۱۸ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • روستاهای کردنشین درگیر آتش متقابل ارتش ترکیه و پ.ک.ک شد

روستاهای کردنشین درگیر آتش متقابل ارتش ترکیه و پ.ک.ک شد

  • ۱ مرداد ۱۴۰۳
  • ۱۰۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: با ورود به روستاهای مسیحی نشین در منطقه العمادیه، برواری و نحله در مناطق دوردست استان دهوک، به دلیل درگیری های مداوم بین ارتش ترکیه و شبه نظامیان پ.ک.ک، احساس ترس و وحشت قابل لمسی بر ساکنان حاکم است.

در صورت ادامه بمباران و تهدیدات تقریباً روزانه، روستاهای مسیحی با تهدید آوارگی اجباری روبرو هستند که باعث می شود همه با احتیاط حرکت کنند.

صحنه‌های آتش‌سوزی و صداهای جنگنده‌های F16 و پهپادها از سمت ترکیه در طول روز شنیده می‌شود. شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک با پوشیدن لباس‌های آشوری در میان جمعیت غیرنظامی آمیخته می‌شوند تا از هدف‌گیری ترکیه جلوگیری کنند.

پرچم آشور بر فراز این روستاهای مسیحی به اهتزاز در می آید که نشان دهنده جنبش آشوری است. اکثریت ساکنان این روستاهای حومه العمادیه، برواری و نحله نزدیک مرز را مسیحیان آشوری تشکیل می دهند. این مناطق از نظر جغرافیایی پیچیده هستند و به عنوان سنگر مسیحیان به شمار می روند و روستاهای زیادی در سراسر آن پراکنده شده اند.

سارگون آشوری، ۴۰ ساله، یکی از اهالی روستاهای مسیحی نشین العمادیه، به خبرگزاری شفق گفت: “ترس از آنچه در روستاهای مسیحی نشین می گذرد وجود دارد. ما برای مهاجرت دسته جمعی از روستاهای خود آماده می شویم زیرا اکنون صحنه بر روستاهای ما حاکم است. از صدای هواپیماهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین و به دنبال آن انفجارها و گلوله باران های شدید در اطراف مناطق ما ایجاد شده است ساکنان و خود را در لباس محلی مبدل می کنند.”

وی ادامه داد: “صدای روزانه گلوله باران و آتش سوزی در حال حاضر بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مسیحیان است. مناطق وسیعی هر روز به دلیل گلوله باران مواضع پ.ک.ک ترکیه می سوزد. ساکنان در ترس و احتیاط زندگی می کنند و اگر این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از آنها خواهند سوخت. خانه های خود را ترک کنند.»

آشوری تاکید کرد: روستاهای نزدیک به مناطق درگیری رها شده و مردم به مناطق امن فرار کرده اند، اما درگیری ها در حال گسترش و نزدیک شدن به روستاهای مسیحی نشین است. پ.ک.ک، اما ما بخشی از یک درگیری بین المللی شده ایم.

سمیرا جمیل، ۶۵ ساله، به خبرگزاری شفق گفت: “امنیت و آرامش اکنون در خانه های ما غایب است. ما در روستاهای نزدیک به درگیری اقوام داریم و من خانه ام را ترک کردم تا پیش یکی از بستگان خود در مرکز دهوک بمانم به دلیل تهاجم ترکیه و حضور شبه نظامیان پ.ک.ک ما بین آتش ترک ها و آتش پ.ک.ک گیر کرده ایم و نمی دانیم این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد که “روستاهای مسیحی ای که زمانی امن بوده اند به منطقه جنگی تبدیل شده اند. ما نمی دانیم زمانی که ارتش ترکیه و پ.ک.ک به ترکیه عقب نشینی کنند، گلوله باران و صدای هواپیماها چه زمانی متوقف می شود و اجازه می دهد در صلح زندگی کنیم.” آیا مقدر است که عراقی ها با آوارگی و قتل در کشورشان مواجه شوند، سال ها پیش، داعش ما را آواره کرد و ما را مجبور به ترک روستاهایمان کرد، و اکنون می ترسیم که روستاهای مسیحی را تحت تاثیر قرار دهد؟

نینوس متی، فعال مسیحی، ۲۷ ساله، به خبرگزاری شفق گفت: “روستاهای مسیحی شاهد آوارگی جزئی هستند. اتفاقاتی در حال رخ دادن است که ساکنان آن هیچ سهمی در آن ندارند. مردان و زنان پ ک ک لباس غیرنظامی می پوشند و در میان مردم محلی حرکت می کنند تا از هدف قرار نگیرند. آنها حتی از خودروهای غیرنظامی استفاده کنید، که باعث نگرانی در مورد هدف قرار گرفتن این خودروها و در نتیجه تلفات غیرنظامیان می شود.”

وی ادامه داد: “روستاهای مسیحی نشین پرچم جنبش آشوری را به اهتزاز در می آورند تا به کسانی که این روستاها را می بینند اطلاع دهند که ساکنان این روستاها مسیحی عراق هستند و هیچ ارتباطی با پ.ک.ک ندارند. ارتش ترکیه و پ.ک.ک نباید این منطقه را به منطقه درگیری بین المللی تبدیل کنند. منجر به آواره شدن ساکنان مسیحی از این روستاها خواهد شد.

یک مقام محلی به نام ادیب مجید شنبه گذشته به خبرگزاری شفق تایید کرد که ساکنان برخی از روستاها به دلیل درگیری مسلحانه بین پ ک ک و ارتش ترکیه فرار کرده اند.

مجید افزود: “ارتش ترکیه پس از فرار ساکنان یک هفته پیش، در روستای خود (میسکا) و روستای درکارلی نزدیک آن ها مواضع ایجاد کرده است. گلوله باران خسارات قابل توجهی به خانه های روستاییان وارد کرده و هزاران دونم زمین کشاورزی را ویران کرده است.»

یک منبع امنیتی ناشناس در دهوک شامگاه ۱۰ جولای گزارش داد که سه گلوله توپ بر روستایی در منطقه العمادیه در شمال دهوک اصابت کرد.

این منبع به خبرگزاری شفق گفت: “یک گلوله در نزدیکی مدرسه ای در روستای سرکلی در منطقه العمادیه اصابت کرد و دو گلوله دیگر در نزدیکی خانه های ساکنان اصابت کرد، بدون اینکه آسیبی به انسان وارد شود.”

وی افزود: این گلوله ها در جریان نبردهای جاری بین پ ک ک و ارتش ترکیه در این منطقه اصابت کرد.

قابل ذکر است که روستاهای العمادیه در ۱۱ ژوئیه شاهد آتش سوزی های بزرگی بود که پس از اصابت گلوله های توپ در اطراف روستا به دلیل درگیری های مداوم بین پ.ک.ک و ارتش ترکیه، صدها دونم از درختان کهنسال را از بین برد.

از نظر تاریخی، درگیری بین ترکیه و پ‌ک‌ک با جنگ‌های چریکی و عملیات نظامی گسترده همراه بوده است.

تحولات اخیر نشان می‌دهد که عراق با معرفی رسمی پ‌ک‌ک به عنوان یک سازمان ممنوعه، با ترکیه همسو شده است که نشان‌دهنده همکاری بالقوه افزایش یافته در مبارزه با تروریسم است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین