۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • روزنامه حریت؛ اتحادیۀ اروپا از HDP می خواهد در انتخابات پیش رو ریسک نکند

روزنامه حریت؛ اتحادیۀ اروپا از HDP می خواهد در انتخابات پیش رو ریسک نکند

  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
  • ۲۹۹ بازدید
  • ۰
سفیران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا پیام مشترکی به دمیرتاش دادند: شرکت در رقابت انتخاباتی به عنوان حزب، ریسک بزرگی است. حضور HDP در پارلمان برای به نتیجه رسیدن پروسۀ صلح حیاتی است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامۀ حریت، روز ۷ ژوئن ۲۰۱۵ حدود ۵۴ میلیون تبعۀ ترکیه برای انتخاب نمایندگان پارلمان و حکومت جدید پای صندوق های رأی می روند. در حالی که کمتر از ۵ ماه تا انتخابات زمان باقی است، همۀ احزاب سیاسی رفته رفته خود را برای انتخابات آماده می کنند و کمپین های انتخاباتی خود را برنامه ریزی می کنند و راه می اندازند. انتخابات ماه ژوئن آخرین حلقۀ زنجیر سه انتخابات متوالی است که با انتخابات محلی ماه مارس ۲۰۱۴ آغاز شد و با انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت ادامه یافت. به باور بسیاری، انتخابات ماه ژوئن بسیار سرنوشت ساز است و آغاز گر عصری نو در ترکیه است.
پیش از اینکه بتوان دربارۀ دورۀ پس از انتخابات دست به پیش بینی زد، مسألۀ بسیار مهمی هست که احزاب سیاسی ترکیه و حتی کشورهای خارجی رانیز به خود مشغول داشته است: آیا حزب طرفدار کردها، حزب دموکراتیک خلق ها (
HDP)، به عنوان یک حزب سیاسی وارد عرصۀ انتخابات می شود یا به صورت کاندیداهای مستقل؟ مقامات HDP به صراحت اعلام کرده اند که به عنوان یک حزب در انتخابات شرکت می کنند و از کسب حدنصاب ۱۰ درصدی کل آرای انتخابات اطمینان دارند.
بسیاری برای حمایت از این ایده به موفقیت صلاح الدین دمیرتاش، رهبر مشترک این حزب، در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته اشاره می کنند، که در آن دمیرتاش موفق به کسب ۹٫۶درصد آرا شد، یعنی بیشترین میزان آرایی که تا کنون یک سیاست مدار کرد به دست آورده است. چهره های برجستۀ
HDP برای توضیح تصمیم خود مبنی بر شرکت در انتخابات به عنوان یک حزب، تأکید می کنند که حزب آنها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک حزب سراسری است که نه تنها یک اقلیت قومی را بلکه کل ترکیه را تحت پوشش فعالیت های خود قرار می دهد، .
با این حال نظر سنجی ها عکس این مسئله را نشان می دهند. به نظر می رسد که
HDPهنوز فاصله بسیاری با این حدنصاب ۱۰ درصدی دارد و این مسأله باعث بحث هایی شده که دیگر احزاب را نیز درگیر خود کرده است؛ از جمله حزب حاکم عدالت و توسعه (آک پارتی) . اما این بحث به خارج از ترکیه نیز راه پیدا کرده، به ویژه به کشورهای اتحادیۀ اروپا که نگران تصمیمHDP هستند.
این هفته آنکارا شاهد دیدارهای مهمی بود و در صدر آنها دیدار صلاح الدین دمیرتاش با سفرای کشورهای اتحادیۀ اروپا در روز ۲۹ ژانویه قرار داشت. علاوه بر این دمیرتاش دیدارهای دو جانبه ای نیز با نمایندگان کشورهای عمدۀ اتحادیۀ اروپا داشت، که در آنها پروسۀ صلح و طرح
HDPبرای ورود به انتخابات به عنوان حزب، موضوعات اصلی بحث بودند.
براساس گزارش منابع آگاه، سفرای اتحادیۀ اروپا پیام مشترکی به دمیرتاش دادند: «شرکت در انتخابات به عنوان یک حزب بسیار خطرناک است. به خاطر پروسۀ صلح عاقلانه تر آن است که از راه های دیگری برای بازگشت مجدد به پارلمان استفاده کرد. حضور
HDP در پارلمان بهترین راه قانونی کردن پروسۀ صلح است و این پروسه نباید کنار گذاشته شود. چنانچه HDP زیر حدنصاب بماند، چشم اندازهای تداوم مذاکرات برای پایان دادن به مسألۀ کردها، به تیرگی خواهد گرایید.»
در طی ضیافت نهاری که برگزار شده، برخی از سفرا پرسیدند که
HDP اگر از ورود به پارلمان باز بماند، چه خواهد کرد؟ و دمیرتاش در جوابی غافلگیر کننده تأکید کرد که اطمینان دارد حزبش حدنصاب ۱۰ درصدی آرا را کسب خواهد کرد و حتی مدعی شد که پتانسیل کسب ۱۴-۱۵ درصد آرا را نیز دارد. دمیرتاش دلایل زیر را برای توجیه تصمیم مهم HDP اقامه کرد:
– برای بهتر دیده شدن و بیشتر ریشه کردن در عرصه سیاسی ترکیه.
– برای امتیاز ندادن به دیگر احزاب در مناطقی که
HDP نماینده ندارد.
– برای کسب آرای رأی دهندگان مقیم خارج.
– برای رسیدن به همۀ اقلیت ها و چپ گراهایی که در حال حاضر نماینده ندارند.
– سیاست هایی که تنها بر پایۀ قومیت هستند نمی توانند برای کردها راه حل نهایی باشند.
اگرچه دمیرتاش دربارۀ انتخابات اطمینان داشت، اما این را نیز گفت که خارج از پارلمان ماندن آخر دنیای
HDP نخواهد بود. وی تأکید کرد که حتی اگر این اتفاق نیز بیفتد، همچنان مذاکرات پروسۀ صلح را به پیش خواهد برد، اگرچه از رویکرد فعلی حکومت در قبال گفتگو ها ابراز نا خرسندی کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *