۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • درآمد ۳ میلیونی پیرمرد عصاساز ارومیه ای در هر ماه

درآمد ۳ میلیونی پیرمرد عصاساز ارومیه ای در هر ماه

  • ۱ آبان ۱۳۹۳
  • ۳۱۹ بازدید
  • ۰

پیرمرد ۷۰ ساله ای که مشغول به حرفه عصا سازی است روزانه مبلغی بالغ بر یک میلیون ریال کسب می کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از اروم نیوز،هنرهای مربوط به چوب و صنایع دستی مشتق از آن در شهر ارومیه پیشینه ای دیرین دارد، بطوری که هنرهای چوبی این شهر با منبت کاری و معرق کاری در کشور شناخته می شود و اساساً صنایع دستی چوبی یکی از سوغات های مسافران از این شهر است.

روح الله قنبرپور یکی از پیشکسوتان صنعت چوب ارومیه است که هم اکنون ۷۰ ساله است.

او متولد روستای حصار ارومیه است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تحصیل در کلاسهای نهضت سواد آموزی اقدام نموده و توانسته در زمینه ادبیات نیز به موفقییت هایی دست یابد.
وی ۴۰ سال است که عصا می سازد و عصاهایی که امروز خیلی از پیرمردهای ارومیه از آن به عنوان آخرین تکیه گاه خود در این دنیای فانی استفاده می کنند.

از او درباره این شغل که اتفاقاً چندان هم در ارومیه زیاد نیست می پرسم.

می گوید: از سال ۱۳۴۸ این کار را بعنوان یک شغل پذیرفتم، اولین استادکار من حسن جفاپیرانبود که حرفه ریزه کاری را از او فرا گرفتم بعدها استاد دیگری در عرصه شعر برای خود برگزدیم اسم آقای علی عزتی بود که استاد شعر و بیان، زمان خود محسوب می شد، نزد او رفتم و شعر گفتن را از وی یاد گرفتم در عوض این کار من نیز ریزه کاری را به او یاد دادم.
این هنرمند ۷۰ ساله از سال ۱۳۵۲ مشغول به کار عصا سازی شده است و از شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، زنجان و مشهد و دیگر شهرهای کشور مشتری دارد.

می گوید: در این حرفه از چوب درختان چنار، نارون و راش به سفارش مشتری استفاده می کنم.

این پیرمرد هنرمند علاوه بر این کار ۴ دفتر شعر در قالبهای هجایی و عروضی نوشته است که بنا به دلایل مالی قدرت چاپ آن را در یک کتاب نداشته است.

وی می گوید: من در ابتدای این کار تنها با یک فغان (سمباده) و یک منگنه نجاری کار خود را آغاز کردم و اکنون نیز این ابزار جای خود را به دستگاه های برقی داده که کار را برای صنعتکاران راحت کرده و در تولید سرعت بخشیده است.

استاد قنبرپور در انتهای این گفتگو با اشاره به وضعیت نابسامان اشتغال در جامعه گفت: در این زمینه حدود ۱۰۰ نفر را آموزش داده وبه شاگردی پذیرفته ام که در حال حاضر بیشتر آنها به شغلهای دیگری مشغول هستندو عده انگشت شماری از آنها خراطی را ادامه می دهند.

امروز نیز جوانان می توانند با ۱۰میلیون کارگاه کوچکی راه بیندازند، درآمد من با این سن روزانه ۱۰۰ هزار تومان است در حالیکه یک فرد جوان می تواند چند برابر من کارکرده و درآمد کسب کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین