۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ – ۲۳:۱۰:۳ عطوان: سعودی‌های پیرو بوش، برطبل جنگ می‌کویند

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ – ۲۳:۱۰:۳ عطوان: سعودی‌های پیرو بوش، برطبل جنگ می‌کویند

  • ۲۰ دی ۱۳۹۴
  • ۱۷۳ بازدید
  • ۰

ریاض روز شنبه میزبان نشست فوق العاده وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس با بررسی موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران است و آنان سپس به قاهره می‌روند تا موضعی ضد ایران اتخاذ کنند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، ریاض روز شنبه میزبان نشست فوق العاده وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس با بررسی موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران است و پس از آن وزرای خارجه این کشورها برای مشارکت در نشست فوق العاده ی دیگر با همتایان عرب خود برای بررسی همین موضوع به قاهره می روند تا با عربستان سعودی اعلام همبستگی کرده و موضعی ضد ایران اتخاذ کنند.
رسانه های سعودی که از حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس برخوردار هستند، امروزه از زبان یکی از نویسنده های معروف خود که به نزدیکی به نظام حاکم معروف است، و اکثراً سیاست ها و رویکردهای نظام حاکم به ویژه تئوری ها جدید آن را بیان می کند، همزمان با برگزاری دو نشست در ریاض و قاهره نوشت “هر کسی که با ما نیست ، علیه ماست” ، این عبارت دربردارنده پیامی آشکار به دیگر دولت های عرب است.
پایگاه “رأی الیوم” در مقاله ای به قلم “عبدالباری عطوان” تحلیلگر مسائل منطقه ای نوشت: می توان گفت کسی که درجبهه عربستان سعودی نیست و درجنگ های فعلی این کشور در یمن و سوریه و جنگ احتمالی با ایران درآینده با عربستان نیست، از نگاه آنان در موضع مقابل این کشور قرار دارد و به هیچ وضع موضع میانه ای وجود ندارد و این مساله هیچ جای بحث و جنجال ندارد و کشورهای دیگر دیگر جز اطاعت و اجرا راه دیگری ندارند.
به نوشته وی ، این رویکرد جدید عربستان سعودی، آخرین حلقه طایفه گرایی در منطقه و جذب کشورهای عربی و اسلامی در جبهه خود و در مقابله با ایران و به ویژه مذهب شیعه است، عربستان سعودی تلاش دارد تا ایران را به عنوان دشمن خطرناک تر که باید با آن مقابله شود و خصومت با آن باید دراولویت قرار گیرد، معرفی کند.
جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا صاحب اصلی این عقیده و شعار است که ” هر کسی که با ما نیست ، بر ضد ماست”، بوش این شعار را پس از حملات یازدهم سپتامبر و با هدف مقدمه چینی برای حمله به عراق را مطرح کرد و توانست با این شعار ائتلافی از ۳۴ کشور را برای حمله به عراق و با تحریک لابی صهیونیست آماده کند.
اما عربستان سعودی اگرچه ممکن است بتواند برخی از کشورها را تحت عنوان پیمان اسلامی جدید خود گردآورد ، اما عربستان، آمریکا نیست، و ابرقدرتی نیست که ناوهای هواپیمابر و بیش از سه هزار کلاهک هسته ای داشته باشد.
این شعار جرج بوش، باعث شد که کشورش به کشوری منفور در جهان تبدیل شود که نیروهای آن به دست نیروهای مقاومت درعراق و افغانستان شکست بزرگی خوردند و این کشور متحمل تلفات انسانی بالاتر از هفت هزار کشته و چهل هزار مجروح و نیز متحمل تریلیون ها دلار خسارت مالی شد.
این نویسنده در ادامه نوشت ” نمی دانیم آیا کسانی که این عقیده را در عربستان سعودی پذیرفته اند، این واقعیت ها را می دانند یا خیر، و لزومی هم نمی بینیم که بخواهیم قبل از، ازدست رفتن فرصت، توجه آن ها را به این موضوع جلب کنیم، به ویژه اینکه منطقه به سرعت به سمت جنگ طایفه ای بزرگ پیش می رود که ممکن است چند دهه به طول بیانجامد و آتش آن دامن همه را فرا گیرد”.
وی افزود ” حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران ، اقدامی محکوم و مردود است و اقدام به آن نشان دهنده شجاعت نیست، زیرا حمایت از سفارت های خارجی در هر کشوری ، مسئولیت کشور میزبان است و به همین دلیل نمی توان از آن به عنوان اعلام جنگ علیه ایران استفاده کرد، زیرا این کشور و در سطوح عالی به این اشتباه اقرار و بابت آن عذرخواهی کرده است”.
این نویسنده خاطرنشان کرد ” پیش از این هم سفارت های آمریکا و انگلیس درایران مورد حمله قرار گرفته بودند ولی هیچ یک از این دو کشور به نشانه انتقام جویی از ایران علیه این کشور وارد جنگ نشدند، اگر چه روابطشان را با ایران قطع و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کردند و این واکنش، معقول و پیش بینی شده بود ، اما جنگ و اقدام به آن باید آخرین گزینه ها باشد”.
این نویسنده از اندیشمندان عرب که کشورهایشان در نشست های وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب شرکت می کنند، خواست که شجاعت و اقتدار به خرج دهند و با صراحت از عربستان درباره طرح ها و جنگ هایشان در منطقه و سیاست ها و اهدافش در منطقه توضیح بخواهند، زیرا این سیاست ها بر منطقه و ثبات و امنیت آن تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت ” ما این حق را داریم که از تصمیمات عربستان سعودی که از ما می خواهد به عنوان مردم یا دولت درکنار آن یا علیه آن باشیم ، اطلاع داشته باشیم و نیز این حق را داریم که از این کشور سوال کنیم که آیا خطر اسرائیل هم جز اولویت های آن است و این خطر برای عربستان درچه جایگاهی قرار دارد؟
وقتی مجله انگلیسی ” اکونومیست” از شاهزاده ” محمد بن سلمان ” وزیر دفاع عربستان – شاه فعلی عربستان – و مهندس و مجری جنگ در یمن درباره پیش بینی او از زمان پایان جنگ در یمن پس از ده ماه از شروع آن سوال کرد ،وی نتوانست پاسخی دهد زیرا وی پاسخ را نمی داند.
وی گفت ” مصاحبه با شاهزاده بن سلمان را سه بار مشاهده کردم و به زبان اصلی آن یعنی انگلیسی گوش دادم تا شاید متوجه شوم که نظر بنیانگذاران این عقیده جدید در عربستان چیست و به این برداشت آشکار رسیدم که حاکمان جدید سعودی به دنبال جنگ با هر هزینه ای هستند.
وی از فروش مهم ترین سهام استراتژیک کشور یعنی ” شرکت آرامکو ” که تحت تملک دولت مرکزی عربستان قرار دارد ، سخن گفت و گفت” ما آنگونه که می گویند، در آستانه ورشکستگی نیستیم و آماده ایم که هزینه های جنگ را درصورتیکه مجبور به آن شویم ، تامین کنیم”.
– See more at: http://fa.alalam.ir/news/1777587#sthash.o5N6X8sN.dpuf

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *