۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حکم استرداد عثمان اوجالان صادر شد

  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۳
  • ۲۵۷ بازدید
  • ۰

وزارت دادگستری ترکیه از دادستانی دیاربکر خواست تا پرونده عثمان اوجالان برادر رهبر پ.ک.ک را به جریان انداخته و برای وی اعلان قرمز صادر نماید.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه صباح، وزارت دادگستری ترکیه در نامه ای به دادستان ترکیه خواستاربه جریان انداختن پرونده عثمان اوجالان و صدور “اعلان قرمز” در خصوص وی برای استرداد به ترکیه شده است.
عثمان اوجالان، برادر عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک در سال ۲۰۰۳ به دلیل اختلاف فکری که با جمیل بایک، رئیس مشترک حال حاضر کنگره جوامع کرد و مراد قاراییلان از شورای فرماندهی کنگره جوامع کرد پیدا کرد از سازمان جدا شده و در منطقه “کوی سنجاق” از مناطق سلیمانیه تحت کنترل جلال طالبانی اقامت گزید. وی در آنجا تشکیل خانواده داده و در کار پخت نان و شیرینی است و زندگی به دور از سیاست خود را از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز کرده است.
بخش حقوق بین المللی و روابط خارجی وزارت دادگستری ترکیه در نامه ای محرمانه به دادستانی دیاربکر عنوان کرده است: عثمان اوجالان در درگیری های مسلحانه پ.ک.ک با ارتش ترکیه در بین سال های ۲۰۰۳ – ۱۹۸۶ در داخل سازمان فعال بوده و مسئولیت هایی بر عهده داشته است، به همین دلیل وزارت دادگستری ترکیه خواهان بازگرداندن وی به ترکیه است. بدین منظور خواستار اعلان قرمز در خصوص عثمان اوجالان از جانب دادستانی دیاربکر و دستگیری و استرداد وی به ترکیه و تشکیل دادگاه در خصوص این عضو سابق پ.ک.ک هستیم. در این نامه از دادستانی دیاربکر خواسته شده است برای این که اعلان قرمز در خصوص عثمان اوجالان اعلام شود تمام مدارک و اسناد لازم را در اسرع وقت آماده کنند.
بعد از این نامه دادستانی شهر دیاربکر اعلام کرده است: بلافاصله پس از دریافت نامه وزارت دادگستری، مدارک و پرونده های عثمان اوجالان در دستور کار قرار گرفته و در خصوص وی به دلیل ارتکاب ۸ عمل مجرمانه بر اساس قانون مبارزه با تروریسم، حکم دستگیری به صورت غیابی صادر شده است. دستور استرداد عثمان اوجالان به همراه اعلان قرمز و ۵ صفحه اسناد مربوطه به مدیریت حقوق بین المللی و روابط خارجی وزارت دادگستری ارسال شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *