۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • دو پیشنهاد اوجالان برای ترکیه/ انتقاد از بارزانی و اردوغان

دو پیشنهاد اوجالان برای ترکیه/ انتقاد از بارزانی و اردوغان

  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۳۳۲ بازدید
  • ۰

اوجالان، تصویب قوانین مربوط به خودگردانی دموکراتیک و ایجاد مجلس نهادهای مدنی را مهم می داند و از سیاست های بارزانی و اردوغان در خصوص کردهای سوریه، انتقاد می کند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی: طی روزهای اخیر، تنش و اختلاف سیاسی بین پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق به خاطر مسائل مرتبط با کردهای سوریه بالا گرفته و یک جنگ تمام عیار بین این دو خط سیاسی کُردی در جریان است. در همین حال در ترکیه، حزب صلح و دموکراسی (BDP) که به عنوان یک حزب نزدیک به پ.ک.ک در انتخابات شهرداری های ترکیه بیش از یک صد شهرداری را به دست آورده است، از ضرورت حرکت کردها به سوی ایجاد خودگردانی دموکراتیک حرف می زند و سران پ.ک.ک نیز از وضعیت کنونی مذاکرات صلح ابراز نارضایتی کرده و بر این باورند که دولت اردوغان در مسیر مذاکرات، تعلل و وقت کشی می کند. به همین خاطر، احزاب و نهادهای سیاسی نزدیک به اوجالان طی روزهای گذشته منتظر آن بودند تا رهبر زندانی پ.ک.ک، نظرات خود را در مورد این مسائل بیان کند و به عبارتی دیگر مسیر و برنامه ی آتی این احزاب را روشن کند. هیات سه نفره ی نمایندگان کُرد عضو حزب صلح و دموکراسی شامل سری ثریا آُندر، ادریس بالوکن و پروین بولدان، در روز شنبه ۲۶ آوریل به مدت سه ساعت با اوجالان ملاقات کردند و همان روز نسخه ای از شرح مهم ترین پیام های این ملاقات، از سوی دفتر مرکزی حزب صلح و دموکراسی برای کردپرس ارسال شده و در اختیار خوانندگان قرار گرفت. دکتر بالوکن ظهر امروز در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز از ارگان های رسانه ای پ.ک.ک، به تفصیل درباره ی مواضع اوجالان صحبت کرده و نظرات او در مورد مسائل مختلف را بیان کرد. روایت بالوکن از ملاقات دیروز در زندان ایمرالی چنین است:

وضعیت جسمی اوجالان و دو دیدار اخیر او با نمایندگان حکومت
«جناب اوجالان همچون دفعات پیش، سرپا از ما پیشوازی کرد و وضعیت جسمی و روحیه ی او خوب بود. وی طی هفته های اخیر تاملات و مطالعات فراوانی داشته و این مساله او را بی خواب کرده و به این خاطر اندکی ناآرام بود اما در کل از وضعیت جسمی خوبی برخوردار بود و روحیه ی بالایی داشت. من او را سالم و مقاوم دیدم و در طول گفتگوی سه ساعته ی ما از شرایط مساعدی برخوردار بود. جناب اوجالان طی هفته های اخیر دو بار با نمایندگان حکومت ترکیه دیدار کرده و ما نیز به روال هفته های پیشین، در آغاز ملاقات، شرحی از رویدادهای گذشته، شرحی از نتایج دیدار با سران پ.ک.ک و دیدار با نمایندگان حکومت در آنکارا و مسائل مربوط به انتخابات شهرداری های ترکیه را با او در میان نهادیم. جناب اوجالان اعلام کرد که در دو ملاقات اخیر خود با نمایندگان حکومت، در مورد دو مساله ی مهم با آنان صحبت کرده و از آن جایی که روایت دقیق این مساله اهمیت ویژه ای دارد، از ما خواست که با دقت یادداشت برداری کنیم».

باید در مورد نقطه ضعف های انتخاباتی تان بحث کنید
بالوکن در مورد دیدگاه های اوجالان در مورد نتایج به دست آمده توسط حزب صلح و دموکراسی در انتخابات شهرداری های ترکیه گفت:«جناب اوجالان بر این باور است که مردم با وجود همه ی فشارها، حیله ها و نیرنگ های دولت، باز هم در مسیر حرکت دموکراتیک خود ثابت قدم ماندند و نتایجی به دست آوردند که باید آن را از منظر فعالیت های سیاسی سازماندهی شده، مهم دانست. با این حال معتقد است که انتظارات بیشتری داشته و نتایج انتخابات نشان داد که حزب صلح و دموکراسی و حزب دموکراتیک خلق ها، دارای نقطه ضعف های خاصی در خصوص سازماندهی نهادهای سیاسی هستند و باید برای انتخابات پیش رو تدابیر کاملی اتخاذ کنیم و در مورد همه ی ضعف ها و نارسایی های انتخاباتی و سازمانی خود بحث کنیم و به نتایج روشنی برسیم. وی همچنین اعلام کرد که حزب عدالت و توسعه دست به نیرنگ های انتخاباتی خاصی زده و چنین چیزی غیرقابل قبول است و این رفتارها به مقطع سیاسی کنونی هم آسیب می زند».

دیدگاه اوجالان در مورد ادغام دو حزب کردها
بالوکن درباره ی دیدگاه اوجالان در خصوص ادغام حزب صلح و دموکراسی در حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) گفت:«جناب اوجالان در مورد نظرات مردم و هواداران، در زمینه ی ادغام دو حزب، کنجکاو بود و از ما سوال کرد. او تاسیس حزب دمومکراتیک خلق ها را یک پروژه ی سیاسی و استراتژیک مهم و حیاتی دانست و اعلام کرد که از واکنش های منفی برخی ناسیونالیست های سنتی و بدوی کُرد، چپ های ترک و روشنفکران تقلبی نسبت به این پروژه اطلاع دارد و لازم است که ما در گفتگو با مردم؛ این پروژه را به عنوان یک حمله ی استراتژیک برای حقوق کارگران، زحمتکشان و حمله ای برای گسترش دوستی و برادری تعریف کنیم. او گفت نباید این پروژه چنین تفسیر شود که ما حزب صلح و دموکراسی را از مناطق کردنشین دور کرده ایم و نباید بحث درباره ی این موضوع را به سطح متهم کردن افراد تقلیل دهیم.او از کسانی که این مسائل را درک نمی کنند؛ خواست، کتاب وی به نام «ملت دموکراتیک» را چندین بار مطالعه کنند. وی از حزب دموکراتیک خلق ها خواست به شکل قاطعانه به فعالیت های خود ادامه دهد و با توجه به حملاتی که از سوی نژادپرست های علیه نامزدهای این حزب صورت گرفته، لازم است تدابیر ویژه ای برای دفاع از خود اتخاذ شود و برنامه ها و راهکارهایی برای حراست و دفاع فیزیکی در نظر گرفته شود».
جناب اوجالان اعلام کرد که یک نامه برای شورای رهبری پ.ک.ک در ۱۸ صفحه، یک نامه برای کنگره ی حزب صلح و دموکراسی در ۴ صفحه، یک نامه برای کنگره ی حزب دموکراتیک خلق ها در ۴ صفحه، نامه ای برای کنگره ی اسلام دموکراتیک در ۶ صفحه، یک نامه به مناسبت روز کارگر در ۲ صفحه و یک نامه برای یکی از رفقای زندانی زن به نام نسرین آک گول نوشته و این نامه ها به زودی در اختیار ما گذاشته خواهند شد.

دو پیشنهاد مهم اوجالان برای حکومت ترکیه
بالوکن اعلام کرد که رهبر زندانی پ.ک.ک انتقاداتی علیه دولت ترکیه مطرح کرده و بر این باور است که حکومت، در روند حل معضلات کردها، گام قانونی چندانی برنداشته است.
بالوکن گفت:«جناب اوجالان دو پیشنهاد به حکومت ارائه داده است: نخست؛ تدوین قوانین مربوط به خودگردانی دموکراتیک. دوم؛ تدوین قوانین مربوط به تاسیس مجالس نهادهای مدنی دموکراتیک. جناب اوجالان معتقد است که باید در گفتگو با مردم، درباره ی این موضوع صحبت کنیم که دولت ترکیه موظف است بر اساس قوانین اتحادیه ی اروپا، مقررات مربوط به ارتقای سطح اختیارات نهادهای محلی را تصویب کند. وی برای ما از چند کشور دنیا مثال آورد و گفت: در فرانسه سطح اختیارات نهادهای محلی بالاست. در ایتالیا ۲۱ و در اسپانیا ۱۷ منطقه ی خودگردان وجود دارند. در آلمان ۱۶ منطقه ی فدرال ایجاد شده، درانگلستان ۴ منطقه ی خودگردان و در آمریکا ۵۱ ایالت وجود دارد. در روسیه ۸۱ اتحادیه ایجاد شده است. اگر ترکیه ادعا می کند که در توسعه ی سیاسی و دموکراسی از آمریکا، غرب و استانداردهای اروپایی تبعیت می کند، چرا در خصوص ارتقای اختیارات نهادهای محلی، گام های جسورانه ای برنمی دارد و در این خصوص تعلل می کند؟ جناب اوجالان از رفتارهای ترکیه در این خصوص انتقاد کرد و اعلام کرد که اگر در دوران گذشته، حفظ نظام سیاسی مرکزیت محور برای فرانسه ضرورت داشته، در شرایط کنونی چنین چیزی در فرانسه بی معنی است و این کشور اختیارات بالایی به نهادهای محلی داده و ترکیه نیز باید در این مسیر قدم بردارد. وی اعلام کرد که لازم است جامعه به شکل ازادانه خود را اداره کند و باید کنگره ی جامعه ی دموکراتیک (DTK) در این خصوص تحقیق کرده و برای ایجاد مجلس نهادهای مدنی اقدام کند».

بازگشت نیروهای پ.ک.ک به ترکیه
بالوکن اعلام کرد که اوجالان فقط در پایان و برای تنظیم یادداشت کوتاه پیام رسانه ای این ملاقات از موضوع بازگشت نیروهای پ.ک.ک به ترکیه و ضرورت تدوین قوانین خاص این حوزه سخن به میان آورد و در طول ملاقات سه ساعته ی خود، روی این موضوع تمرکز نکردیم و از این بیشتر، در این مورد حرف نزدیم. اوجالان همچنین آزادی برخی از متهمین پرونده ی شاخه های شهری پ.ک.ک (KCK) را مورد ارزیابی قرار داده و اعلام کرده که این افراد در واقع نه زندانی و محبوس قانونی بلکه گروگان بوده اند و آن چه که اهمیت بیشتری دارد، آزادی همه ی زندانیان سیاسی و به ویژه زندانیان بیمار و زنان است و لازم است طی روزهای آتی در این خصوص اتفاقات مثبتی روی دهد.

کردهای سوریه
بالوکن در ادامه گفته است:«جناب اوجالان در مورد کردهای غرب (مناطق کردنشین شمال سوریه) از ما سوال کرد و در مورد حملات صورت گرفته به مردم کوبانی برایش توضیح دادیم. ما؛ هم اطلاعات خودمان را ارائه دادیم، هم نکاتی را که در دیدار با سران پ.ک.ک شنیده بودیم، برایش بازگو کردیم. او به طور ویژه از ما سوال کرد که ایران، ترکیه و رژیم سوریه در حمله به کردها چه نقشی دارند. او همچنین مقاومت مردم را ستایش کرد، به کردهای آن مناطق سلام رساند و اعلام کرد که باید دستاوردهای آن جا را حفظ کرد چرا که برخی ها می خواهند این دستاوردها را از بین ببرند».

واکنش تند اوجالان به حفر خندق در مرز سوریه
اوجالان حفر خندق در مرز مناطق کردنشین شمال سوریه و اقلیم کردستان عراق را به تندی محکوم کرده و در این خصوص واکنش نشان داده است. او در این خصوص از حزب دموکرات کردستان عراق و حکومت ترکیه انتقاد کرده و بر این باور است که حفر خندق منجر به رسوا شدن عاملین آن می شود و دستاورد دیگری به دنبال ندارد. اوجالان اعلام کرده که انتظار دارد سیاست های ترکیه در خصوص کردهای سوریه تغییر کند و دروازه های مرزی این کشور به روی شمال سوریه گشوده شود. وی حزب دموکرات کردستان عراق را به همدستی با حزب عدالت و توسعه متهم کرده است.

کردها و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
بالوکن در مورد مواضع اوجالان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رهبر زندانی پ.ک.ک ازحزب دموکراتیک خلق ها خواسته، نامزدی را برای حضور در این رقابت ها معرفی کند که توان کسب یک پیروزی بزرگ را داشته باشد و آرای خلق های زحمتکش و کارگران را به سوی خود جذب کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین