۲ آبان ۱۴۰۳

دکمه پ.ک.ک را زدند؟

  • ۲ آبان ۱۴۰۳
  • ۸ بازدید
  • ۰

✍ژیرو

بحث آشتی ملی ترکیه و خلع سلاح پ.ک.ک داغترین بحث فضای مجازی کردی است. بعد از آنکه عبدالله اوجالان خواستار زمین گذاشتن اسلحه توسط گروه تروریستی کارگران شد مقامات ترکیه خواستار انتقال اوجالان از زندان امرالی به پارلمان ترکیه شدند. در رسانه های ترکیه هم بحث ایجاد یک خودگردانی کردی شبیه اقلیم کردستان برای حل مساله کرد داغ شده است.

چهل سال نبرد پ‌ک‌ک و حکومت ترکیه سبب پیروزی هیچکدام از طرفین نشده است. اما در این نبردهای خونین حدود صد هزار نفر از طرفین قربانی شده است. نبرد با پ.ک.ک در چهل سال گذشته حدود دو تریلیون دلار به اقتصاد ترکیه صدمه زده است.اکنون ارتش ترکیه در کردستان عراق و سوریه مشغول سرکوب پ.ک.ک است در حالیکه این گروه در پایتخت ترکیه نفوذ کرده و از طریق چند حزب نیابتی از جمله دم پارتی در پارلمان ترکیه حضور دارد.

بحث آشتی ملی و آتش بس با پ.ک.ک چندین بار دیگر مطرح و عملی شده است، اما خیلی زود شکست خورده و تبادل آتش از سر گرفته شده است. مهم ترین این صلح ها در سال ۲۰۱۵ انجام شد اما طرفین همدیگر را به نقص صلح نامه متهم کردند. به همین دلیل پ.ک.ک بسادگی تن به خلع سلاح نخواهد داد.

در این میان نکته مهم اینست که دکمه روشن و خاموش کردن جنبش های مسلح کردی نه در اقلیم و قندیل بلکه در واشنگتن است.بعد از اینکه ناکارآمدی کومله و دمکرات اثبات شد آمریکا به خلع سلاح این گروه ها توسط اقلیم رضایت داد. اکنون که غارت نفت سوریه توسط آمریکا انجام شده و بحث خروج سربازان آمریکایی از کردستان سوریه داغ است ترکیه در پی فشار به واشنگتن برای خلع سلاح پ.ک.ک و برچیدن بساط خودگردانی کردهای سوریه است.اردوغان امیدوارست کارکرد پ‌ک‌ک برای واشنگتن پایان یافته باشد و با پهن کردن دام آشتی ملی تیشه به ریشه این گروه بزند.

قبلی «

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *