۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • داوود اوغلو: مادران کرد ترکیه منتظر بازگشت فرزندانشان از کوه ها هستند/ منطقه عشمه را خاک ترکیه می دانیم

داوود اوغلو: مادران کرد ترکیه منتظر بازگشت فرزندانشان از کوه ها هستند/ منطقه عشمه را خاک ترکیه می دانیم

  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
  • ۳۶۱ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه در سخنانی تاکید کرد که مادران کرد ترکیه برای بازگشت فرزندانشان از کوه ها لحظه شماری می کنند. وی همچنین در مورد مکان جدید آرامگاه شاه سلیمان اعلام کرد که این مکان (منطقه عشمه) جزو خاک ترکیه محسوب می شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از Haber7، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه پیش از سفر به آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در خصوص عملیات شاه سلیمان در خاک سوریه اعلام کرد: به ارتش ترکیه از یک ماه پیش دستورات لازم را داده بودیم. طرح ما دقیقا به آن صورت که پیش بینی می کردیم، انجام شد. این عملیات به جهانیان نشان داد ترکیه اگر بخواهد در یک چشم برهم زدن تا ۴۰ کیلومتر وارد خاک سوریه خواهد شد. اگر در اثنای عملیات کوچکترین حمله ای به ما صورت گرفته بود از مرز تا آرامگاه شاه سلیمان را زیر کنترل ارتش درمی آوردیم. اکنون نیز منطقه عشمه جزو خاک ما محسوب می شود. مقبره سلیمان شاه هر کجا باشد آنجا خاک ما است. زمانی که آرامش به سوریه بازگردد مقبره را به نزدیکی “قلعه جابر” منتقل خواهیم کرد.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به روند مذاکرات با کردها، تاکید کرد: به اهمیت ” ایجاد سیاست دموکراتیک” (یکی از ۱۰ ماده های عبدالله اوجالان در بیانیه مشترک) در کشور ترکیه ایمان داریم. خشونت و استفاده از سلاح باعث رویدادهای بسیار تلخی در کشور ترکیه شده است. برای این که بتوانیم مشکل را رفع کنیم باید سلاح و رفتارهای خشونت آمیز را ترک کنیم. ملی گراهای افراطی ترک و کرد نیز از این مسئله و ایجاد سیاست های دموکراتیک در کشور ناراحت هستند.
وی در ادامه با انتقاد از صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها، افزود: پیام خلع سلاح پ.ک.ک باید ۷ ماه پیش عملی شده بود، مانع این اقدام صلاح الدین دمیرتاش است. همه باید برای رسیدن به نتیجه نهایی از هرگونه تحریک و فتنه پرهیز کنند. در حالی که دنیا در درگیری های مذهبی، قومی و اقلیتی گرفتار شده است، ترکیه در حال حل و فصل مسئله ۳۰ ساله خود است. در دیاربکر مادران منتظر بازگشت فرزندان خود از کوه ها هستند. من خواهان بازگشت تمام جوانانمان از کوه ها و تشکیل خانواده برای آنها هستم. فرزندی که مشخص نیست کی در کوه ها خواهد مرد با بازگشت به وطن خود خواهد توانست زندگی تشکیل دهد. من نیز در مراسم ازدواج بعضی از آنان حضور پیدا خواهم کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین