۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رقابت پ.ک.ک و حزب دموکرات مانعی برای آزادسازی شنگال

رقابت پ.ک.ک و حزب دموکرات مانعی برای آزادسازی شنگال

  • ۱۳ آبان ۱۳۹۴
  • ۳۴۴ بازدید
  • ۰

رقابت سیاسی میان حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک بر سر نحوه آزادسازی شهر شنگال و مدیریت آن پس از آزادسازی مانع بزرگی برای بازپس گیری آن از داعش ایجاد کرده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ستیزه جویان داعش در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ یورشی را برای تصرف شهر شنگال که نزدیک به ۴۵۰۰۰۰ ایزدی در این شهر و اطراف آن زندگی می کنند، آغاز کردند. این یورش با عقب نشینی نیروهای پیشمرگ و فرار بیشتر ساکنان شنگال، به سقوط آن منجر شد. چند ماه بعد نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان که بیشتر آنها وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق هستند به همراه نیروهای وابسته به پ.ک.ک توانستند محاصره کوهستان شنگال را بشکنند و در برخی قستمهای شهر شنگال نیز مستقر شوند. نیروهای کُرد اکنون حدود ۲۰ درصد شهر را در کنترل دارند و داعش ۸۰ درصد آن را در اختیار دارد. نیروهای کُردی اکنون قصد دارند این شهر را به طور کامل از کنترل داعش خارج کنند.

ولادیمیر وان ویلگنبرگ، کارشناس مسائل کُردها و روزنامه نگار اخیرا از این منطقه بازدید کرده و با مقامات حزب دموکرات و فرماندهان پ.ک.ک درباره آزادسازی شهر شنگال گفتگو کرده است. نیروهای پیشمرگ تحت فرماندهی مسعود بارزانی از حضو نیروهای پ.ک.ک در شهر راضی نیستند و نیروهای پ.ک.ک نیز از این که نیروهای پیشمرگ از ائتلاف برای هدف قرار دادن نیروهای آنها استفاده کنند، بیم دارند چرا که ائتلاف ضد داعش برای هدف قرار دادن داعش با نیروهای پیشمرگ هماهنگیهای لازم را انجام می دهد و از سوی دیگر پ.ک.ک از نظر آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی محسوب می شود.

علی عونی، از مقامات ارشد حزب دموکرات کردستان عراق می گوید:« ما به آنها(پ.ک.ک) در عملیاتهای شنگال نیاز نداریم و نمی خواهیم آنها مداخله کنند. آنها می خواهند وانمود کنند که شنگال را آزاد کرده اند در حالی که شنگال هنوز در تصرف داعش است.»

ویلگنبرگ می نویسد: حزب دموکرات از بابت این که ypg در سوریه اجازه نمی دهد نیروهای کرد سوریه که توسط پیشمرگه آموزش نظامی دیده اند به مناطق کردنشین سوریه بازگردند، خشمگین است. در حالی که پ.ک.ک در عراق در حال عملیات بوده و قصد دارد برای آزادسازی شنگال نیروی بیشتری از سوریه وارد کند.

هیمن هورامی، مسئول ارتباطات خارجی حزب دموکرات کردستان عراق می گوید نیروهای نظامی وابسته به پ.ک.ک باید در روژاوا یا مناطق کردنشین سوریه بمانند در اینجا به آنها نیازی نیست.

عگید کلاری، فرمانده ارشد پ.ک.ک در شنگال از اختلافات با حزب دموکرات بیشتر نگران است تا نبرد با داعش. وی می گوید: مشکل بزرگ حزب دموکرات است. آنها می گویند می خواهند به تنهایی شنگال را آزاد کنند. ما از یک سال و سه ماه پیش در شنگال بوده ایم و این جا را ترک نمی کنیم. باید مشکلات سیاسی میان کُردها حل و فصل شود.اگر این اختلافات حل نشود عملیات آزادسازی شنگال به تعویق می افتد. فقط دو یا سه روز زمان برای پس گرفتن شنگال نیاز است اما اختلافات سیاسی مانع آن است.

اختلافات پ.ک.ک و حزب دموکرات تا جایی پیش رفت که نیروهای پیشمرگ وابسته به حزب دموکرات در روز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ جاده اصلی و کریدور میان شنگال و سوریه را که پ.ک.ک از طریق آن نیرو به شنگال وارد می کند بستند و پ.ک.ک در پاسخ جاده منتهی به کوهستان شنگال را که حزب دموکرات از طریق آن برای عملیات آزادسازی شنگال نیرو و تجهیزات منتقل می کند، بست.

عگید کلاری می گوید پ.ک.ک برای بازکردن این کریدور حدود ۵۰ تا ۶۰ تن از نیروهایش را از دست داده است اما کنترل آن را در اختیار حزب دموکرات قرار داد این کریدور مهم ترین نقطه دسترسی ما به روژاوا است. این اقدام متقابل در نهایت با پایان دادن دو طرف به ایجاد مانع برای یکدیگر حل شد.

پ.ک.ک در مقابل برنامه عملیات حزب دموکرات برای آزادسازی شنگال، با گروههای ایزدی فرماندهی مشترکی را برای کنترل دوباره شهر تشکیل داده است.

به گفته هیری دمیر، سردبیر وبسایت ایزدی پرس، حزب دموکرات برای آزادسازی شنگال حدود ۸۰۰۰ نیرو متشکل از ۶۰۰۰ تن از ایزدیها را آماده کرده است و پ.ک.ک هم به همراه برخی گروههای ایزدی ۶۰۰۰ نیرو آماده کرده است. اما علی عونی معتقد است که پ.ک.ک در این منطقه فقط ۲۰۰ نیروی فعال دارد واظهارات آنها جنبه تبلیغاتی دارد.

مقام ارشد حزب دموکرات می گوید ما باید با هم همکاری کنیم اگر آنها واقعا می خواهند شنگال آزاد شود باید از دستورات نیروهای پیشمرگ اطاعت کنند.

از سوی دیگر نیروهای پ.ک.ک از این بیم دارند که نیروهای وابسته به حزب دموکرات به ائتلاف اطلاعات غلط داده و جنگنده های ائتلاف به جای بمباران داعش، مواضع و سنگرهای پ.ک.ک را بمباران کنند.

عگید کلاری، فرمانده پ.ک.ک در شنگال می گوید: روز گذشته یکی از نیروهای ائتلاف با من تماس گرفت و گفت آیا امکان دارد که نیروهای حزب دموکرات اطلاعات غلط بدهند تا مواضع پ.ک.ک بمباران شود و من هم گفتم بله ممکن است. و اگر این اتفاق رخ دهد حزب دموکرات کردستان عراق مسئول آن خواهد بود.

مشکل بعدی در مورد شنگال نحوه اداره آن بعد از آزاد شدن این شهر است. حزب دموکرات می خواهد اربیل این شهر را اداره کند اما پ.ک.ک معتقد است باید خود ایزدیها این شهر را اداره کنند. هیری دمیر می گوید قطعا این اختلاف بر حمله کردها تاثیر می گذارد و مردم از اتفاقات بعد از آزادسازی شنگال بیم دارند.

عگید کلاری می گوید باید خودگردانی در شنگال ایجاد شود و حزب دموکرات نمی تواند بر آنها حکومت کند. این امر قابل مذاکره نیست و باید ایزدیها خود آن را اداره کنند.

پیشمرگهای ایزدی امیدوارند این دو نیروی کُردی بتوانند با هم مذاکره کنند و شهر شنگال به زودی از کنترل داعش خارج شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *