۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رییس جمهور اسبق ترکیه: ۳۳ سال پیش درباره پ.ک.ک هشدار دادم

رییس جمهور اسبق ترکیه: ۳۳ سال پیش درباره پ.ک.ک هشدار دادم

  • ۲۸ آبان ۱۳۹۱
  • ۳۸۰ بازدید
  • ۰

سلیمان دمیرل، در گزارش مبسوطی که برای کمیسیون بررسی تاریخ کودتاهای معاصر ترکیه نوشته، به نکته مهمی درباره پ.ک.ک اشاره کرده است.

به نقل از روزنامه وطن، سلیمان دمیرل از روسای جمهور و نخست وزیران اسبق ترکیه در گزارش مبسوطی که برای کمیسیون بررسی تاریخ کودتاهای معاصر ترکیه نوشته، به نکته مهمی درباره پ.ک.ک اشاره کرده است.

دمیرل در این گزارش نوشته است:” من در سال ۱۹۷۹ و زمانی که هنوز گروه تروریستی پ.ک.ک شهرت چندانی نیافته بود، در نامه ای به فخری کوروترک رییس جمهور وقت ترکیه نسبت به سربرآوردن یک گروه مخفی به نام آپوچی ها به وی هشدار داده و اعلام کردم که انان به رهبری فردی به نام عبدالله اوجالان که وی را آپو می خوانند، قصد دارند در مناطق جنوب شرقی با حمایت مردم کُرد، یک دولت کمونیستی به وجود بیاورند. آنان با حمله به جلال بوجاک نماینده اورفا، قصد ترور وی را داشتند و در حیلوان نیز بلوای بزرگی به پا کرده اند و از بسیاری از اهالی منطقه و حتی از یکی از وزرای کابینه باج و خراج می گیرند و به نظر می رسد برخی مقامات حکومتی محلی از آنان حمایت می کنند.”

همزمان باهمین نامه، گزارشی نیز از سوی سوات کاراتاش شهردار شهر کردنشین سیورک استان اورفا برای رییس جمهور ارسال شده که شهردار در این نامه اعلام کرده کنترل بسیاری از مناطق کردنشین این استان به دست گروه آپوچی افتاده و ادارات دولتی توانایی برخورد با آنان را ندارند. فخری کوروترک رییس جمهور وقت ترکیه نامه سلیمان دمیرل رهبر حزب عدالت را برای بلنت اجویت نخست وزیر وقت فرستاده و به وی دستور تحقیق و بررسی می دهد.

و اما جواب بلنت اجویت نخست وزیر وقت:” حسب تحقیقات صورت گرفته این گروه که در سال ۱۹۷۵ تشکیل شده بود، با ضرباتی که از سوی نیروهای امنیتی ما خورده توان خود را از دست داده و در حال حاضر هیچ نیرویی برای فعالیت غیرقانونی نداشته و محل نگرانی نیست. از این گذشته ادعاهایی که در خصوص حمایت برخی مقامات دولتی وجود دارد کاملا بی اساس است و باجگیری آنان از عضو کابینه هم شایعه ای بیش نیست.”

سلیمان دمیرل که هم اکنون در سن ۸۸ سالگی در استانبول زندگی می کند، در دوران طولانی زندگی سیاسی خود یک بار به مدت ۷ سال رییس جمهور ترکیه و ۵ بار نیز جمعا به مدت ۱۱ سال نخست وزیر این کشور بوده است. دمیرل در دوران فعالیت خود تشکیلات اطلاعات و امنیت جداگانه ای برای خود دست و پا کرده و هنوز هم در خصوص بسیاری از اسرار امنیتی او به ویژه در اربتط با کردهای ترکیه سوالات و ابهامات فراوانی وجود دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *