۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رابطه مصر با پ.ک.ک؛ جنگ تبلیغاتی یا اظهار همسویی با غرب؟

رابطه مصر با پ.ک.ک؛ جنگ تبلیغاتی یا اظهار همسویی با غرب؟

  • ۱۹ تیر ۱۳۹۵
  • ۴۱۱ بازدید
  • ۰

برخی کارشناسان معتقدند خبر ملاقات مصریها با پ.ک.ک چیزی جز جنگ تبلیغات رسانه ای نیست اما برخی دیگر معتقدند مصر با ایجاد رابطه با پ.ک.ک و pyd می خواهد خود را در مقابل چشم غرب عزیز کرده و نشان دهد که در جبهه مقابله با داعش است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : روزنامه جمهوریت ترکیه هفته گذشته گزارشی از میت(سازمان اطلاعات ترکیه) منتشر کرد که در آن آمده بود مقامات مصری از ژانویه گذشته سه بار با مسئولان حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک دیدار کرده اند و بعد از دیدارها مصر به حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه از اقمار پ.ک.ک در سوریه اجازه داده است دفتر خود را در قاهره دایر کند. این گزارش واکنشهای زیادی به دنبال داشته اما برخی نسبت به درستی آن شک کرده اند.
اما یک مقام ارشد اطلاعاتی ترکیه که نامی از وی برده نشده به سایت خبری- تحلیلی میدل ایست آی گفته است گزارش در میت وجود دارد و همه آن چیزهایی که در جمهوریت به آن اشاره شده در گزارش میت آمده است اما وی از ذکر جزئیات خودداری کرده است.
وزارت خارجه مصر از پاسخ به این موضوع خودداری کرده است.
موراد یسیلتاش، مدیر مطالعات امنیتی در اندیشکده SETA نزدیک به دولت ترکیه معتقد است این ملاقاتها در مجموع تصمیم مصر برای عزیز کردن خود در برابر غرب و نیز عصبی کردن ترکیه است. رژیم مصر می خواهد به اروپاییها نشان دهد که در همان جبهه ای است که آنها در مقابل داعش هستند و همه ملاقاتها با pyd در همان راستا است.
وی بعید می داند که آمریکا از این ملاقاتها دخالت داشته باشد چرا که به گفته وی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر می خواهد خود را در خط سیر غرب نشان دهد.
این کارشناس گفت پیام دیگر این دیدارهای با پ.ک.ک این است که پیامد حمایت ترکیه از اخوان المسلمین، حمایت مصر از پ.ک.ک خواه بود.
اما برخی دیگر از کارشناسان نسبت به درستی محتوای گزارش و نیات مطرح شده شک دارند. فهیم ایشیک، ستون نویس بازنشسته که ۳۰ سال مسائل کردها را دنبال کرده می گوید درست است که پ.ک.ک احتمال گفتگو با هر کسی را رد نکند اما من فکر می کنم این گزارش اطلاعاتی شک برانگیز است. پ.ک.ک به عنوان یک جنبش سیاسی با هر کسی در جهان گفتگو می کند اما من فکر نمی کنم مصر در بالای لیست آنها باشد. با این حال پ.ک.ک شبکه گسترده ای دارد و ممکن است لینک های مرتبط با پ.ک.ک با مصریها گفتگو کرده باشند.
محمد زاهد گول، کارشناس حوزه ارتباط ترکیه با اعراب نیز درباره اصالت گزارش شک دارد. زیرا به گفته وی بخشی از گزارش از نظر وی بی معنی است و جزئیاتی درباره این که چه کسانی و در چه رده ای در این ملاقاتها درگیر بوده اند، وجود ندارد. درست است که گزارش در مورد ملاقات مصریها با اعضای پ.ک.ک و اعضای جوامع دموکراتیک کردستان ترکیه است اما مقامات مصر با صالح مسلم، رهبر مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه دیدار کرده اند.
وی در مورد این که مصر شاید بخواهد از طریق پ.ک.ک فعالیت های اخوان را دنبال کند، گفت: چراا باید مصر از پ.ک.ک بخواهد فعالیت های اخوان را رصد کند؟ آنها فعالیت های خود را پنهان نکرده اند و عقاید خود را از تلویزیون خود در استانبول پخش می کنند. از طرف دیگر مصریها به قدر کافی عوامل نفوذی در داخل اخوان در ترکیه دارند آنها در داخل فلسطینیان و سوریها هم آدم دارند به پ.ک.ک چه نیازی دارند؟
اما یکی از رهبران ارشد اخوان در استانبول گفته است که جنبش وی این گزارش را جدی می گیرد. زیرا به گفه وی پ.ک.ک همیشه گروه های اسلامی را هدف قرار داده است و دلیلی وجود ندارد که سیسی آنها را علیه اخوان در ترکیه به کار نگیرد.
اشرف عبدالغفار افزود: پ.ک.ک دولت ترکیه را هدف قرار داده است و در هدف قرار دادن ما تردید نخواهد کرد.
برخی معتقدند که شاید ملاقاتها شاید اقدام مصر برای کسب امتیاز بیشتر در صورت آغاز روند بهبود روابط میان ترکیه و مصر با توجه به اقدامات جدید ترکیه در این راستا باشد و یا به قول محمد زاهد گول جنگ رسانه ای و تبلیغاتی میان دو کشور باشد.
به عقیده موراد یسیلتاش، ترکیه به بهبود روابط با مصر فکر خواهد کرد اما تلاش مصر برای حمایت از پ.ک.ک در برابر پشتیبانی ترکیه از اخوانها نتیجه معکوس خواهد داد. هر گونه حمایت مالی و تسلیحاتی تهدیدهای پ.ک.ک را علیه ترکیه تشدید نخواهد کرد.
وی افزود: من نمی دانم چه چیزی مصر را به حمایت از پ.ک.ک وادار کرده است اما اقدام زیرکی نیست و خطرناک است.
محمد زاهد گول هم گفت: بحرانها میان ترکیه و مصر همیشه سیاسی بوده و هرگز به حمایت نظامی از اپوزیسیون های مخالف منجر نشده است.
منبع: میدل ایست آی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین