۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دیدار رییس جمهور فرانسه و سران “PYD”چالشی برای اردوغان

دیدار رییس جمهور فرانسه و سران “PYD”چالشی برای اردوغان

  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
  • ۲۵۵ بازدید
  • ۰

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه حرکت دیپلماتیکی را آغاز کرده است که تا حد زیادی چالشی برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به حساب می آید.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :لازم به ذکر است که اردوغان یگانهای مدافع خلق(ی.پ.گ) در کانتونهای خودخوانده روژآوا(مناطق کُردنشین سوریه) را یک سازمان تروریستی قلمداد می کند و همچنین زمانی که آمریکا به کردها در جنگ با داعش کمک نظامی کرد، برآشفت. فرانسوا اولاند در تاریخ ۸ ام فوریه ۲۰۱۵در کاخ الیزه، میزبان آسیه عبدالله، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه(پ.ی.د)؛ نسرین عبدالله، فرمانده یگانهای مدافع زن(ی.پ.ژ)؛ و خالد عیسی، نماینده حزب اتحاد دموکراتیک در فرانسه بود. آسیه عبدالله با لباس محلی کردی و نسرین عبدالله با یونیفورم نظامی خود در جلسه شرکت کرده بودند. اگر چه با قطعیت نمی توان گفت، اما گزارش شده است که آن دو زن کُرد با هواپیمای اختصاصی متعلق به فرانسه و مطابق برنامه قبلی، بصورتی که تمام هزینه های آن سفر قبلا پرداخت شده بود،  از اربیل عازم پاریس شده بودند.

مهمتر از همه اینها عکسهایی از آن دیدار بودند که توسط وبسایت کاخ الیزه منتشر شدند و حاکی از به رسمیت شناخته شدن هویت و موجودیت سیاسی کردهای سوریه و نیروهای مدافع آنها توسط رهبران فرانسه بودند.

بدون تردید، اولاند با این اقدام خود می خواست به آنکارا پیام بفرستد. نمایندگان حزب اتحاد دموکراتیک به المانیتور گفتند که هدف اصلی اقدام اولاند ترکیه بود. از اینرو، این دیدار کاملا نشان می دهد که روژآوا در حال کسب مشروعیت در عرصه بین المللی است. به علاوه، صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک، قبلا با مقامات کشورهای غربی دیدار کرده بود، اما آن دیدارها اینچنین قابل توجه و سمبلیک نبودند.

تسلیحات از سوی غرب و ارائه مسیر ارسال کمک ها از سوی ترکیه

مقامات حزب اتحاد دموکراتیک به المانیتور گفتند که نمایندگان کرد وضعیت در روژآوا را برای مقامات فرانسوی بازگو کردند و خواستار اعطای تسلیحات پیشرفته برای از بین بردن کامل تهدید داعش شدند. کردها بیش از هر چیز دیگر به دنبال تسلیحات ضد تانک، از نوعی که آلمان در اختیار نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان قرار داد،می باشند. اولاند به کردها گفت که حمایت از کردها در مبارزه شان با داعش تداوم خواهد یافت. خالد عیسی در مورد جلسه کاخ الیزه گفت: «ما {برای آنها} تشریح کردیم که مدل روژآوا را برای تمام سوریه پیشنهاد می کنیم. ما تاکید کردیم که حمایت بین المللی {از ما} علیه تهدید داعش باید ادامه یابد.»

زوهات کوبانی، مسوول روابط خارجه حزب اتحاد دموکراتیک نیز در مورد آن دیدار به المانیتور توضیحاتی ارائه داد: «دیدار به دعوت رسمی رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت. تمام مقدمات سفر هیات نمایندگی ما برای رفتن به پاریس از قبل آماده شده بود. نمایندگان ما به اولاند گفتند که پیروزی در کوبانی تنها موفقیت کردها نیست بلکه موفقیت تمام سوریه است. آنها به او گفتند، ما همچنین مخالف کسانی هستیم که به شارلی ابدو حمله کردند. ما باید مبارزه مان را به پیش ببریم. “ی.پ.گ” و “پ.ی.د” دوست شما هستند.»

«آنها در مورد اینکه چطور مشترکا با داعش بجنگند بحث کردند. کمکهای بین المللی برای بازسازی کوبانی بسیار حیاتی هستند.  ما از ترکیه می خواهیم که مسیر امنی را به سمت کوبانی باز کند. این مسیر برای آوردن مصالح ساختمانی و تیمهای بین المللی که برای کار بر روی آن پروژه ها در کوبانی مورد نیاز هستند، ارزش حیاتی دارد. ما از او برای پذیرش درخواستهایمان طلب کمک کردیم. پاسخ رئیس جمهور فرانسه مثبت بود و تاکید کرد که حمایتهای آنها تدوام خواهد داشت. فرانسه می خواهد که رهبری جنگ علیه داعش را برعهده بگیرد و به دنبال یافتن راهی برای همکاری با روژآوا در آن چارچوب است.»

ما سوال کردیم که آیا در مورد گسترش جنگ علیه داعش به خارج از محدوده روژآوا و اینکه آیا کردها در جنگ علیه دولت سوریه در دمشق شرکت خواهند کرد، بحثی صورت گرفت؟ زوهات کوبانی پاسخ داد: «ما دیدگاه هایمان را در مورد سوریه تشریح کردیم. مقاومت ما، مقاومت همه گروههای آزادیخواه سوریه است. هدف ما دمکراتیزه کردن سوریه است. ما میزان قدرت نظامی و سیاسی خود را تا حالا به اثبات رسانده ایم. ما یک مدل حکومتداری دموکراتیک را با شرکت همه گروههای سیاسی، قومی و مذهبی را ارائه می کنیم. ما می خواهیم این سیستم در سراسر سوریه حکمفرما شود. تحت دیکتاتوری موجود این سیستم قابل پیاده شدن نیست.»

جنگ گسترش خواهد یافت اما چگونه؟

سوال بعدی من این بود: اگر حرکت رو به جلو با وجود رژیم کنونی غیرممکن است این بدان معنی است که نیروهای روژآوا موضعی تهاجمی به خود خواهند گرفت و رویه دفاعی کنونی خود با هدف نگه داشتن جنگ در خارج از قلمرو خود را رها خواهند کرد؟

زوهات کوبانی پاسخ داد: «ما با نیروهای آزاد سوریه که با ما هم هدف هستند اتحاد خواهیم بست. ما از رویه دفاع مشروع از خود دست بر نداشته ایم، اما اگر نیروهایی مانند بُرکان الفرات(آتشفشان فرات) که با ارتش آزاد سوریه(FSA) مرتبط است، مورد حمله قرار گیرد، ما وارد عمل خواهیم شد و به آنها کمک خواهیم کرد. اگر نیروهای رژیم {اسد} مانند آنچه که در حسکه انجام دادند، دست به حمله بزنند، به آنها پاسخ خواهیم داد. ما تا همین حالا هم با نیروهای رژیم در حلب چندین بار درگیر شده ایم.»

وقتی که به زوهات کوبانی یادآوری کردیم که ارتش آزاد نفوذ خود را در عرصه نبرد از دست داده است، و اینکه علاوه بر داعش، سازمانهایی چون جبهه النصره، جیش الاسلام(ارتش اسلام) و احرارالشام(آزادگان شام) نیروهای غالب در عرصه نبرد شده اند، او گفت: «ما از همکاری با نیروهایی صحبت می کنیم که مدلی را که ما ایجاد کرده ایم قبول داشته باشند. سازمانهایی که شما نام بردید بسیار شبیه به داعش هستند. شراکت با آنها غیرممکن است. ما با آنها وقتی که سریکانی مورد حمله واقع شد توافق کردیم اما آنها بلافاصله از موافقتنامه سواستفاده کردند و خواستند بر آن ناحیه سلطه یابند. بعد از آن بود که ی.پ.گ آنها را بیرون راند. تجربه به ما نشان می دهد که با آن قبیل گروهها نمی توانیم به توافق برسیم. اکنون در عفرین هم برای رسیدن به یک موافقتنامه همانند نمونه اتحادمان با برکان الفرات در حال تلاش هستیم.»

دیدار بعدی در واشنگتن

زوهات کوبانی گفت که “ی.پ.گ” و “ی.پ.ژ” در اروپا دیدارهای دیگری خواهند داشت و اینکه یک هیات نمایندگی دیگر با حضور آسیه عبدالله می خواهند از واشینگتن دیدار کنند. ایالات متحده پیش از این از دادن ویزا به صالح مسلم خودداری کرده بود زیرا بنا بر گزارشها برخی از اظهارات او واشنگتن را خشمگین کرده بود. اما منابعی در درون حزب اتحاد دموکراتیک گفتند که ایالات متحده تاکنون برای یکی از اعضا حزب به نام “سینم محمد” که در بین هیات نمایندگی کنونی در اروپا است ویزا صادر کرده است، و حالا هم منتظر صدور ویزای اعضای دیگر هیات هستند.

کشورهای اروپایی از نزدیک در حال بررسی مدلی هستند که اکنون در روژآوا عملیاتی شده است. برنارد کوشنر وزیر خارجه سابق فرانسه و گرگور گیسی، رهبر حزب چپهای آلمان ماه نوامبر ۲۰۱۴ از کانتون جزیره دیدار کردند. همان زمان، هیاتی از پارلمان اروپا از این منطقه دیدار کرد. واقعیت اینست که علاقه به روژآوا بعد از شکست داعش در کوبانی رو به افزایش است.

کاش اردوغان قبل از اولاند این کار را می کرد

برخلاف علاقه ویژه ای که فرانسه به مقامات روژآوا نشان داد، دولت ترکیه از سیاست بی اعتبار کردن مقاومت کوبانی دست نمی کشید. ادبیات منفی اردوغان که انگ تروریسم را به پ.ی.د چسپاند و آنرا با داعش همسان دانست، اکنون در اظهارات رسمی مقامات دیگر حکومت ترکیه، با پیشتازی مقامات ارتشی نمایان است.

زوهات کوبانی، با اشاره به موضع حمایتی ترکیه از داعش علیه مقاومت کردی، با وجود این که در اروپا حمایت از روژآوا به شدت در حال افزایش است، گفت:«استقبال از هیات نمایندگی ما با لباس محلی کردی و یونیفورم نظامی شان در کاخ الیزه پیام آشکاری مبنی بر پذیرش “پ.ی.د”(حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه)، “ی.پ.گ(واحدهای مدافع خلق)” و “ی.پ.ژ(واحدهای مدافع زنان)” بود. ما آرزو داشتیم که اردوغان قبل از اولاند اینکار را می کرد و کردها را به حضور می پذیرفت. ما از ترکیه به عنوان یک همسایه انتظار داشتیم اینچنین کند. حال امیدواریم ترکیه درس بگیرد.»

عکسهای کاخ الیزه به علاوه نشان دادند که تا چه حد ترکیه در منطقه منزوی شده است. وقتی که در سال ۲۰۱۳ در روابط ایالات متحده و ترکیه در مورد سوریه شکافهایی پدیدار شد آنکارا و فرانسه همنوا بودند. چند ساعت بعد از آنکه اوباما رئیس جمهوری آمریکا اظهارات انتقادآمیز اردوغان را شنید، هواپیماهای نظامی آمریکا به کوبانی تسلیحات رساندند و  بر خلاف میل آنکارا، بمباران داعش به عنوان ندای آغاز سیاست جدیدخاورمیانه ای  آمریکا آغاز شد. رویکرد اولاند نسبت به کردها فرایند کسب مشروعیت توسط آنها را تسریع می بخشد. هیچ نشانه ای دال بر تغییر سیاست اردوغان و تیمش در تلاش برای حذف بازیگران روژآوا وجود ندارد. همین اواخر بود که وزیر خارجه ترکیه یکبار دیگر بر موضع کشور خود مبنی بر تروریست شناختن حزب اتحاد دموکراتیک(پ.ی.د) صحه گذاشت./B

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین