشمرگ که لازم داشته باشید اعزام می کنیم اما همان طور که اشاره کردم تعیین این چهارچوب با فرماندهان واحدهای دفاع از خلق یا ی.پ.گ است. در مورد اعزام نیروهای ارتش آزاد سوریه هم باید بگویم که از قبل با آنها همکاری کرده ایم و این همکاری همچنان ادامه دارد و در مورد اعزام این نیرو به کوبانی مشکل خاصی وجود ندارد. برخی ها می خواهند نشان دهند که ارتش آزاد به صورت مستقل در کوبانی عمل خواهد کرد. اما چنین نیست و آنان نیز با فرماندهان ی.پ.گ هماهنگ خواهد بود و دیدارهایی بین فرماندهان این دو گروه صورت گرفته و اگر گفتگوهای بعدی نیز به نتیجه برسند ممکن است جبهه ی تازه ای گشوده شود که فشار روی کوبانی را کاهش دهد».

همواره علیه رژیم بشار اسد فعالیت کرده ایم
رهبر پ.ی.د در پاسخ به این سوال که چرا حزب وی به همدستی با رژیم بشار اسد متهم می شود، گفت:«مساله ی بقا یا نابودی رژیم بشار اسد، مساله ای است که فقط به سوریه و مردم آن مربوط است. همه ی مردم سوریه خواستار آن هستند که این رژیم از میان برداشته شود و ما نیز از سال ۲۰۰۴ تاکنون تلاش کرده ایم که چنین چیزی میسر شود. چرا که ما کردها بیش از دیگران از این رژیم آسیب دیده ایم. ترکیه باید این واقعیت را قبول کند که کردها بخشی از سوریه ی دموکراتیک هستند و با از بین رفتن شناسنامه و هویت قومی و سیاسی ما چیزی عاید ترکیه نخواهد شد و اتفاقا به نفع ترکیه است که کردها در سوریه به مطالبات خود برسند».

ترکیه به وعده های خود عمل نکرد
صالح مسلم در ادامه ی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که در دیدار با مسئولین ترکیه از آنان خواسته تا یک کریدور در مرز ترکیه و سوریه برای نجات کوبانی گشوده شود. وی گفت:«ما از آنها کریدور خواستیم و آنها نیز وعده دادند اما تاکنون عمل نکرده اند. البته حالا اوضاع فرق کرده و جناب بارزانی و ترکیه کریدور را ایجاد کرده اند و فقط لازم است که واحدهای دفاع از خلق در کوبانی با نیروهای پیشمرگ هماهنگ شوند تا هر چه زودتر مشکلات ما حل شوند. اگر داعش به ترکیه نیز حمله ور شود چه خواهد شد؟ باید همه به این مساله نیز فکر کنند».

از مواضع آمریکا خرسندیم
رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در پایان به این موضوع اشاره کرد که واشنگتن برخلاف آنکارا، پ.ی.د را یک گروه تروریستی نمی داند و از اقدامات این حزب در شمال سوریه ناراضی نیست و این رویکرد آمریکا مایه ی خرسندی حزب پ.ی.د است.
منبع: سی.ان.ان ترک
ترجمه: خبرگزاری کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین