۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • روزنامه زمان مدعی شد؛ اردوغان و داوود اوغلو، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته اند

روزنامه زمان مدعی شد؛ اردوغان و داوود اوغلو، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته اند

  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
  • ۳۴۵ بازدید
  • ۰

روزنامه زمان در گزارشی مدعی شد که رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه با تهیه نقشه راه آینده خود، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه زمان، بر اساس اخبار منتشر شده از منابع نزدیک به حزب عدالت و توسعه در دیداری که احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور در شب ۹ ژوئن با هم داشتند تصمیم به برگزاری انتخابات زود هنگام گرفته شده است. بر اساس ادعایی که در روزنامه زمان مطرح شده است، رئیس جمهور ترکیه بعد از شکست در انتخابات ۲۵مین دوره پارلمان ترکیه نقشه راه خود را طراحی کرده است. بر اساس این نقشه راه، ابتدا تنش های بعد از انتخابات فروکش خواهد کرد. برای حفظ استقرار ترکیه یک زبان مستند اتخاذ خواهد شد. در مرحله دوم، برای این که ترکیه بدون حکومت نماند تمام راه ها مورد آزمون قرار خواهد گرفت. فضایی به وجود خواهد آمد که حزب عدالت و توسعه برای تشکیل حکومت ائتلافی تمام تلاش خود را انجام داده است. ولی در واقع حزب عدالت و توسعه در این مرحله به هیچ حکومت ائتلافی تن نخواهد داد. مرحله سوم تلاش برای بازگرداندن آراء کردهایی است که به سمت حزب دموکراتیک خلق ها گرایش پیدا کرده اند. حملاتی که به افراد نزدیک به حزب مطالبه آزاد (هدی پار) و اسلام گرایان کرد صورت گرفته است و انفجار بمب ها در راستای همین هدف طراحی شده است.
یکی از مسئولین بلند پایه حزب عدالت و توسعه در اظهاراتی عنوان کرده است: «کسانی که جناب اردوغان را می شناسند به خوبی آگاه هستند که وی به هیچ عنوان در سایه یک حکومت که با اختیارات ریاست جمهوری کنونی کارکند، نخواهد ماند. نتایج انتخابات ۷ ژوئن ترکیه به معنی به وجود آمدن شریکی برای حزب عدالت و توسعه و نهاد ریاست جمهوری در ترکیه است. اکنون سرنوشت حکومت ترکیه در دستان احزاب اپوزیسیون قرار دارد. اردوغان به هیچ عنوان در سایه یک نخست وزیر زندگی نخواهد کرد. ایشان بدون شک به فکر تلافی برخواهد آمد». تلافی کردن قدرت از دست رفته و برگرداندن شخصیت خدشه دار شده اردوغان تنها با تکرار انتخابات میسر خواهد بود. اختلاف کرسی های نمایندگی مورد نیاز برای تشکیل حکومت با چیزی که حزب عدالت و توسعه به دست آورده است ۲۰ کرسی است. تمام طرح های کاخ ریاست جمهوری ترکیه برای کسب این ۲۰ کرسی است. حزب عدالت و توسعه با افزایش چند درصدی آراء خود این کمبود را تلافی خواهد کرد.
رئیس جمهور ترکیه از زبانی که ایجاد هرج و مرج کرده و استقرار ترکیه را به خطر خواهد انداخت استفاده نخواهد کرد. دعوت اردوغان از دنیز بایکال، رئیس سابق حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و دیدار ۲ ساعته با وی نشان از اتخاذ این سیاست ها توسط رئیس جمهور ترکیه دارد.
ائتلاف به وجود نخواهد آمد ؛ احزاب اپوزیسیون مقصر نشان داده خواهند شد
حزب عدالت و توسعه با هیچ حزبی وارد ائتلاف نخواهد شد. ولی احزاب اپوزیسیون مقصر نشان داده خواهند شد. از این به بعد اظهاراتی مبنی بر احزاب اپوزیسیون به فکر ترکیه نیستند و در تلاش برای کنار گذاشتن حزب عدالت و توسعه هستند را زیاد خواهیم شنید. رفتار حزب حرکت ملی در این خصوص کار حزب عدالت و توسعه را راحت تر خواهد کرد. با اظهاراتی که حزب حرکت ملی ترکیه مبنی بر آماده کردن خود برای ایفای نقش اپوزیسیون در پارلمان ترکیه داشته است خواهد توانست تا حزب عدالت و توسعه را در این مرحله موفق کرده و دیگر سناریوها را به نحوی از میان بردارد.
با ایجاد سیاست هرج و مرج، آرای کردهای گرایش یافته به حزب دموکراتیک خلق ها را برخواهند گردانند
در واقع شکست اصلی حزب عدالت و توسعه در مناطق کردنشین ترکیه رقم خورده است. اکنون نیز هدف برگرداندن آراء مناطق کردنشین ترکیه است. در طول این ۴۵ روز تلاش خواهد شد تا محافظه کاران کرد ترکیه قانع شوند. از یک طرف طوری نمایش داده خواهد شد که برای بدون حکومت نماندن ترکیه تمام تلاش ها صورت می گیرد و از طرف دیگر نیز در شرق و جنوب شرق ترکیه از طرف افراد مجهول الهویه فتنه ها و توطئه هایی برای ایجاد هرج و مرج اجرا خواهد شد. تلاش می شود این فتنه ها علیه حزب دموکراتیک خلق ها اجرا شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *