۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • روند صلح دولت ترکیه و پ.ک.ک در تنگنای اختلافات داخلی

روند صلح دولت ترکیه و پ.ک.ک در تنگنای اختلافات داخلی

  • ۶ فروردین ۱۳۹۴
  • ۱۷۳ بازدید
  • ۰

در حالیکه تنها چند روز از پیام نوروزی عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک که در آن خواستار به زمین گذاشتن سلاح از سوی کردها و ورود به مرحله جدیدی شده بود، می گذرد، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که در شرایط فعلی هیچ گام اضافی در مسیر صلح با کردها برداشته نخواهد شد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :رجب طیب اردوغان دوشنبه گذشته در نشست برخی مسوولان محلی در آنکارا در محل کاخ ریاست جمهوری گفت: تا زمانی که پ.ک.ک سلاح به زمین نگذارد، هیچ گام اضافی در مسیر صلح با پ.ک.ک برداشته نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صلح در سایه تهدید سلاحها ممکن نیست، گفت: ما نمی توانیم در یک محیط که به قولهای داده شده، عمل نمی شود، پیشرفتی در مذاکرات داشته باشیم، مگر اینکه تصمیماتی ملموس اتخاذ شود.

تنها ساعتی پس از سخنان اردوغان، بلند ارینچ سخنگوی دولت ترکیه و معاون نخست وزیر در پایان نشست هیات دولت این کشور از عزم آنکارا برای حل مساله کردها و تشکیل هیات نظارت بر صلح که مورد درخواست اوجالان و مخالفت اردوغان است، سخن به میان آورد.

اردوغان در روزهای گذشته اعلام کرده بود که نیازی به تشکیل چنین هیاتی نیست و اصولا وی از جزئیات این مساله مطلع نیست و متعاقب آن آرینچ در سخنانی گفت که اردوغان از همه چیز مطلع است.

آرنیچ گفت: دولت مسولیت اداره کشور را دارد و مسول مستقیم در روند امور کشور است.

مخالفت اردوغان با تشکیل هیات نظارت بر صلح، از سوی صلاح دمیرتاش رهبر حزب دمکراتیک خلقها نیز مورد انتقاد قرار گرفت. وی گفت: اردوغان تنها است، ولی ما میلیونها نفر هستیم.

پس از سخنان بلند آرینچ مبنی بر اینکه اردوغان از همه امور درباره صلح با کردها اطلاع دارد، ملیح گوکچک رییس شهرداری کلان شهر آنکارا که از مسولان رده بالای حزب عدالت و توسعه است، آرینچ را متهم به جای گیری در صف جماعت گولن کرد و خواستار استعفا و یا برکناری وی شد.

آرینچ پس از نشست هفته جاری هیات دولت ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد دیدگاهش در زمینه سخنان گوکچک، وی را به بی آبرویی متهم کرد و گفت: گوکچک تا زمان انتخاب به ریاست شهرداری آنکارا در آغوش جماعت گولن بود.

کارشناسان سیاسی با اشاره به جایگاه آرینچ در حزب عدالت و توسعه و سخنان وی علیه گوکچک و انتقاد از اردوغان می گویند که حزب عدالت و توسعه در دوران حاکمیت ۱۲ ساله خود تاکنون با بحرانی درون حزبی بدین شدت مواجه نبوده است.

برخی کارشناسان ، اختلافات و منازعه سیاسی بین رییس جمهوری و برخی مسولان هیات دولت آنکارا را به دلیل مداخله های اردوغان در امور هیات دولت ، امری طبیعی ارزیابی کرده و معتقدند که این اختلافات قابل پیش بینی بود .

به گفته این ناظران، بروز اختلافات اردوغان و مقامات دولت آنکارا، با عنوان ‘اختلاف بر سر روند حل مساله کردها و موضع گیریها در قبال پ.ک.ک’ شاید یک تاکتیک برای افزایش آرای حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی آتی و نیز تقویت دست دولت داوداوغلو در مذاکره با پ.ک.ک باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین