۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • روسیه: اجازه خودمختاری پ.ک.ک در شمال سوریه را نمی دهیم

روسیه: اجازه خودمختاری پ.ک.ک در شمال سوریه را نمی دهیم

  • ۱۶ مهر ۱۳۹۷
  • ۳۱۳ بازدید
  • ۰

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با همتای بوسنیایی خود تاکید کرد که به آمریکا اجازه نخواهیم داد تا در شمال سوریه، یک دولت خود مختار تشکیل دهد.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از کورد هوال ، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در سارایوو در نشست خبری با همتای بوسنیایی خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد سوریه گفت: روسیه اجازه نخواهد داد آمریکا در شرق فرات یک دولت مستقل یا خودمختار تاسیس کند چونکه تمامیت ارضی سوریه از همه چیز مهم تر است.
لاوروف در این نشست مطبوعاتی با اشاره به مناطق تحت کنترل گروه تجزیه طلب پ.ک.ک که تحت حمایت آمریکا است، گفت: بزرگترین خطر برای تجزیه سوریه در سمت شرق فرات است. ما همه تلاش های خود را خواهیم کرد تا آمریکا دست از این سیاست خود بردارد. این را مستقیما به آمریکا خواهیم گفت و در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح خواهیم نمود.
شایان ذکر است که آمریکا و متحدانش پس از شکست در تجزیه‌طلبی عراق، به دنبال این هستند تا نقشه خاورمیانه بزرگ خود را از سرزمین شام و بخش شرقی فرات سوریه کلید زنند. از این رو حمایت‌های گسترده تسلیحاتی و نظامی از شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق فرات انجام دادند و عنوان کردند که هدفشان از حمایت این نیروها به این خاطر است که یک حکومت محلی در مناطق آزاد شده از دست داعش ریشه بدواند.
برخی کارشناسان معتقدند؛ گروه تجزیه طلب پ.ک.ک اصلی‌ترین مهره آمریکا در صحنه میدانی و سیاسی سوریه برای چانه‌زنی جهت طراحی آینده این کشور، شرق فرات است. واشنگتن می‌خواهد با دنبال کردن طرح تجزیه توسط پ.ک.ک در شرق فرات با این مهره بازی کند.
برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که لنگراندازی آمریکا در شرق فرات؛ سرآغاز تجزیه سوریه است و از این رو است که حضور متفاوت آمریکا در شرق فرات و اشغال شمال سوریه با تجهیزات نظامی قوی و مدرن و استقرار بیش از ۳۰ هزار نظامی، نشانه‌های آشکار لنگراندازی آمریکا در این کشور است.
در حقیقت آمریکا می‌خواهد یک دولت خودمختار متشکل از نیروهای کُرد سوریه اعم از «پ.ی.د»، «ی.پ.گ» و سایر بازوهای «پ.ک.ک» در شرق فرات بنیانگذاری کند؛ تصویب بودجه ۵۵۰ میلیون دلاری پنتاگون جهت حمایت از نیروهای کرد سوریه و استقرار تجهیزات نظامی قوی و مدرن در شرق فرات، دلیلی روشن بر این موضوع است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *