۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سفیر ترکیه در تهران، پ ک ک را مسوول شکست مذاکرات صلح دانست

سفیر ترکیه در تهران، پ ک ک را مسوول شکست مذاکرات صلح دانست

  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
  • ۳۲۱ بازدید
  • ۰

سفیر ترکیه در تهران در گفت و گو با شبکه سحر ضمن تشریح سیاستهای داخلی و خارجی ترکیه گفت: حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) از حسن نیت دولت ترکیه سوء استفاده کرد و روند صلح در این کشور را تخریب کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل  پارس تودی، رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در گفت و گو با شبکه سحر صدا وسیما گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه، اصلاحات بی سابقه  و جسورانه ای را در باره شهروندن کرد انجام داد و آزادیها و حقوق دمکراتیک آنها را توسعه داد و برای پایان مبارزه با تروریسم پ. ک . ک  بصورت پایدار اقداماتی انجام داد اما  پ. ک . ک روند حل مسئله  را مورد سوءاستفاده قرار داد.

وی افزود، همزمان با مذاکرات صلح،  پ. ک . ک به مسلح شدن و تقویت مواضع خود ادامه داد و سبب بی اعتمادی دولت شد.

هاکان تکین تصریح کرد، پ ک ک بعد از انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵، بار دیگر حملات تروریستی خود را آغاز کرد اما دلیل موجهی نیز برای آن وجود نداشت. حملات تروریستی که همچنان ادامه دارد.

سفیر ترکیه در تهران گفت: آنکارا معتقد است که پ. ک. ک نماینده مردم کرد ترکیه  نیست و همچنین مردم کرد نیز از حملات خشونت آمیز پ. ک . ک ناراحت و ناراضی است.

حکومت ترکیه از یک سو قاطعانه با پ. ک. ک مبارزه کرده و از سوی دیگر برای احقاق حقوق مردم کرد اقدام خواهد کرد. تنها راه پیش رو پ. ک. ک دفن سلاحهایش است. تا موقعی که پ. ک. ک کاملاٌ خلع سلاح نشود، دولت ترکیه آنها را مخاطب خود قرار نخواهد داد.

وی آینده وضعیت کردهای ترکیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت بین ترکها و کردها احساس جدائی و تبعیض وجود ندارد. اختلاف بسیار عمیقی بین آنها بوجود آمده است. ازدواج های پیچده ای بین آنها انجام گرفته است. مدام از منطقه جنوب شرقی سخن گفته می شود. ولی در استانبول نسبت به دیاربکر شاید کردهای بیشتری ساکن هستند. در ازمیر نیز جمعیت قابل توجه کرد یعنی بیش از یک میلیون کرد ساکن هستند.

در مرسین و آدانا و مناطق دیگر و آنکارا شهروندان کرد ساکن هستند .لذا هیچکس نمی تواند ترکها و کردها را از همدیگر جدا کنند. البته برخی محافل در قبال برادری بین کرد و ترک ناراحت هستند. اینها ممکن است در داخل نیز حضور داشته باشند. ولی بطورعمده در خارج ازکشور حضور دارند.

هاکان تکین در ادامه درباره روابط ترکیه و کردهای عراق و اینکه مسئول روابط خارجی در منطقه کردستان عراق گفت: روابط با حکومت محلی کردستان عراق در سالهای اخیر گسترش یافته است.

روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری و همه بخشهای مختلف ترکیه و کردستان عراق همکاری گسترده ای دارند. لذا در حوزه های مختلف سیاستهای ما و آنها منطبق برهم دیگر است.

وی همچنین  درباره تنش های ترکیه و آمریکا بر سر فتح اله گولن  گفت: ” گذشت زمان اینرا نشان خواهد داد. دلایل ما بسیار قدرتمند است. قبلاٌ نیز اسناد و مدارکی درباره فتح الله گولن و سازمانش به مقامات آمریکا ارائه کرده بودیم.

بعد از این کودتای خونین نیز اسناد و مدارک مهم و مستندی را به مقامات آمریکا ارائه دادیم و خواهان استراد گولن شده ایم.

سفیر ترکیه در تهران می گوید، آمریکا متحد ماست و روابط گسترده در سالهای گذشته تا کنون داشته و داریم . لذا با توجه به این روابط دو جانبه انتظار داریم، رهبر یک سازمان تروریستی که موجودیت دولت را مورد هدف خود قرار داده است استرداد کند.
مواضع آمریکا درباره این در خواست، نقش تعیین کننده در روابط ترکیه و آمریکا خواهد داشت.

این دیپلمات ترک درباره  سیاست منطقه ای ترکیه در قبال سوریه نیز گفت:  سیاست و مواضع ما درباره سوریه آشکار و شفاف است. ابتدا می خواهیم که خونریزی در سوریه متوقف شود.

وی در باره روابط ایران و ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه توسعه مواضع نزدیک و مشترکی دارند. دوکشور قدیمی و دوست و همسایه هستند. البته در روابط دو جانبه برخی افت و خیزها وجود دارد. ولی دو کشور نسبت ارزشهای وجودی یکدیگر آگاهی کاملی دارند. و هردو کشور مصمم هستند که روابط خود را گسترش دهند.

هردوکشور در شرایط دشوار به همدیگر کمک و از همدیگر حمایت کرده بودند و در امتحان پیروز شده اند. دولت ایران در ساعات اولیه وقوع کودتا سریعا و آشکارا کودتا را محکوم کرد. این امر ثابت کرد که روابط دو کشور چقدر سالم و قدرتمند است. من نسبت به آینده بسیار امیدوار هستم .ترکیه و ایران در حوزه های مختلف همکاری خود را گسترش خواهند داد.

وی همچنین روابط  ترکیه و روسیه را نیز مهم دانست و گفت قبل از کودتا عادی سازی روابط با روسیه آغاز شده بود و رهبران دو کشور تماس تلفنی داشتند.

هاکان گفت وزرای خارجه دو کشور نیز با همدیگر ملاقات کرده بودند. بعد از وقوع کودتای نافرجام، روسیه نیز مانند ایران کودتا را محکوم کرد. لذا امید تسریع توسعه روابط را افزایش داده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین