۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • رئیس جمهور ترکیه: PYD هم مانند پ.ک.ک تروریست است/ حمایت از کوبانی معنی دار است

رئیس جمهور ترکیه: PYD هم مانند پ.ک.ک تروریست است/ حمایت از کوبانی معنی دار است

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۳
  • ۱۷۳ بازدید
  • ۰

اردوغان در مورد مذاکرات صلح، شرایط سوریه و تحولات عراق اظهار نظر کرده و خبر انتقال اوجالان به یک ویلا را تکذیب کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از سفر افغانستان در داخل هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داده و در مورد مذاکرات صلح، شرایط سوریه و تحولات عراق اظهار نظر کرد.
اردوغان در مورد حضور یا عدم حضور ترکیه در ائتلاف ضدداعش اعلام کرد:« صراحتا اعلام کردیم که ۴ درخواست مهم داریم: ۱- منطقه ی پرواز ممنوع اعلام شود. ۲- منطقه ی امن یا حائله تعریف شود. ۳- آموزش و تجهیز مخالفین سوری به عنوان یک پروژه ی مهم و اساسی در دستور کار قرار بگیرد. ۴- شیوه ی فعالیت و اهداف آینده ی ائتلاف به شکلی باشد که از میان برداشتن رژیم بشار اسد نیز بخشی از برنامه باشد.اگر این چهار شرط را به جای نیاورند، ما نمی توانیم در ائتلاف جای بگیریم. آمریکایی ها در مورد استفاده از فرودگاه انجیرلیک درخواست هایی را مطرح کرده اند و ما نیز اعلام کرده ایم که این مساله ی دیگری است و باید با مسئولین امنیتی مان در این مورد گفتگو کرده و تصمیم مناسب را اتخاذ کنیم».
رئیس جمهور ترکیه در ادامه و در مورد احتمال کمک تسلیحاتی ناتو و غرب به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه گفت:« ما حزب اتحاد دموکراتیک را دقیقا مانند پ.ک.ک می دانیم و معتقدیم که این حزب نیز یک گروه تروریستی است. در چنین شرایطی چگونه ممکن است که ناتو و غرب بخواهند به یک گروه تروریستی سلاح و مهمات بدهند و انتظار داشته باشند که ما نیز این تصمیم را تایید کنیم. از آنها می خواهم توقع نداشته باشند این اقدام از سوی آنکارا مورد قبول واقع شود. من به عنوان نماینده ی ۷۴ میلیون شهروند ترکیه ای اعلام می کنم که از شنیدن چنین اظهاراتی ناراحت می شوم».
اردوغان در مورد کوبانی هم گفت:«حزب دموکراتیک خلق هابه بهانه ی حمایت از کوبانی ۳۵ استان ترکیه را به هم ریخت اما چرا در برابر کشته شدن دویست و پنجاه هزار سوریه ای سکوت کرد؟ چرا تا این اندازه مساله ی کوبانی را برجسته کرده اند؟ به نظر ما این اقدامات معنی دار است. یک سوم از خاک عراق اشغال شده اما آنان از کوبانی حرف می زنند و به عنوان مثال انگلیس ترجیح می دهد کاری به سوریه نداشته باشد. این معنی دار است. ما کشوری هستیم که در معرض خطر قرار گرفته ایم و مجموعا ۱۲۹۰ کیلومتر از مرزهای ما در خطر است و سیل آوارگانی که به سوی ترکیه آمده اند ۴ میلیارد لیره هزینه بر دست ما گذاشته است و در این شرایط دشوار، دوستان ما حاضر نشدند از ما بپرسند چه مشکلی داریم و چگونه می توانند به ما کمک کنند و مبالغ ناچیزی برای کمک به آوارگان در اختیار ما گذاشته شد».
اردوغان در مورد اوجالان گفت:«او یک زندانی محکوم به حبس ابد است و قرار نیست با او به عنوان یک مذاکره کننده ی رسمی برخورد شود و انتقال او به یک ویلا نیز کذب محض است. او در حال حاضر دو اطاق در اختیار دارد، تلویزیون دارد و با چهار زندانی دیگر نیز دیدار می کند و تمام این امکانات در دوران اقتدار ما ایجاد شده است».
رجب طیب اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به تندی از سازمان ملل متحد انتقاد کرده و اعلام کرد: «ما بارها اعلام کرده ایم که این سازمان نقش خود را ایفا نمی کند. من همواره سوال کرده ام: واقعا سازمان ملل و به ویژه شورای امنیت چه می کند و چرا در بحران های منطقه کاری نمی کنند. در مورد انتخابات اعضای غیردائم شورای امنیت هم باید اعلام کنم؛ ۱۴۰ کشور قول داده بودند از ما حمایت کنند. اما به یک باره مسیر خود را تغییر دادند. ما از انتخاب اسپانیا مطلقا ناراحت نیستیم اما کسانی که وزیر امور خارجه ی اسپانیا را در آغوش کشیده و به او تبریک می گفتند، به ما قول حمایت داده بودند و به حرف خود عمل نکردند».
اردوغان در پایان بر ضرورت برخورد قاطعانه با شاگردان فتح الله گولن اشاره کرده و این گروه را که در ادبیات سیاسی ترکیه از آنان به عنوان جماعت یاد می شود، گروه مخفی یی دانست که برای ایجاد دولت در سایه و ساختار موازی، فعالیت می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین