۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • شکست مذاکرات؛ آغاز دوباره مبارزه نظامی کردهای ترکیه خواهد بود/ عدم کسب حدنصاب آرا برای HDP شکست محسوب می شود

شکست مذاکرات؛ آغاز دوباره مبارزه نظامی کردهای ترکیه خواهد بود/ عدم کسب حدنصاب آرا برای HDP شکست محسوب می شود

  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
  • ۳۱۶ بازدید
  • ۰

مصاحبه اختصاصی کرد پرس با سلما ایرماک،رئیس مشترک کنگره جوامع دموکراتیک؛

اگر مذاکرات صلح به نتیجه نرسد ممکن است کُردها دوباره اسلحه به دست گیرند و به مبارزه نظامی بپردازند/ نیهات کازانهان ۱۲ ساله به دست پلیس کشته شده است/ براساس حقوق بین الملل پناهندگان سوری حق شرکت در انتخابات ترکیه را ندارند.

خانم سلما ایرماک متولد ۸ مارس ۱۹۷۱ در شهر قزل تپه از توابع استان ماردین است. وی در سال ۱۹۹۰ به اتهام رابطه با حزب کارگران کردستان پ ک ک  دستگیر شد و نزدیک به ۱۰ سال را در زندان به سر برد. در سال ۲۰۰۹ نیز دوباره به اتهام رابطه با پ ک ک دستگیر و به زندان دیاربکر انتقال داده شد ولی در سال ۲۰۱۴ آزاد شد. وی هم اکنون رئیس مشترک کنگره جوامع دموکراتیک است و همزمان نماینده شهر شرناخ در مجلس ترکیه نیز می باشد. ایرماک طی مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار کردپرس از اتفاقات و درگیری های شهر جزیره می گوید و همچنین در مورد انتخابات آینده مجلس ترکیه سخن به میان می آورد.

کردپرس-  خانم سلما ایرماک لطفا برای ما از وضعیت کنونی شهر جزیره بگویید،آیا اوضاع شهر آرام شده است؟

سلما ایرماک- بله. الان وضعیت شهر جزیره رو به آرامش پیش می رود، نمی شود گفت شهر کاملا آرام است ولی وضعیت رو به آرامش است. همانطور که می دانید جوانان در شهر جزیره تصمیم گرفته اند که دست به فعالیت خشونت آمیز نزنند و همچنین خندق ها را پر کنند و به نوعی از گفتگوهای صلحی که عبدالله اوجالان شروع کرده است، حمایت کنند. ولی تحریکات دولت ترکیه هنوز هم ادامه دارد و این اتفاقات و درگیری هایی که در شهر جزیره و منطقه بوتان با خواست و اراده دولت شکل می گیرد. شاید همکاران بنده هم به شما گفته باشند که دولت ترکیه در حال حاضربا ایجاد پایگاه ها و گشت های امنیتی در مرز با کوبانی و تپه مشت النور، امنیت کُردهای ساکن آن منطقه را به خطر انداخته است و کسانی هم که بخواهند در آن منطقه رفت و آمد کنند با خطر شلیک و کشته شدن رو به رو هستند. اگر دولت به دنبال صلح و آشتی است باید مقدمات صلح با کُردها را فراهم کند نه مقدمات جنگ و درگیری با آن ها را. آنها میگویند در این منطقه افراد مختلف رفت و آمد می کنند و ما هم برای تامین امنیت مجبوریم این اقدامات را انجام دهیم ولی به نظر من همه این ها بهانه ای بیش نیستند.شک نکنید مردم جزیره خواهان آرامش و صلح اند و آنها اجازه نخواهند داد که دولت با این تحریکات و اقدامات آرامش منطقه بوتان را بر هم بزند.

کردپرس- همانطور که می دانید نوجوان ۱۲ ساله ای به اسم نیهات کازانهان در حوادث جزیره کشته شد،با توجه به اینکه وزیر کشور ترکیه تلویحا پذیرفته است که او با شلیک نیروهای پلیس کشته شده است،آیا شما در این زمینه تحقیقاتی انجام داده اید؟

سلما ایرماک: بله. مسئله به این صورت بود که آنها در ابتدا منکر این قضیه بودند که این نوجوان با شلیک پلیس کشته شده است. ولی وقتی فشنگی که در سر نیهات کازانهان را برای تحقیق فرستادیم، معلوم شد که آن فشنگ از نوع فشنگ های جدید است که در اسلحه های گازی پلیس به کار می رود. پس معلوم شد که پلیس مستقیما سر او را هدف گرفته و شلیک کرده است و فشنگ در سر نیهات مانده بود. بعد از اینکه معلوم شد کار پلیس بوده است، پلیس مزبور رد حالی که صورتش معلوم نبود در مطبوعات ترکیه نشان داده شد. حال تحقیقی صورت گرفت و آنها مجبور شدند که اعتراف کنند و گفتند که ما پلیس مزبور را دستگیر کردیم. ما هم از طرف خانواده نیهات از دادستان درخواست رسیدگی کردیم و وکلای ما وارد عمل شدند و تا آخر این تحقیقات و پیگیری ها را ادامه خواهند داد. ولی واقعیت این است که فقط این مورد نیست، این تحقیقات باید در مورد قتل یاسین ، امید، نندین و موسی آزار  نیز صورت بگیرد، آنها هم با شلیک پلیس کشته شدند. بعنوان مثال موسی آزار که در شهر سیلوب کشته شد، در بالکن خانه خود مورد هدف قرار گرفت و او هم به سرش شلیک شده بود، چرا بمب گازی فقط باید به سرشان اصابت کند؟این نشانگر این است که آنها ابتدا هدف گیری کرده و سپس شلیک می کنند. پس لازم است برای همه قتل ها تحقیق صورت بگیرد. متاسفانه در این مورد دولت بسیار بی توجهی می کند و خود را به خواب زده است و به مانند ضرب المثل معروف کردی میگوید: اگر فهمیدی تقصیر من است،اگر نفهمیدی دزد هم باشم  مهم نیست.

کردپرس-خانم ایرماک انتخابات مجلس نزدیک است،آقای صلاح الدین دمیرتاش هم بر روی این قضیه مصر هستند که HDPبه عنوان یک حزب در انتخابات شرکت کند، آیا به نظر شما حزب دموکراتیک خلق ها HDP  خواهد توانست حد نصاب ۱۰ درصدی آرا را پشت سر بگذارد؟

سلما ایرماک- همکاران ما در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام دادند و این تحقیقات و گفتگوها باز هم ادامه دارد. همچنین در انتخابات ریاست جمهوری نیز ما اطلاعاتی را در این مورد کسب کردیم. با توجه به این تحقیقات ما به این نتیجه رسیدیم که دیگر حزب ما به سطحی رسیده است که بتواند بعنوان یک حزب در انتخابات مجلس شرکت کند. آرای ما در حال حاضر بیش از ۹ درصد است که ما آن را در انتخابات ریاست جمهوری کسب کردیم. البته تعدادی نیز میگویند که همه این آرا متعلق به شما نیست. اما ما می دانیم که در حال حاضر افکار عمومی ترکیه، افکار عمومی چپ گرایان ترکیه ، افکار عمومی علوی ها در ترکیه و همچنین افکار عمومی طیف های لیبرال به سمت حزب دموکراتیک خلق ها گرایش پیدا کرده است و به حزب ما بسیار امیدوارند. جدای از این حوادث کوبانی و گفتگوهای عبدالله اوجالان تاثیر بسیار مثبتی بر روی مردم ما داشته است و ما هم با این امید، سیاست های خود را به پیش می بریم. من معتقدم ما حدنصاب ۱۰ درصدی آرا را به دست خواهیم آورد و با همین امید هم تصمیم گرفتیم همانند حزب در این انتخابات شرکت کنیم.

کردپرس-موضع تشکیلات شما یعنی کنگره جوامع دموکراتیک در این مورد چیست؟

سلما ایرماک- ما از این تصمیم حمایت می کنیم، یعنی لازم است که یک ریسک سیاسی صورت بگیرد، اگر از امروز به بعد ما به گونه ای مستقل وارد انتخابات شویم برای ما یک کمبود و ضعف خواهد بود، چرا که در ترکیه ملیون ها نفر کُرد زندگی می کنند، اگر ما نتوانیم آرای خود را به ۵ ملیون برسانیم،باید از خودمان بپرسیم چرا؟آن زمان است که باید در سیاست های خود تجدید نظر کنیم و ببینیم چرا نتوانسته ایم نظر همه کُردها را جلب کنیم. من معتقدم که ما نه تنها ۱۰ درصد آرا بلکه بیشتر از این حد نصاب را به دست خواهیم آورد. آقای اوجالان هم در دیدارهای اخیر خودشان ابراز کرده اند که اگر کردها بعنوان یک حزب در انتخابات شرکت نکنند برای آنها شرم بزرگی خواهد بود، همانطور که شما می دانید هیئت ما باز به امرالی رفت و اوجالان نظر نهایی اش این بوده است که کُردها بعنوان یک حزب در انتخابات شرکت کنند و بعید به نظر می رسد در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

کردپرس- به نظر شما راه پیدا نکردن کُردها به مجلس چه تبعاتی خواهد داشت؟تاثیر آن بر مذاکرات صلح به چگونه خواهد بود؟

سلما ایرماک- مسلما بر روی مذاکرات صلح تاثیرگذار خواهد بود بود، در حال حاضر اردوغان و نخست وزیر و مسئولین ترکیه می گویند اگر HDP به مجلس راه پیدا نکند دیگر در هیئت مذاکرات قرار نمی گیرند ولی این واقعیت نیست. چرا که آنها مجبور هستند با یک هیئت به نمایندگی از کُردها مذاکره بکنند.چه آنها نماینده مجلس باشند چه نباشند. اگر با نمایندگان مجلس هم نباشد آنها مجبورند با افکار عمومی سر میز مذاکره بنشینند. ولی برای حزب ما مسلما تاثیر منفی خواهد داشت. با این وجود شما می دانید که کُردها در دیاربکر مجلس دوفاکتو دارند. KCD نهادی است برای کُردهای ترکیه برنامه ریزی اجتماعی می کند. در این مجلس راه برای همه کُردها باز است و ما همه فعالیت های خود را برای خودمدیریتی دموکراتیک در این مجلس ادامه خواهیم داد. اگر ما نتوانیم آرا لازم را به دست بیاوریم انتقاد بزرگی بر ما وارد است که چرا ما نتوانستیم آرا کُرد ها و افکار عمومی ترکیه که به دموکراسی و پروسه صلح باور دارند را بدست بیاوریم. این برای ما دلیلی خواهد بود تا بر روی سیاست های خود بیشتر تامل کنیم. از طرف دیگر خطر جنگ هم وجود دارد. چرا که اگر پروسه صلح با مانع رو به رو شود و مسئله از راه سیاسی حل نشود راه برای جنگ و راه حل های دیگر باز می شود. شما میدانید که کردها ۳۰ سال است که  راه حل نظامی را انتخاب کرده اند ولی حالا به راه حل سیاسی روی آورده اند. اگر راه حل سیاسی جوابگو نباشد کُردها باز مسلح خواهند شد ولی به نظر من این آخرین گزینه روی میز برای کُردها خواهد بود. به همین خاطر هم آقای اوجالان بارها هشدار داده اند که اگر این پروسه به نتیجه نرسد باز شرایط به چندین سال پیش برخواهد گشت.شما در حوادث جزیره دیدید که تانک ها وارد شهرها شدند.اگر ما وارد مجلس نشویم هم ممکن است بحران هایی بوجود بیاید و جامعه دچار تزلزل شود و مذاکرات صلح اگر کاملا هم از بین نرود ممکن است برای مدت طولانی متوقف شود. این ها خطرات و ریسک هایی است که ما را تهدید می کنند ولی ما بدبینانه به موضوع نگاه نمیکنیم. ما به حدنصاب ۱۰ درصد خواهیم رسید و در مجلس با قدرت و روحیه ای مضاعف به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

کردپرس- خانم ایرماک خبرهایی منتشر میشوند مبنی بر اینکه آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه میخواهند یک و نیم میلیون پناهنده سوری را در انتخابات شرکت دهند.موضع شما در مقابل این مسئله چیست؟

سلما ایرماک- این واقعیت در مورد حزب عدالت و توسعه برای همه آشکار شده است که این حزب همانند یک شرکت تجارتی و بازرگانی به مسائل سیاسی می نگرد و کمتر می شود گفت یک حزب سیاسی است. بلکه یک حزب بازرگانی است. یعنی از هر فرصتی مانند یک تاجر استفاده می کند. در حال حاضر هم پناهندگان بر اساس حقوق بین الملل حق مشارکت در انتخابات را ندارند، چون تا زمانی که آنها شهروند یک کشور نباشند نمی توانند در آن کشور حق رای داشته باشند، یعنی این مسئله بر خلاف حقوق بین الملل است. تا جایی که ما میدانیم این پناهندگان هنوز شهروند ترکیه نشده اند و آنها دارای کارت پناهندگی موقت هستند. آنها فقط میتوانند در کشور خود حق رای داشته باشند. این مسئله در ترکیه ممکن نیست و ناقض قانون اساسی ترکیه است. ولی آنها باز هم می خواهند از هر فرصتی برای پیروزی در انتخابات بهره بگیرند. آوارگان باید شهروند ترکیه باشند تا این امر ممکن باشد وگرنه این یک بحران است و قانونی بودن دولت و حکومت را زیر سوال می برد. فعلا این مسئله در حد یک اظهار نظر است و اگر قضیه جدیت پیدا کند مسلما ما هم واکنش لازم را نشان خواهیم داد.

کرد پرس- خانم ایرماک ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، در پایان اگر سخنی ناگفته مانده است بفرمایید؟

سلما ایرماک- من نیز از شما و خبرگزاری کُردپرس قدردانی می کنم. ما سالهاست که به دلیل نبود رسانه فراگیر، اطلاعاتی از کردستان ایران و اینکه چه اتفاقاتی در آنجا می افتد، نداریم . کنجکاویم و می خواهیم بدانیم وضعیت کردهای ایران چگونه است. ولی من خوشحالم که این مصاحبه را ترتیب دادید تا کمی بیشتر از نظر رسانه ای باهم ارتباط برقرار کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین