۳۱ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • حمله هواداران پ‌ک‌ک به گروه پخش کردستان ۲۴ در کردستان عراق

حمله هواداران پ‌ک‌ک به گروه پخش کردستان ۲۴ در کردستان عراق

  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
  • ۲۲۸ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، در ۱۸ مه ۲۰۲۲، گروهی از هواداران ادعایی ناشناس گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) به یک خدمه تلویزیونی ۳ نفره کردستان ۲۴ در استان سلیمانیه کردستان عراق حمله کردند، در حالی که آنها در حال پوشش تحقیقات درباره قتل رئیس جمهور کردستان بودند. بر اساس گزارش پخش کننده و روزنامه نگاران که با CPJ تلفنی صحبت کردند،

به گفته منابع، خدمه کردستان ۲۴ – خبرنگار دیار جمال، فیلمبردار کاروان یارا و راننده سوران حکیم – در مقابل پزشکی قانونی استان در سلیمانیه مورد حمله قرار گرفتند. خدمه در حال پوشش دادن جسد مقتول زکی چلبی توسط دوستان و نزدیکان وی بودند.

به گزارش خبرگزاری کردی-عراقی رووداو، در ۱۷ مه، دو مرد مسلح ناشناس سوار بر موتورسیکلت به سمت رستوران چلبی در محله بختیاری سلیمانیه تیراندازی کردند و او را هدف قرار دادند. مرگ چلبی روز بعد پس از دو عمل جراحی گزارش شد.

وب‌سایت خبری «استا میدیا» وابسته به اتحادیه میهنی کردستان که بر استان سلیمانیه اداره می‌شود، در صفحه فیس‌بوک خود گزارش داد که خبرنگاران توسط هواداران پ‌ک‌ک به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

جمال از طریق تلفن به CPJ گفت که “حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از هواداران” پ ک ک وجود داشتند و آنها “سعی کردند ما را مجبور کنند تا گزارش دهیم که ترکیه در قتل صاحب رستوران دست داشته است، حتی اگر تحقیقات هنوز انجام نشده باشد. بنابراین ما از انجام این کار خودداری کردیم.»

جمال گفت: «آنها سوء استفاده کردند و علیه ما شعار دادند، ما را متهم کردند که به نفع MIT که سازمان اطلاعات ملی ترکیه است، کار می‌کنیم» و افزود: «بلافاصله به ما حمله کردند و ما را کتک زدند. همه لباس‌هایمان پاره شده بود.»

جمال گفت: این سه خبرنگار به جهات مختلف فرار کردند و تجهیزات خود را به جز دوربین پشت سر گذاشتند و افزود: آنها گیرنده صدا و کلید ماشین را غارت کردند، میکروفون ما بعداً از بین رفته بود، فیلمبردار ما می توانست با دوربینش بدود.

جمال گفت که نیروهای امنیتی و سایر خبرنگاران مداخله کردند. او گفت: «نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مهاجمان به هوا گلوله شلیک کردند و ما را نجات دادند.

حکیم به CPJ گفت: «علیرغم تلاش نیروهای امنیتی برای محافظت از من، آنها مرا سه بار بردند و به شدت کتک زدند. حتی وقتی برای سوار شدن به تاکسی دویدم، مرا از تاکسی پیاده کردند و دوباره کتک زدند.» او گفت که بدن او پر از کبودی و بریدگی است.

یارا به CPJ گفت که او از طریق تاکسی فرار کرد، بدون اینکه آسیبی ببیند. او گفت: «مردم زیادی دور ما جمع شدند و به ما حمله کردند. دوربین و دستگاه پخش زنده را در آغوش گرفتم و به سمت نیروهای امنیتی دویدم و درخواست محافظت کردم.

مرکز مترو برای حقوق روزنامه نگاران و وکالت و سندیکای روزنامه نگاران کردستان شعبه سلیمانیه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در ۱۸ مه این حمله را محکوم کردند. دو گروه منطقه ای آزادی مطبوعات تاکید کردند که “هیچکس نباید در کار روزنامه نگاران مداخله کند یا به آنها بگوید که چگونه رویداد را در حین پوشش رسانه ای خود گزارش دهند.”

کردستان ۲۴ در بیانیه ای که پس از این حمله منتشر کرد، این حمله را “نقض آزادی مطبوعات” توصیف کرد.

این رادیو تلویزیونی که از حزب دمکرات کردستان حاکم کردستان عراق حمایت می کند، گفت: «ما می خواهیم برای همه روشن کنیم که کردستان ۲۴ همیشه رویدادها را به صورت حرفه ای پوشش داده است و هرگز از کار حرفه ای خود در بیان حقیقت از طریق پوشش رسانه ای خود دست بر نمی دارد.

CPJ از طریق تلفن با سرکوت احمد، سخنگوی پلیس سلیمانیه تماس گرفت و پیامی گذاشت، اما پاسخ فوری دریافت نکرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *