۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • شروط جدید ترکیه برای از سر گیری مذاکرات صلح با پ.ک.ک

شروط جدید ترکیه برای از سر گیری مذاکرات صلح با پ.ک.ک

  • ۲۷ آبان ۱۳۹۳
  • ۳۲۵ بازدید
  • ۰
معاون نخست وزیر ترکیه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: بستر اصلی مذاکرات صلح در این مرحله توقف تمامی اقدامات خشونت آمیز از سوی پ.ک.ک است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی: یالچین آک دوغان معاون نخست وزیر ترکیه به خبرنگاران گفت: گفتگو با هیئت حزب دموکراسی خلق ها شروع خوبی برای از سر گیری مذاکرات و امری ضروری بود.
این سیاستمدار که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، اظهار داشت : پ.ک.ک باید تمام اقدامات خیابانی و تحرکاتی که عامل سلب آسایش مردم می شود را کنار بگذارد و به  باج گیری و آتش زدن کارخانه ها و بستن خیابانها پایان دهد.
وی گفت: بستر اصلی مذاکرات در این مرحله ترک تمام اقداماتی که سلب آسایش مردم را در پی دارد، بوده و “گفتگو” نیز اساس این مذاکرات را تشکیل خواهد داد و این شرط صرفا منحصر به اقدامات تروریستی مانند حمله پاسگاه ها نبوده و هر نوع اقدام خشونت آمیز را شامل می شود.
آک دوغان اضافه کرد: تعطیل نشدن این اقدامات طبیعتا به معنی عدم تمایل پ.ک.ک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است و درمقابل توقف این تحرکات نشانگر حسن نیت این گروه است.
معاون نخست وزیر ترکیه ضمن اشاره تلویحی به انتقاد کردهای مخالف پ.ک.ک نظیر حوداپار(حزب الله کردی) به از سر گیری مذاکرات گفت: حکومت از نظم عمومی و امنیت منطقه چشم پوشی نخواهد کرد و اجازه نمی دهیم حتی یک شهروند ترکیه قربانی شود. حقوق همه آنها محفوظ خواهد ماند.
وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست برخی به “ورود طرف ثالث” به مذاکرات گفت: این یک مسئله داخلی است و ورود سازمان،دولت یا گروه دیگر به این مذاکرات به مصلحت نیست.
لازم به ذکر است در ماههای گذشته پ.ک.ک با اقداماتی نظیر دایر کردن قبرستان ویژه برای خود و همچنین سد معابر و بازرسی از خودروها، حاکمیت دولت در بخش هایی از استان های کردنشین را به چالش کشیده بود. این موضوع نیز از سوی منتقدین به عنوان یک امتیاز یا رانت از سوی حکومت اردوغان به پ.ک.ک تلقی می شد.
به نظر می رسد شروط جدیدی که آک دوغان به آن اشاره کرده است ناظر به این وضعیت باشد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *