۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سکوت حاکم بر روند اجرای طرح های نجات بخشی دریاچه ارومیه/ نباید دریاچه ارومیه تاوان برخی بی برنامه گی ها را بدهد

سکوت حاکم بر روند اجرای طرح های نجات بخشی دریاچه ارومیه/ نباید دریاچه ارومیه تاوان برخی بی برنامه گی ها را بدهد

  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۳
  • ۳۴۸ بازدید
  • ۰

دریاچه ارومیه با ارزش ترین زیست بوم ایران این روزها حال و روز خوشی ندارد و چندی است که سکوت مطلقی در زمینه روند احیای این دریاچه حاکم است.
انجمن بی تاوان آذرباریجان غربی به نقل از اروم نیوز،دولت تدبیر و امید چه در تبلیغات انتخاباتی اش و چه بعد از انتخابات، مساله دریاچه ارومیه و نجات آن را جزو یکی از مهمترین اولویتهای خود قرار داد.

برای اجرایی شدن قول رییس جمهوری در احیای دریاچه ارومیه، دولت یازدهم از همان روزهای آغاز فعالیت اش، بررسی اصولی مسایل مربوط به دریاچه را در راس اقدامات خود قرار داد به گونه ای که از نظرات ۴۰۰ کارشناس داخلی و خارجی در این زمینه استفاده شد و بعد از نشستهای مکرر و تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه خبرهای خوشی به گوش مردم رسید که بارقه امید را در دل آنان بار دیگر زنده کرد.

این خبرها حکایت از این داشت که در دومین نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه در تیرماه برگزار شد ۱۰ طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسیده است.

با تصویب این ۱۰ طرح و با ۱۴ طرح مصوب قبلی تعداد مصوبات ستاد احیای دریاچه به ۲۴ طرح افزایش یافت.

انتقال بین حوضه ای آب، تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز، طرح های مربوط به کاهش تبخیر در حوضه آبریز دریاچه و غیره از مصوباتی بودند که در آن نشست بررسی و تصویب شدند.

بر اساس این نشست و محاسبات صورت گرفته بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان برای نجات دریاچه ارومیه تعیین شد.

اعتبار اجرای طرح نجات بخشی نیز بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد که قرار شد دولت کلیه این اعتبارات را تامین کند.

نشستها و سمینارهای مختلفی نیز در سطح استانی، ملی و بین المللی در این رابطه برگزار شد که این سمینارها نیز با تاکید بر راهبرد احیای مرحله ای دریاچه ارومیه به پایان رسیدند.

اما بعد از تیرماه سکوت در انتظار اجرایی شدن راهکارها ارائه شده حامل دو پیام مختلف برای مردم حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سوی مسوولان و برخی نمایندگان مجلس بود که یا خبری از تامین اعتبار و آغاز کارهای نجات بخشی دریاچه ارومیه نیست و عملیات نجات بخشی روند کندی را در پیش گرفته و یا نوعی عملکرد سلیقه ای موجب تاخیر در اجرا شده است.

با توجه به اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه در برگیرنده روستاها و شهرهای بسیاری در استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان است و نیز پارک ملی دریاچه ارومیه نیز زیستگاه مهمی برای انواع حیات وحش و هزاران پرنده مهاجر و بومی است و اهمیت به خصوصی از نظر اکوسیستم منطقه داراست، شتاب بخشی به روند اجرایی شدن مصوبات دولت در این حوضه و رفع موانع موجود ضروری است.

تسریع در آغاز روند اجرایی مصوبات احیای دریاچه ارومیه جزو خواسته های مردم منطقه است و باید مسوولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس به آن توجه خاصی داشته باشند.

آنچه بدیهی به نظر می رسد این است که عواقب حاصل از بروز بحران خشکسالی و کم آبی دریاچه ارومیه نه تنها دامنگیر حیات وحش و مردم اطراف سواحل دریاچه می شود بلکه دامنه این بحران می تواند بخش وسیعی از کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و بر کشاورزی، سلامت و به تبع آن بر اقتصاد و وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور نیز اثر گذار باشد.

هر علت موجود بر سر راه عدم اجرایی شدن این مصوبات یا کندی در مسیر اجرای آنها می تواند آینده خطرناکی برای مردم استان و استانهای همجوار به همراه داشته باشد.

در مقابل شتاب بخشی به روند اجرای عملیات نجات بخشی دریاچه ارومیه می تواند تا حدودی از نگرانی های مردم ساکن روستاهای اطراف و ساحل نشینان کاسته و امنیت خاطر را برای ساکنان روستاها و مردم مناطق مختلف این حوضه آبریزبه همراه داشته باشد.

از سوی دیگر اجرایی شدن مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه گامی بلند در راستای تحقق تعهدات دولت به مردم منطقه در این زمینه بوده و ایجاد اعتماد و همدلی بین مردم و دولت را به همراه خواهد داشت.

ˈجواد جهانگیرزادهˈ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره می گوید: برای نجات دریاچه نیازمند اتحاد و عزم همگانی تمامی نهادها، استانها و کشورهای منطقه هستیم.

وی اظهار کرد: باید از تبدیل شدن دریاچه ارومیه به مساله سیاسی پرهیز کنیم و اجازه ندهیم راهکارها رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و از نتیجه بخشی ساقط شوند.

وی اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی تنها با تدبیر دولت قابل حل نیست بلکه در کنار دولت، تدبیر مردم و همراهی آنان با مسوولان نیز می تواند نقش موثری در حل مشکلات زیست محیطی داشته باشد.

جهانگیرزاده گفت: برخی رسانه ها از سر زیاده خواهی مشکلات زیست محیطی را تنها وظیفه نظام و دولت می دانند در حالی که واقعیت چنین نیست و رسانه ها باید اقدام به تفکیک وظایف کنند.

وی ادامه داد: امکان احیای دریاچه ارومیه در عرض سه سال غیر ممکن است و برای نجات آن نیازمند زمان طولانی هستیم.

وی با اشاره به ادامه روند خشکسالی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یادآور شد: هم اکنون به جای ارائه شیوه های نوین برای نجات دریاچه بیشترین تلاش روی فشارهای اجتماعی است که این موضوع نمی تواند مشکلی را حل کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *